SiRious Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 den beste branmuren er outpost firewall.. bruker den selv, og den spør deg om ALL trafikk første gangen du har innstalert det.. og er det noe trafikk som virker mistenksom.. f.eks. jeg sitter og ser på film ved maskinen, etter ca 30 min popper det opp et spm ifra Firewalln om et program, jeg vet at programmet er Spyware med en gang, ser det på navnet og jeg hadde ingen programmer som jeg ikke hadde konfigurert i firewalln fra førr av som trengte tilgang til nettet... så uansett om d er borte eller hjemme vil den ikke la programmet få tilgang til internett før du sier så.. ganske kjekt.. 6747985[/snapback] Der beskrev du vel omtrent alle programvarebrannmurer jeg noen gang har testet (som ikke er får). Hva var det som gjorde den best? 6748828[/snapback] vel, brukte vel kanskje "fy-ordet" den "beste".. men for meg virker det som om den fungerer bra, knuser Norton ivertfall, som de fleste bruker. omentrent 90% av de som har infisert maskin har Norton, den gjenomsnittelig PC bruker, har kun hørt om Norton, og har ikke annet enn Norton.. ikke rart man de er infisert av spyware.. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Kan jo ikke være 9 av 10 PCer. Uten å være sikker så kommer jeg med følgende utsangn: 1. De fleste PCer som ikke er koblet til internett har ikke Spyware. 2. De fleste som bruker Linux har ikke spyware. Ja, og de som bare surfer på "ordentlige" nettsider og ikke installerer suspecte ting på maskinen og kanskje har i tillegg 2-3 spyware programmer installert. Tror du ikke disse gruppene danner mer enn 10%? Jeg har mine tvil Lenke til kommentar
enden Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 men for meg virker det som om den fungerer bra, knuser Norton ivertfall, som de fleste bruker. omentrent 90% av de som har infisert maskin har Norton, den gjenomsnittelig PC bruker, har kun hørt om Norton, og har ikke annet enn Norton.. ikke rart man de er infisert av spyware.. 6749393[/snapback] Godt poeng Norton er noe møkk... Lenke til kommentar
Skink_123 Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Vi må ikke glemme hva det dreier seg om, jeg tror ikke det er 9 av 10 som er infisert, men alt for mange maskiner er det. Det er lite kunnskap iallefall Husker da jeg kom tilbake fra militæret, datamaskiner som hadde vært clean i all sin levetid var helt overgrodd av virus... Det har noe med hvem som bruker den, hjelper ikke med all slags anti ditt og datt om brukeren sitter der og trykker ok på alt... Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Kan jo ikke være 9 av 10 PCer. Uten å være sikker så kommer jeg med følgende utsangn: 1. De fleste PCer som ikke er koblet til internett har ikke Spyware. 2. De fleste som bruker Linux har ikke spyware. Ja, og de som bare surfer på "ordentlige" nettsider og ikke installerer suspecte ting på maskinen og kanskje har i tillegg 2-3 spyware programmer installert. Tror du ikke disse gruppene danner mer enn 10%? Jeg har mine tvil 6749868[/snapback] 2-3 spyware programmer er nok. Da går maskinen under gruppen: maskiner med spyware programmer installert. Problemet er nok at alt for mange installerer freeware programmer, som i "free as beer" uten å lese gjennom lisenser o.l. Folk bare trykker ja og godtar alt mulig av lisenser, samt installerer alle mulige ekstra "toolbarer" o.l. i ie osv. Hadde folk lært seg å holde seg primært til free eller open source, som i GPL programmer o.l., så hadde vi ikke hatt noen slike problemer. Flott installasjonscd for free source programmer for windows. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 (endret) Kan jo ikke være 9 av 10 PCer. Uten å være sikker så kommer jeg med følgende utsangn: 1. De fleste PCer som ikke er koblet til internett har ikke Spyware. 2. De fleste som bruker Linux har ikke spyware. Ja, og de som bare surfer på "ordentlige" nettsider og ikke installerer suspecte ting på maskinen og kanskje har i tillegg 2-3 spyware programmer installert. Tror du ikke disse gruppene danner mer enn 10%? Jeg har mine tvil 6749868[/snapback] 2-3 spyware programmer er nok. Da går maskinen under gruppen: maskiner med spyware programmer installert. Problemet er nok at alt for mange installerer freeware programmer, som i "free as beer" uten å lese gjennom lisenser o.l. Folk bare trykker ja og godtar alt mulig av lisenser, samt installerer alle mulige ekstra "toolbarer" o.l. i ie osv. Hadde folk lært seg å holde seg primært til free eller open source, som i GPL programmer o.l., så hadde vi ikke hatt noen slike problemer. Flott installasjonscd for free source programmer for windows. 6750196[/snapback] edit: faktaleif. Det står jo i artikkelen at 9 av 10 har gjennomsnittlig 30 spywareprogrammer installert. Endret 27. august 2006 av KriFos Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Disse tal i artiklen stemmer ganske nøye med min egen oppfattelse. 90% av folk (barn) i PC verdenen, bruker kun hodet til å holde avstann mellem ørene !! Eksempler på dette ses i denne tråd (f.eks Satanius) Kimmer Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Jeg skjønner ikke at det er så mange her som ikke klarer å få dette regnestykke til å gå opp... 1/10 = Windows PC'er uten internettilkobling eller PC'er med Linux, BSD og OSX resterende 9/10 = Windows PC'er med internettilkobling det er jo som slengt opp i tryne på alle og en hver Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Etter å ha sett maskinene til søstrene mine så tviler jeg ikke på at så mange pcer har spyware og annet tull... Lenke til kommentar
djorgen Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Dette stemmer nok. Selvfølgelig ikke for oss HW-fantaster, men blandt den gemene hop, så er det nok veldig få som vet hva spyware er, og enda færre som vet hvordan en fjerner dette. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 etter denne tråden installerte jeg Spybot igjen, å det fant seff 26 "spywares" som ad-aware ikke har funnet... Installerte også annet virusprogram (AVG) som fant en trojan som F-secure ikke fant... Og Registry Mechanic fant over 700 registerfeil, enda easyCleaner nettopp var kjørt... Trodde jeg var trygg men, kanskje nærmere nå..? Men som sagt så finner programmene mye som er totalt ufarlig og tar med i resultatet... 6748656[/snapback] Vil tro jeg kunne gjort det samme og funnet samme mengde som deg, men bekymrer det meg? Nope. Hvorfor? Fordi jeg ikke gidder å bruke tid på å finne all spyware, hvorfor? For det første tror jeg omtrent alle disse programmene vil finne noe nytt og sannsynligvis ikke besvare det viktigste spørsmålet, hva gjør den spesifikke spywaren? Utover det, vil jeg også tro at dersom hvert eneste program finne noe nytt, så vil det hele tiden eksistere spyware ingen av dem finner og det vil sannsynligvis være den farligste? En ting er å finne ting man vet eksisterer, en annen ting er å identifisere noe man ikke vet eksisterer. Lenke til kommentar
primula Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Men de hjelper ikke med å hindre de komme tilbake heller da. For hver side man går på som man ikke kjenner til eller tilhøre firmaer, så får man minst en spyware av. Har kjenskap til dette i med at eg jobber med å fikse pcer. 6746014[/snapback] Har du røyka eller? Dette her jo jo reinspikka mannskjit. Sjelden har jeg sett noe så unyansert. Husk: Bare si NEI. Hasj suger! Lenke til kommentar
frostbitten Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Men de hjelper ikke med å hindre de komme tilbake heller da. For hver side man går på som man ikke kjenner til eller tilhøre firmaer, så får man minst en spyware av. Har kjenskap til dette i med at eg jobber med å fikse pcer. 6746014[/snapback] Har du røyka eller? Dette her jo jo reinspikka mannskjit. Sjelden har jeg sett noe så unyansert. Husk: Bare si NEI. Hasj suger! 6755540[/snapback] Hva i alle dager har hasj med noe som helst her å gjøre? Kom nå heller med et saklig motargument om du er uenig. On-topic: At 9 av 10 pc-er er infisert med spyware hørtes litt drøyt ut i mine ører. Selvom jeg er av den oppfatning at en (alt for) liten del av verdens pc-brukere i det hele tatt vet hva det er for noe. En idè hadde kanskje vært å ersatte teksten under installasjon av Windows XP med en liten introduksjon til Internett og dets ulumskheter Noen som vet om statistikk om hvor uvitende folk generelt er å sette et sikkert passord? Det er i min bok (og sikkert flere andres) første bud for å ha en sikker pc. Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Vi er jo da nødt å tenke på at det er ganske mye spyware der ute som enda ikke er identifisert.. og som aldri kanskje vil bli identifisert.. at 9 av 10 maskiner er infisert er kanskje mye, men ikke umulig.. det finnes mange hackere som er altfor god i det de gjør, og tror det finnes mye bra designet spyware, tenker på den typen som blir testet på alle mulige brannmurer og skreddersydd for å ikke bli tatt, tilgomed oppdatere seg selv ettersom Anti-spyware er på kroken av den. og det finnes nok mange "smarte" spyware, som ikke gjør noe med maskinen før de ser at du er borte ifra den, (inaktiv i 15 mine elns) Og med tanke på at omentrent 20-50% av kloden bruker cracket AV og firewalls, er det ikke rart det tar dem tid å lage nye og bedre programer,når ingen betaler for dem! kort og godt, det finne mye farlig spyware som ikke er blitt gjenkjent. og vi får bare krysse fingrene på at de vil bli tatt.. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 kort og godt, det finne mye farlig spyware som ikke er blitt gjenkjent. og vi får bare krysse fingrene på at de vil bli tatt.. 6755884[/snapback] Jeg tror kanskje det viktigste er å fokusere på hva den forskjellige spywaren gjør og tenke på hva man kan gjøre for å forhindre den fra å oppnå målet sitt. Regner med at over 95% av all spyware er relativt harmløs, dvs med mindre man driver med noe svært sensitivt, så betyr det svært lite. Det er den siste delen som kanskje er bekymringsverdig og som sannsynligvis også er den vanskeligste å detektere og blir kvitt. Da regner jeg med at folk med skumle hensikter legger mest ressurser ned i spywaren. Dvs det beste er nok å holde styr på hva datamaskinen sender i fra seg, men kanskje litt tungvindt når man surfer eller liknende. Mht internett, så er det kanskje også ett triks å holde seg unna de mest jalla sidene og la være å starte absolutt alle *.exe filer man kommer over? Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Vi er jo da nødt å tenke på at det er ganske mye spyware der ute som enda ikke er identifisert.. og som aldri kanskje vil bli identifisert.. at 9 av 10 maskiner er infisert er kanskje mye, men ikke umulig.. det finnes mange hackere som er altfor god i det de gjør, og tror det finnes mye bra designet spyware, tenker på den typen som blir testet på alle mulige brannmurer og skreddersydd for å ikke bli tatt, tilgomed oppdatere seg selv ettersom Anti-spyware er på kroken av den. og det finnes nok mange "smarte" spyware, som ikke gjør noe med maskinen før de ser at du er borte ifra den, (inaktiv i 15 mine elns) 6755884[/snapback] Bruker Kaspersky internetsecurity: den stopper all programmer med nettilgang om filen har blitt endret siden sist, og får ikke komme på nett før du godkjenner at du har endret/oppdatert filen. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Tror det er litt overdrivelse inne i bildet. Jeg skiller klart mellom spionprogrammer og små ting som cookies. Jeg tviler på at ni av ti PC-er har et skikkelig spionprogram, men det kalles jo det fordi spyware har blitt et begrep som dekker alt som overvåker PC-en din. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 (endret) Jo - det er vigtigt at ku skelne mellem de forskjellige "uønskede ting", der havner på PC'en via nettet. Tracking cookies er ikke 'farlige' som sådan. Dei gør egentlig bare hverdagen mere behagelig - i og med at de husker login info for nettsteder, der krever dette (f.eks hw.no sitt forum) og de kan huske, hvordan du surfet i nettbutikken, og butikken kan da utifra cookien lage målrettet reklame/nyhetsbreve. (bare et par eksempler) Cookies blir først 'farlige' eller 'ubehagelige' når man er 2 eller flere personer, der bruker samme PC og er logget inn på samme Windows konto (f.eks som Administrator). OBS! Nettbanker bruker IKKE tracking cookies til å gemme på login-info. Som jeg skrev tidligere: Det der er plaseret mellem ørene, kan brukes til annet end å holde avstann mellem ørene. ;-) Edit\ skriveleif Kimmer Endret 28. august 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Har bare overfladisk kunnskap om det som er topic i denne tråden, nemlig: Ondsinnet kode Dette er et felles uttrykk som beskriver alle typer programvare som er laget spesielt for å skade eller forstyrre et data-system. Det finnes en rekke forskjellige former for ond-sinnet kode. Skal ikke gå inn på å beskrive det her men henvise til Norman's lille grønne Det som er viktig å vite er at ganske uskyldige trusler på en utsatt pc kan bane veien for andre langt alvorlige angrep. Man får en sneballeffekt. I mange tilfeller blir ikke dette oppdaget av en gjennomsnittlig pc-bruker. Har anti-spyware, anti-adware, anti-virus og brannmur- programmer installert på min maskin, men har i det siste blitt utsatt for en god del søppel-post. Har ikke klart å få bukt med problemet enda... Når jeg ser på min omgangskrets er det ikke usansynlig at hele ni av ti pc'er er fullpakket med spyware og annet rask. Det er bare helt utrolig hvor lite folk vet om sikker bruk av pc på internett og bruken av programmene som skal beskytte dem. Det er helt feil å tro at man er beskyttet hvis man har installert et godt virusprogram og en brannmur. Min pc er altså en av mange som for øyeblikket er rammet av spyware, direkte eller indirekte (av de som måtte ha min e-postadresse). Dette er selfølgelig ikke et alvorlig problem, men jeg har da andre ting å gjøre enn å slette spam fra e-postleseren min. Jeg kan altså ikke si helt sikkert enda i hvilken kategori min pc er........ Så din pc er 100% fri for spyware? Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Tror også at 9/10 ikke er et altfor høyt fantasitall å forestille seg med tanke på den MSOS-baserte utbredelsen vi har på verdensmarkedet idag... Men hvilken program som har fikset 30 "infiseringer" skulle jeg gjerne visst Er mere interessert i å finnet ut hvor mange infeksjoner et "anti-spywareprogram" kan finne på NYinstallert OS, uten noe tilkobling til internett? Kan vel nesten banne på at sikkert 1 av alle programmene vil finne en infisert fil/cookie e.l. Jeg gidder rett å slett ikke finne på å teste dette selv siden jeg er ganske anti-antispyware fra før av. Som sagt, alle pop-upps som reklamerer for "free-scan" osv virker jo ikke helt overbevisende...for meg iallefall! Et godt spørsmål er jo om dette kan dette definerest som spyware? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå