Gå til innhold

Landskap i kveldslys

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for tilbakemeldinger. Har sjekket de "utbrente" partiene.

Det er bare området hvor sola ligger bak skyene som jeg ikke kan få detaljene helt fram, og det er helt normalt. Bildet er imidlertid justert opp for å få lyset jevnt i dette partiet på bekostning av strukturen i skyene. Det er derfor en justering og ikke utbrenning i originalen.

Lenke til kommentar

Jeg ser jo dette er et vakkert motiv fra der du stod og tok bildet. Det store problemet er vel todelt. Dette er et så kontrastfyllt motiv at en ikke har sjans til å få en eksponering hvor en beholder mest mulig detaljer i de mørke og flotte fjellpartia (som er det mest interessante her) og samtidig ikke blåse himmelen fullstendig ut.

Dette er et lærebok eksempel på hvor RAW ville vært til stor hjelp. I alle fall om du hadde bare muligheten til ett opptak.

Problem to er etterbehandlingen. Du har juster litt, men det er veldig lite detaljer igjen i skygge partiene, mens himmelen er nesten er helt utvasket. En kan løfte god del i PS, men det som da kommer til syne er problemet med toneverdiene i den lavere delen av dynamikkomfanget.

Uansett. Jeg likte motivet og det var pent komponert. Synest det ble tålig bra etter en runde PS og Neatimage.

Skulle virkelig ønske meg tilbake en tur til Svarbard (flere turer)

:)

Lenke til kommentar

Jeg er nok enig med deg ragamuffin. I Nikon Capture 3 går man fort tom for verktøy, blant annet mangler man verktøy for å dra fram skyggeparti. Har nå endelig fått Nikon Capture NX i hus, og da har man straks mye bedre verktøy, slik at det er mulig å greie seg uten Adobe Photoshop, håper jeg.

Jeg må innrømme at jeg så landskapet nokså abstrakt da jeg landet på den versjonen jeg gjorde, det ble for meg Empire State Building sideveis. Jeg vet derfor ikke om jeg vil redigere den på nytt, men har ialle fall fått bedre verktøy.

Lenke til kommentar
Jeg er nok enig med deg ragamuffin.  I Nikon Capture 3 går man fort tom for verktøy, blant annet mangler man verktøy for å dra fram skyggeparti.  Har nå endelig fått Nikon Capture NX i hus, og da har man straks mye bedre verktøy, slik at det er mulig å greie seg uten Adobe Photoshop, håper jeg. 

Jeg må innrømme at jeg så landskapet nokså abstrakt da jeg landet på den versjonen jeg gjorde, det ble for meg Empire State Building sideveis.  Jeg vet derfor ikke om jeg vil redigere den på nytt, men har ialle fall fått bedre verktøy.

6761838[/snapback]

Dette bildet hadde vært en drøm å fikse opp i Capture NX med muligheter for selektiv innstilling av fargebalanse etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...