Halvsame Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Har akkurat flytta hjemmefra, og har dermed ikke tilgang til pappas verktøykasse lenger. Hvor får man kjøpt billigst elektrisk verktøy som faktisk fungerer og ikke går i dass etter et halvt års tid? Og forresten, hva erstatter du når du kjøper en Dremel? Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 På Biltema og Clas Ohlson får du billig verktøy. Om dette er særlig holdbart kan jo diskuteres, men min erfaring er at verktøy med få deler (dvs. skrutrekker, hammer osv.) er helt kurante herfra. Prisene i disse butikkene er jo også slik at du i mange tilfeller kan kjøpe en ny av det som evt. går istykker og fortsatt er det billigere enn på en kvalitets butikk. Lenke til kommentar
Sir. Roger Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Verktøy bør ikke kjøpes etter pris, men bruk. Om du feks skal kjøpe tenger er beste å gå for merket Knipex for disse ligger mitt på treet når det gjelder pris og har en meget god kvalitet, lever ivertfall 15-20 år. På skrutrekkersiden har jeg kjøpt Gebe i hovedsak og det er jo grei kvalitet til en grei pris. Når det gjelder elektrisk verktøy så har jeg kjøpt katta i sekken ett par ganger, så kjøp aldri leketøy som black&decker og andre billige alternativer, Gå for bosch-proffesional, dewalt og andre velkjente merker. Surt å stå mitt i en jobb med kaputt verktøy !!!! Jeg kjøper bare elektrisk verktøy fra DEWALT og har aldri angret på det Lenke til kommentar
Sykebil Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Bosch pro er minst like bra. Du får hva du betaler for Lenke til kommentar
CandyKing Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-25 11:50, skrev Jvla Halvsame:Og forresten, hva erstatter du når du kjøper en Dremel? En dremel er en dremel... dvs mini alt! mini vinkelsliper, mini drill, mini splipemaskin, mini poleringsmaskin og fullsize graveringsmaskin. nesten alt kan gjøres med en dremel. bare vær obs på at det kan ta litt tid. feks å lage vinduhull i et kabinett... Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 25. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2002 Takker. Tror jeg setter Dremeln på ønskelista til bursdagen. Har egentlig ikke behov for veldig profft verktøy, kommer ikke til å bli brukt så veldig mye. Har det heller ikke så travelt. Sikkert greit å ha en altmuligmann i verktøykassa. Er det slik at man kjøper forskjellige sett til den eller? [ Denne Melding var redigert av: Jvla Halvsame på 2002-10-25 14:51 ] Lenke til kommentar
CandyKing Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 du kan få enormt mye stash til dremelen... sjekk ut clas ohlson... selv er jeg fan av heavy duty sagbladene... det finnes masser av dremel kopier.. og jeg tror nok mange er like gode men... ikke sikkert at alt passer da.. europris har en til 300kr. Lenke til kommentar
Profeten Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Synd å si det, men det er en aldri så liten selvmotsigelse å prøve å finne billige kvalitetsverktøy. Kvalitet koster.. Er enig i folk her, at ting uten for mange deler (som skrujern, tenger o.l.) kan kjøpes billig. Men skal du ha noe som kutter, borer og skal gjøre jobben raskt (kutting med Dremel tar tid), da anbefaler jeg å kjøpe skikkelig verktøy. Bosch og lignende merker er å anbefale. Se om du kan få tak i tilbud på kombi-verktøy. (Kombinert boremaskin, pusser og stikksag for eksempel). Er utrolig kjekke verktøy, ikke bare til modding selvsagt. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Hei! Rett verktøy er halve jobben... Piper, skraller, fastnøkler, skrutrekkere osv kan du kjøpe hos biltema, men du bør KUN kjøpe verktøyet de har som har 10 års garanti. ALT annet er boss. Snakker av erfaring, jeg er verktøy mishandler Elektroverktøy.. Det finnes tre typer elektroverktøy. 1. Superbillig. F.eks en vinkelsliper,125mm til 298.- 2. Grei pris. F.eks en vinkelsliper, 125mm til 798.- 3. Relativt dyr pris. F.eks en vinkelsliper, 125mm til 1698 Hva er forskjellen på disse ? Det er kun kvaliteten. Jo dyrere jo bedre: Den superbillige er det jeg kaller engangsverktøy, de er laget for å kunne brukes en gang. Innmaten i slike verktøy har så dårlig kvalitet, at det er en skam de blir solgt! Latterlig. Verktøy til grei pris, der finner du ofte Black&Decker, Skil, Bosch, dremel, AEG og en haug andre. Dette er verktøy som kan brukes mer en en gang, typisk for familiefaren som borrer 4 hull i veggen 1 gang i året, eller kjøper maskinen til et prosjekt han aldri gidder gi seg ikast med. AEG skiller seg litt ut ang. kvalitet, men har satt merket i denne kategorien fordi det er billigmerket til Atlas Copco. Kvaliteten er høy nok, til at verktøyet kan brukes til moderat bruk. Folk som har slikt verktøy anbefaler jeg å ta pauser under bruk. 10 minutters jobbing, 5 minutters pause. Skjer ikke dette, så kan man regne med havari fordi rotoren brenner opp. Relativt dyrt verktøy. Dette er slik elektroverktøy skal lages for industrien. Dette verktøyet er ment for brukes hardt hver dag. Jeg kjøper kun slikt verktøy idag, alt annet vil bli et økomonisk tap for mitt bruk, sammen med dårlig pålitelighet. Jeg bruker kun verktøy fra Hitachi. Andre gode merker er f.eks Makita, Metabo, Atlas Copco, Hilti, Matsuhita ( panasonic ) med flere. Jeg har skrudd på mye elektroverktøy. Det er skjelden jeg finner verktøy av "Relativt dyrt verktøy" på dynga, men verktøy fra de andre kategoriene ligger det dyngevis av.. typisk så er rotoren brent. "Relativt dyrt verktøy" bør du kjøpe. Det er ikke så mye dyrere en hva f.eks Black&Decker og du vil ha det i lang lang tid. Dremel er for små puslearbeid og egner seg dårlig til større ting. Skal du skjære i tynnplate stål, bruk stikksag. Selvfølgelig, så må man kunne bruke verktøyet sitt, krever erfaring skal et verktøy utnyttes best mulig =) Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Skulle si meg helt enig med Hondaen her. Håndverktøyet på Biltema med 10 års garanti er et kupp! Mye for pengene. Når det gjelder elektroverktøy, så holder nok middelklassen for folk flest, og litt til. Disponerer endel verktøy. Og for og nevne konkrete eksempler, så har en AEG vinkelsliper (115 mm) imponert meg kraftig. Naboen har en Bosch i samme størrelse. Den beste bruksbeskrivelsen av disse maskinene er "mishandling" men de surrer og går fornøyd 7-8 år etter de ble kjøpt inn. Samme kan jeg si for en Bosch oppladdbar drill som også er endel år. Selv batteriet funker fortsatt fint! Masse fristene elektronikk på vanlig elektroverktøy bør du styre unna. Det fordyrer, og øker sjansen for feil. (min erfaring) TIPS: "umerket" verktøy hos Clas Olshon, er akkurat det samme verktøyet som de selger på Biltema mye rimeligere! Det kommer fra samme fabrikk... Eksempler, benkboremaskin og skrustikker. Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Er som regel den samme innmaten i diverse værktøy. blac and dekker og bosh har den samme innmaten har jeg sett. billige vinkel slipere og slikt holder like lenge og man får med ekstar børster og slikt. . Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-28 01:02, skrev Krishell:Er som regel den samme innmaten i diverse værktøy. blac and dekker og bosh har den samme innmaten har jeg sett. billige vinkel slipere og slikt holder like lenge og man får med ekstar børster og slikt. . Det er feil. Delene ser like ut fordi de er bygget etter samme prinsipp. Black&Decker lager verktøy dere bør holde dere langt unna, rotoren ( den delen som går rundt i motoren ) er laget etter billigeste måte. Typisk vil en lett overbelastning av denne gjøre at kommutatoren svikter, noe du merker av at maskinen plutselig begynner å produsere mye gnister på denne med tilhørende lukt av svidde ledninger.. Når maskinen får rotorfeil, så blir også børsteslitasjen stor. Den spiser børster, da hjelper det lite med nye børster... Belastes maskinen hvis rotorhavari er tilstede er faren for brann tilstede. Typisk går kommutatoren i oppløsning under varmepåkjenningene. Rotorhavari er typisk for billigmerker fordi det er den dyreste delen å lage, de vil jo lage billig og selge dyrt.. Hilsen elektrikeren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå