Gå til innhold

Ni av ti PC-er har spionprogramvare

Anbefalte innlegg

Har anti-spyware, anti-adware, anti-virus og brannmur- programmer installert på min maskin, men har i det siste blitt utsatt for en god del søppel-post. [...] Min pc er altså en av mange som for øyeblikket er rammet av spyware

6788162[/snapback]

Unskyld? Du kategoriserer det at noen sender deg uønsket e-post sammen med at det er installert skadelig programvare på PC-en din? Du bør helt klart revurdere ditt syn på spam og skadelig programvare. Spam kommer i 99% av tilfellene utenfra og har ingenting med hva som kjører på din PC å gjøre.

Et lite skrivetips til fremtiden. Linjeskift brukes mellom avsnitt - ikke midt i setninger. Det er fryktelig irriterende å lese linjer som er brutt før de skal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har anti-spyware, anti-adware, anti-virus og brannmur- programmer installert på min maskin, men har i det siste blitt utsatt for en god del søppel-post.

Har ikke klart å få bukt med problemet enda...

Når jeg ser på min omgangskrets er det ikke usansynlig at hele ni av ti pc'er er fullpakket med spyware og annet rask. Det er bare helt utrolig hvor lite folk vet om sikker bruk av pc på internett og bruken av programmene som skal beskytte dem. Det er helt feil å tro at man er beskyttet hvis man har installert et godt virusprogram og en brannmur.

Min pc er altså en av mange som for øyeblikket er rammet av spyware, direkte eller indirekte (av de som måtte ha min e-postadresse).

6788162[/snapback]

Takk for tips " enden " ang. linjeskift i postene mine...

Føler ikke noe for å revurdere mitt syn på spyware og spam når det gjelder sammenhengen mellom disse. Det jeg mente er at min e-post adresse har blitt sendt ut til "uvedkommende maskiner" fra min eller mine kontakters pc som følge av spyware. Det er jo nettop en av tingene spyware gjør...

Les her om spyware og spam

Lenke til kommentar
Føler ikke noe for å revurdere mitt syn på spyware og spam når det gjelder sammenhengen mellom disse. Det jeg mente er at min e-post adresse har blitt sendt ut til "uvedkommende maskiner" fra min eller mine kontakters pc som følge av spyware. Det er jo nettop en av tingene spyware gjør...

6840983[/snapback]

Spam kommer uansett så dette er ikke noe tegne på spyware, har selv opprettet domener _som_ aldri noensinne har blitt brukt, setter jeg opp mailserveren på de så kommer spammen.

Lenke til kommentar

6840983[/snapback]

Syns likevel du kan revurdere synet ditt. ;) Den programvaren som sender "e-post adressen din ut" som du sier er i såfall ikke kategorisert som spyware selv om den går under malware kategorien. Vi snakker her om e-post ormer.

Derimot har vi roboter som indekserer sider og finner aktive e-post linker som brukes til utending av spam. I tillegg er det nok av useriøse aktører som selger adresser for en sum penger.

Spyware er designet for å samle informasjon og ta delvis kontroll over maskiner som f.eks endre default søkesiden o.l. Den kan sende informasjon om surfevaner o.l. til en annen lokasjon (som f.eks en reklamebedrift) og bruke dette til å gi brukeren (ofte uønsket) reklame.

De slemmeste formene for spyware kan bruke keylogger teknologi o.l. for å samle informasjon som kan brukes til å finne passord, nettbank info o.l.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

:blush:

OK. Da er det altså godt mulig at min maskin er "frisk og rask" allikevel. Det er altså feil å anta at det er spyware som er årsaken til disse plagsomme e-postene som hagler inn i postkassa. Greit å få klarhet i dette for jeg har brukt endel tid på å kjøre spyware og adware- søk.

Fant dog ingen spor av ondsinnet programvare.

Takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er altså feil å anta at det er spyware som er årsaken til disse plagsomme e-postene som hagler inn i postkassa. Greit å få klarhet i dette for jeg har brukt endel tid på å kjøre spyware og adware- søk.

6842343[/snapback]

Nei, spyware lokalt på din maskin gir ikke spam men spyware på andre sine maskiner kan åpne for at disse blir spamroboter som sender deg søppelpost.

Spam blir ofte ett resultat av bruteforce-angrep hvor spammerne sender millioner av mails med alle tenkelige bokstav og ordkombinasjoner foran feks @online.no, noen av de vil treffe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...