Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Testikkelkreft, er det dette?

uranus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja men problemet er at jeg tror jeg er paranoid. Får meg selv til å tro jeg har symptomene. Jeg blir så sinnsykt paranoid på ting. Alltid vært sånn.

Det er helt sikkert ikke noe, spesielt siden jeg har hatt det sånn en stund og jeg leste at hvis det har vært sånn en stund er det ikke kreft.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg er bare paranoid.

Ringte pappa, han er utdanna litt innen legeutdanning, og han sa det at sålenge jeg ikke merker noen forandrniger som skjer plutselig, så er det nok ikke noe å tenke på.'

Han sa det er normalt med størrelseforskjell, og at hvis jeg føler ubehag der som det står som symptom for sykdommen, kan det være mange mange andre ting som forårsaker det.

Kan klamydia skape størrelseforskjell?

Pappa sa at det er helt normalt at den venstre er større og henger lenger ned.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg er bare paranoid.

Ringte pappa, han er utdanna litt innen legeutdanning, og han sa det at sålenge jeg ikke merker noen forandrniger som skjer plutselig, så er det nok ikke noe å tenke på.'

Han sa det er normalt med størrelseforskjell, og at hvis jeg føler ubehag der som det står som symptom for sykdommen, kan det være mange mange andre ting som forårsaker det.

Kan klamydia skape størrelseforskjell?

Pappa sa at det er helt normalt at den venstre er større og henger lenger ned.

6744606[/snapback]

Kan egentlig være litt sånn selv, men er så artig når man leser eller hører: "Pappa sa at, så derfor ja" :innocent:

Lenke til kommentar

Pappa er lege.

Ringte legevakta og spurte litt. Hu sa det testikkelreiene ikke hørtes ut som det var noe å bry seg om.

Hostinga mi sa hu jeg burde sjekke om det ikke går vekk snart.

Jeg svetter hver gang jeg sover, siden jeg begynte å hoste. Hu sa det sikkert ar noe med hostinga å gjøre siden hosting enten er bakterie eller virus så kroppen jobber jo med det.

Så tror ikke det er noe, men tar en sånn klamydia test til mandag. Noen som vet hvordan det gjøres? Legevakta sa de bruker en bomullssak.

Lenke til kommentar

Du er åpenbart bekymret for dette, hvorfor ikke dra til legen og få bekreftet at du er frisk og bli lettere til sinns, evt få bekreftet at det feiler deg noe slik at du kan få gjort noe med det? Vinn/vinn-situasjon.

Dette var fornuften som snakken, jeg kjenner meg imidlertid litt igjen, jeg drar heller aldri til legen.

Lenke til kommentar

Jeg er bare paranoid. F.eks symptomer er at du kan føle "ubehag" i testiklene. Jeg kjenner det av og til i den høyre, men det starta så fort jeg leste at det er en symptom, så paranoien min lurer kroppen.

Blir nervøs for sånt jeg hehe, men har ikke grunn til det.

Jeg er ikke så nervøs lenger siden legevakta sa det høystsannsynlig ikke er noe etter det jeg eskrev.

Lenke til kommentar

Moderator: kan du slette tråden? Jeg har nok ikke noe form for kreft hehe, bare jeg som tenker og tenker og tenker på det samme stedet og da føler man jo mer der enn ellers.

Vil ikke sitte og tenke på noe som bare gjør meg nervøs for ingen grunn.

Lenke til kommentar

Her er noen tips (som kan skremme deg ytterligere):

Symptomer

* En fast opphovning/klump i en av testiklene

* Endring i størrelse i en av testiklene (den blir større eller mindre)

* Vanligvis ingen smerte, men stikninger og svake smerter/tyngdefornemmelse i testikkelen kan oppstå

* Mange føler en form for uvelhet i pungen

* Spredning av testikkelkreft kan gi ryggsmerter på grunn av forstørrede lymfekjertler

* Smerter og hevelse i brystvortene kan komme av hormonet HCG som kan produseres av testikkelsvulsten.

For å sjekke:

Slik gjør du:

1. Undersøk deg selv etter at du har dusjet eller badet. Da er det lettest å oppdage forandringer.

2. Se på pungen, gjerne gjennom et speil. Se etter hevelser som ikke har vært der tidligere.

3. Undersøk hver testikkel for seg. Kjenn på dem ved å "rulle" dem varsomt mellom tommelen, pekefingeren og langfingeren.

4. Forsøk å lokalisere bitestikkelen, som ligger på baksiden av testikkelen. Den er avlang og myk - og normal.

5. Vurder størrelsen på de to testiklene. Det er normalt at den ene testikkelen er litt større enn den andre, men de skal ikke vokse i størrelse over tid.

6. Kjenn etter kuler. De fleste kulene som skyldes kreft ligger på framsiden av testikkelen, og de er vanligvis ikke vonde å ta på.

7. Hvis du oppdager noe som ikke er normalt, bør du kontakte lege. Forandringer i pungen kan skyldes kreft, men også infeksjoner (blant annet kjønnssykdommer), brokk, vannbrokk, cyster og åreknuter. Uansett, du bør undersøkes for at årsaken skal kunne avklares.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...