Simen1 Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Bellona har følgende artikkel: Med trykkluft på tanken Den handler om en bil som er drevet av trykkluft. Jeg så litt om dette på et jallaprogram som heter "beyond tomorrow" på TVnorge litt tidligere i kveld. Er det noen som har tro på konseptet? Selv er jeg skeptisk til at trykkluft kan ha nok energitetthet til at tankene kan være av fornuftige størrelser og gi en fornuftig motoreffekt og kjørelengde. Miljømessig kan det sikkert ha noen fordeler for lokal forurensning, men de største problemene lokalt rundt veier er jo ikke avgasser men veistøv. Og trykkluften må jo produseres på et vis den også. Om det vil si importert kullkraft fra tyskland så er det ikke sikkert det gir noe bedre klimaeffekt enn å bruke diesel eller bensin som drivstoff. Flere mellomledd i energikjeden gir også som regel større energitap. Men det kan bedre lufta på lagre hvis det brukes i trucker. Særlig på matvarelagre bør det være en fordel med ren luft. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 alternativt drivstoff for bil handler overraskende lite om alternativkostnaden, dvs hele bildet. f.eks strøm - strømen må lages et sted og med dagens energiunderskudd importeres den typisk fra utlandet, dvs atomkraft/kullkraft/gasskraft, dvs at den bensinen som reduseres flyttes over på ovenfornevnte energikilder istedet. bensin er ille nok i seg selv, så å ha muligheten til å flytte det over på en annen energikilde kan umulig være et sted i riktig retning, men det blir aldri noen netto miljøgevinst før strømmen som går med til å lade opp bilene, eller produsere hydrogen eller til å komprimere luft, kommer fra en ren kilde som sol eller bølge eller vann eller vind. vannkraft er vel sprengt som det er og sol og vind er bare så vidt i emminga. bølge er for framtiden. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 På fransk TV var det en reportasje om en slik bil. Den var ganske miljøvennlig, men hadde sine begrensninger. Konklusjonen var vel at man burde ha to biler, og bruke den med trykkluft til handleturer og kort matpakkekjøring. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Trykk luft biler er allerede i bruk. De brukes på et senter der det selges mye frukt og grønt. Og om morran så laster de inn varene og da måtte de bruke vanilge biler å trukker. Og dette foregikk da inne og dere kan jo tenke dere hvordan miljøet var der inne ette rnoen timer Lenke til kommentar
blla Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Det nye med denne bilen er vel at at den ikke har en normal trykkluftmotor. Den drives frem av et jallasystem som ikke bare går på komprimert luft, men suger i tilleg inn luft utenfra. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Men det kan bedre lufta på lagre hvis det brukes i trucker. Særlig på matvarelagre bør det være en fordel med ren luft. 6743961[/snapback] På de få lagrene jeg har vært på så har truckene vært elektrisk drevet, eller de har gått på gass. Dette er vel energikilder som har lite luftforurensing eller tar jeg feil? Hvilke andre motorer brukes i småtrucker nå om dagen? Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Men det kan bedre lufta på lagre hvis det brukes i trucker. Særlig på matvarelagre bør det være en fordel med ren luft. 6743961[/snapback] På de få lagrene jeg har vært på så har truckene vært elektrisk drevet, eller de har gått på gass. Dette er vel energikilder som har lite luftforurensing eller tar jeg feil? Hvilke andre motorer brukes i småtrucker nå om dagen? 6748422[/snapback] Diesel, men det blir stadig mindre av dem. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Har lest om dette konseptet i Ilustrerty Vitenskap. Det var ikke beregnet som et alternativ til bensin/diesel biler på landeveien men som en bybil. Til landeveiskjøring blir motoren for svak. For å holde 50Km/t med en liten bil kreves det ikke større motor en 5HK så til småkjøring vil det være et reelt alternativ mens til ferieturen blir det for puslete. Lenke til kommentar
Almanildo Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 alternativt drivstoff for bil handler overraskende lite om alternativkostnaden, dvs hele bildet. f.eks strøm - strømen må lages et sted og med dagens energiunderskudd importeres den typisk fra utlandet, dvs atomkraft/kullkraft/gasskraft, dvs at den bensinen som reduseres flyttes over på ovenfornevnte energikilder istedet. bensin er ille nok i seg selv, så å ha muligheten til å flytte det over på en annen energikilde kan umulig være et sted i riktig retning, men det blir aldri noen netto miljøgevinst før strømmen som går med til å lade opp bilene, eller produsere hydrogen eller til å komprimere luft, kommer fra en ren kilde som sol eller bølge eller vann eller vind. vannkraft er vel sprengt som det er og sol og vind er bare så vidt i emminga. bølge er for framtiden. 