Gå til innhold

ATX power off?

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg få en ATX-PSU til å slå seg av slik gode gamle AT-PSUer gjør - dvs. at en _ikke_ må holde knappen inn i >= 4 sekunder før den slår seg av?

Jeg har fått mer enn nok nå av å måtte bøye meg i halsbrekkende stillinger for å nå knappen til maskinen og så måtte holde den inne i fire irriterende sekunder. Dette er en av de mest irriterende "funksjonene" jeg vet om, jeg har _aldri_ kommet borti powerknappen ved et uhell, hva i alle dager er poenget med denne funksjonaliteten? :mad:

Som sagt, finnes det noen praktisk mulig gjennomførbar hack som lar en slå av et ATX-PSU umiddelbart?

"The CMOS Setup for many motherboards has a setting that can change the 4 second "Power-off" (standby) to "Instant off."

Jeg har dessverre ikke en slik option i min BIOS. Det eneste power-knappen gjør er å kortslutte grønn og svart ledning på ATX-power-connectoren, er det kanskje mulig å bytte om et par kabler på ATX-power-connectoren slik at den går instant off?? :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvorfor bruker du knappen i det hele tatt? atx psu'er kan jo skrus av uten å bruke knappen når du skrur av PCen ( i alle fall alle jeg har hatt)

eneste mulighet jeg ser er å finne en innstilling i biosen (kanskje oppdatere bios for å se om det er lagt til hvis det ikke var det fra før) eller se om du finner noe i kontrollpanel -> system eller "power options"

Lenke til kommentar
... Det eneste power-knappen gjør er å kortslutte grønn og svart ledning på ATX-power-connectoren ...

6743877[/snapback]

Power knappen er jo ikke direkte koblet til PSU. Det er en krets på HK som får input fra power knappen, og dermed styrer PSU. Det er mulig å lage denne kretsen mer eller mindre avansert, og la BIOS velge forskjellige funksjoner.

Det er kanskje mulig å koble en knapp direkte til PSU og dermed slå det av og på, men det vil ikke være lurt i det hele tatt. Man skal ikke slå av PSU direkte, men fortelle Windows at nå vil vi slå av og la den slå av PSU (ACPI).

Hvorfor ikke bare bruke menyen på Start?

Endret av hårek
Lenke til kommentar

knappen er der for at man skal kunne slå av maskinen hvist ingen andre muligheter viekrer ( feil i windows )

forsinkelsen er der for at man ikke skal slå av maskinen ved et uhell.

denne knappen kan tilegnes flere funksjoner ( en av gangen) bergnet til strømstyringen av pcen . bl.a. sette maskinen i ventemodus.

jeg hedee feil in instaleringen av windows som gjorde at windwos selv ikke slo av strømmen , da måtte jeg bruke knappen på fronten av pc-kasen.

noen pc-kasser har også en bruter bak på kasen ( på selve psuen) som slår av strømmen direkte

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

shutdown.gif

Dette er vel eneste alternativet ditt hvis du ikke kan velge funksjonen i BIOS.

Og som sagt liker windows IKKE at man bare fjerner strømmen sånn helt plutselig. Det samme gjelder reset-knappen.

Dette gjelder alle OS som bruker write-cache.

At man må holde inne knappen i 4 sek. er ikke en sikkerhetsfunksjon, det er en dobbeltfunksjon. <4s = stand by. >4s = power off.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Om man ønsker at maskina skal avslytte raskere så er det fullt mulig.

Shutdown XP Faster

When a user shuts down Windows XP, first the system has to kill all services

currently running.  Every once in a while the service does not shut down

instantly and windows gives it a change to shut down on its own before it kills it. 

This amount of time that windows waits is stored in the system registry.

If you modify this setting, then windows will kill the service earlier. To modify

the setting, follow the directions below:

Start Regedit.

Navigate to HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Control.

Click on the "Control" Folder.

Select "WaitToKillServiceTimeout"

Right click on it and select Modify.

Set it a value lower than 2000 (Mine is set to 200).

Bare vær obs på at om denne tida blir satt for lavt så vil scandisk starte opp ved neste oppstart fordi windows ble avsluttet på en unormal måte.

Skjer dette så er det bare å øke tida.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...