Gå til innhold

Fjerne Cpu-lokk (HSL) på x2 939 cpu?

Anbefalte innlegg

Som emne tilsier med ett spørsmålstegn, kan jeg gjøre dette?

Har nylig kjøpt meg en slik cpu, og husker det ifra tidligere prosessorer jeg har hatt og artikler på div.forumer, bl.a. herifra at dette skal senke temperaturen betraktelig.

Det p.g.a. en mer direkte kontakt mellom cpu kjernen/e til kjøleribba.

Så er det mulig å fjerne det? Og er det forsvarlig i bruk? Blir det så mye mer skjørt

med "lokket" av? Jeg så etter på cpu'n, riktignok etter den hadde fått pasta på seg,

men kunne ikke se noe direkte måte å få lokket av.

Mellom platen og sidene på cpu lokket som går ned til platen,overflaten på cpu'n,

er det ett svart materiale, tynn linje, som går rundt hele cpu'n. Må dette evt. fjernes?

edit: Ja det må det, googlet litt og fant endelig ett "svar"..

konfuzd

Aug 9 2005, 09:04 AM

"... All you have to do is take a razor blade and gently cut the rubbery glue at the base of the IHS. It doesn't require much force.

After the IHS is off, just handle it like an axp. As long as you're not retarded with it, I can't see how you could break it."

Axp? Fant innlegget på amd sitt forum..

Spent på om noen har gjort dette med det samme på en nyere dual core her..

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har gjort dette med 1 stk 3400+ Newcastle sokkel 754, 1 stk. 3200+ Venice sokkel 939 og 1 stk. 3500+ Venice sokkel 939.

Man kan få opptil 10 grader lavere temperatur på full last. Men dette varierer fra prosessor til prosessor. Nå har jeg X2 3800+ 939 på begge maskinene mine, men har ikke orket å fjerne varmesprederen på de. Jeg synes ærlig talt ikke det er verdt det. Man kan få litt høyere klokk. Mellom 50 og 100MHz. Man må ofte tilpasse festeannordning til kjøleribbe og festebrakett på hovedkort når man har fjernet varmesprederen. Siden prosessoren blir endel lavere.

Greit nok om man prøver å sette noen rekorder. Men for en vanlig bruker som vil klokke litt så er det rett og slett ikke verdt det.

Lenke til kommentar

Man kan få opptil 10 grader lavere temperatur på full last. ....

Greit nok om man prøver å sette noen rekorder. Men for en vanlig bruker som vil klokke litt så er det rett og slett ikke verdt det.

6745783[/snapback]

Jeg er IKKE ute etter å nødvendigvis overklokke men at dualcore'n min skal

være kaldest mulig og dermed kreve minst mulig hastighet på vifta som kjøler..

Altså målet er å ha en så stille pc som mulig men også så kald som mulig.

Jeg hadde en athlon xp 2500+ barton 1.833 ghz i en tidligere pc, og på denne cpu'n så

er det jo ÅPEN kjerne løsning såvidt jeg husker. Korriger meg vennligst hvis dette er feil. Og poenget mitt da, er at jeg fartet en god del rundt med denne maskinen på ryggen til kamerater og tg osv, og hadde cpu'n døde jo ikke av den grunn, og er faktisk i live fortsatt, tross medfarten.

Så det jeg kokkelerer på da er om det er noe direkte forskjell herifra fra singel kjerne til dobbel.

Jeg har merket meg i everest ultimate 3 at temperaturen på de 2 kjernene er omtrent 2 grader i forskjell og jeg synes dette er litt vel mye?

Men kanskje ikke ettersom kjerne 0 er vel den som blir brukt under oppstarten og

i programmer som ikke direkte støtter dual core.->

Og btw, er det ikke da amd sitt dual core optimizer program/driver kommer inn i bildet?

Men så for å fjerne dette da, er det muligheter for å sette lokket tilbake igjen like bra? For det er vel ikke akkurat like lett..

Målet med å fjerne lokket skal jo være at kjøleribben skal ha direkte kontakt.

Om jeg gjør dette, skal jeg da også bruke kjølepasta mellom de 2 kjernene til kjøleribba?

Beklager en smule lang post men jeg blir fort engasjert..

Lenke til kommentar

Så lenge du kan kjøre på lavest mulig viftehastighet på standardfrekvens og alikevel ha en grei temp så ser jeg ikke poenget i å fjerne varmesprederen. Tvilsomt at CPU tar skade uansett.

Mot:

*Garantien ryker

*Vanskeligere å videreselge den

*Kan kreve modifiseringer på plastikkrammen rundt socket på HK for å tilpasse den økte avstanden fra kjøler til CPU (avstanden øker tilsvarende høyden på HS, siden den fjernes) Om det ikke gjøres riktig kan det føre til høyere temperatur.

*Lettere å skade kjernene ved på/avmontering av kjøler.

*Lett å ødelegge de små komponentene rundt kjernene ved fjerning om en ikke passer på hvor langt inn en kan ha knivbladet.

*Ikke nødvendigvis lett å ta HS på igjen, men det skal kunne la seg gjøre med ny silikontetting under kantene av HS og deretter la den ligge under press. Om en har det tilgjengelig kan en bruke plastikktoppen av socket på HK (de en setter prosessoren nedi) og fire den inn på pinnene for å stabilisere de for å motvirke at de blir bøyd under press.

Lenke til kommentar

jeg kjøpte en x2 nylig 3800

satte fra 1.35 volt ned til 1.3000 volt på 2.4ghz

det blir varmere for mer mhz har jeg forstått derimot hvis du skal kun ha 2ghz så kan du senke volten betraktelig bare å teste med prime95 har hatt 1 time stabilt til nå.

mindre volt så blir det kaldt. regn med 37 grader idle derimot.

senk så mye du kan

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

På mitt tidligere msi diamond kort, kunne jeg sette volt til cpu helt ned til 0.8, totalt! På mitt epox kort nå kan jeg kun sette den ned med 1.0 volt.altså til 1.3,1.275 rundt om kring der.

Tror jeg venter med å evt. fjerne pastaflata, så får jeg be om kaldere dager,

slik at jeg kan sette pc'n ut i kulda =)

Undervolting, eller innbrenning av cpu om en vil, fungerer rimelig bra.

Jeg kjørte StressPrime 2004 i går i 11 timer med -0.5v men den ene kjernen holdt i bare 22 minutter. Den andre derimot holdt hele dagen til jeg kom hjem, godt over 11 timer.

Burde jeg ha kjørt SP2004 Orthos Edition kanskje? ;)

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...