6744147[/snapback] Det er mange fordeler ved å flytte energiproduksjonen til noe annet. Det store problemet med bensinmotoren er at den har så håpløst lav virkningsgrad, bare litt over 20%. Det vil si at nesten 80% av den produserte energien går bare til varme, slik at man trenger store kjølesystemer for å bli kvitt den. Store sentraliserte kraftverk vil ha en mye mer optimal produksjon enn de små stakkars bilmotorene, og i tillegg vil de ha muligheten til å utnytte spillvarme (for eksempel til fjernvarme). Selv om noe av denne gevinsten mistes ved å lagre energien i en energibærer (batteri, hydrogen, trykkluft), vil man fort kunne få en netto gevinst. Slik som jeg ser det, er dermed grunnen til at hydrogen er et bedre alternativ enn bensin ikke at det forurenser så mye, men at det er en god energibærer for sentralisert energiproduksjon. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 For at det skal ha noen hensikt å bruke trykkluft på en bil, så må man komprimere luften bra mye, eller så blir man relativt fort fri for luft på tanken. Men det som er bra med trykkluft er at den ikke er eksplosjonsfarlig og den forurenser ikke. De eneste ulempene jeg kommer på i farta er at det kan være kondens i trykktanken, noe som i sin tur gjør at arbeidsenehetene kan ruste innvendig. Når det gjelder smøring av arbeidsenhetene små må enten bruke et slags tåkesmøre apperat (oljetåke er meget brannfarlig), eller en annen smøre annordning. Dessuten kan det bli noe støyende å bruke trykkluft, selv med lyddempere. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. august 2006 Forfatter Del Skrevet 27. august 2006 Men det som er bra med trykkluft er at den ikke er eksplosjonsfarlig og ..6750691[/snapback] Hva skjer om en bil med en tank med trykkluft på 300 liter og 300 bar kolliderer og det går hull på tanken? Fyllestasjoner for trykkluft kan gjerne være utstyrt med luftavfukting. F.eks med aerogel som må byttes ut og avfuktes i en ovn med jevne mellomrom. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Men det som er bra med trykkluft er at den ikke er eksplosjonsfarlig og ..6750691[/snapback] Hva skjer om en bil med en tank med trykkluft på 300 liter og 300 bar kolliderer og det går hull på tanken? Fyllestasjoner for trykkluft kan gjerne være utstyrt med luftavfukting. F.eks med aerogel som må byttes ut og avfuktes i en ovn med jevne mellomrom. 6750780[/snapback] Jeg burde kanskje ha forklart det bedre, det med at lufta ikke er eksplosjonsfarlig. Det jeg mente var selvfølgelig at lufta i seg selv ikke er eksplosjonsfarlig. Selvfølgelig blir det en "eksplosiv dekompresjon" når en tanke på 300 liter og 300 bar sprekker. Når det kommer til luftavfuktere, så burker man ofte å kjøle lufta, slik at fuktigheten blir skilt i fra lufta, så det er jo ikke det helt store problemet. Det som er det farligste, er tåkesmøreapperater. Så er det en ting jeg lurer på. Det er ingen stor hemmelighet at det blir utviklet en del støy når man bruker trykkluft, på skolen så har jeg drevet en del på med pnaumatikk, hvor vi har brukt slanger på 3/8", og når man da har et trykk på ca. 8 bar, så blir det en del bråk, selv med lyddempere. Hvis man da f.eks. bruker et trykk på 300 bar, så vil vel støy nivået bli betydelig høyere, selv med lyddempere. Så det jeg lurer på er hvordan støyet i en slik bil egentlig er. Dessuten så kan jeg tenkte meg til at lyddempere "bremser" luften, slik at den ikke flyter like lett, som igjen gjør at man får tap i ytelse. Lenke til kommentar
Almanildo Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Temperatur kan være et problem: Gamle torpedoer (også nye for alt jeg vet) gikk på trykkluft. For å få så lang rekkevidde som mulig ble lufta komprimert mer og mer. Da dukket det imidlertid opp et problem. Da lufta ble sluppet ut falt trykket så fort at temperaturen sank vanvittig! Det ble så kaldt at man fikk isproblemer. Løsningen ble selvfølgelig å varme opp lufta mens den passerte turbinen. Da fikk man også fordelen av at trykket økte med temperaturen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 (endret) I denne bilmotoren er ikke poenget at man skal slippe ut så mye trykkluft som mulig men derimot slippe trykkluft inn i motoren som suger med seg friskluft som gjør at man ikke kjører på kun trykklufta. Var heller ikke ment til store motorer med høy effekt. Endret 28. august 2006 av perpyro Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Temperatur kan være et problem: Gamle torpedoer (også nye for alt jeg vet) gikk på trykkluft. For å få så lang rekkevidde som mulig ble lufta komprimert mer og mer. Da dukket det imidlertid opp et problem. Da lufta ble sluppet ut falt trykket så fort at temperaturen sank vanvittig! Det ble så kaldt at man fikk isproblemer. Løsningen ble selvfølgelig å varme opp lufta mens den passerte turbinen. Da fikk man også fordelen av at trykket økte med temperaturen. 6757846[/snapback] Tøft. Så dersom ubåten ikke kunne gå til overflaten, og hadde lite luft igjen, så kunne de slippe ut litt av drivgassen til en av torpedoene? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Trykkluftdrift er ikke noen nyhet: http://www.dself.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCO...air/diesair.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå