Gå til innhold

Kort lukkertid, liten dybdeskarphet -svarte bilder


Anbefalte innlegg

Hva gjør jeg feil?

 

Prøver å fryse en syklist forfra i 20 km/t, samt få en diffus bakgrunn.

 

Stiller kameraet på 1/500 lukkerhastighet og F/2.8, men bildene blir nesten svarte. Trodde F/2.8 var det som slapp inn mest lys. Hva hvis jeg ikke ønsker å bruke F/2.8, men en F/4.0 da slipepr jo enda mindre lys inn?

 

Stiller på det som er å stille på kameraet uten resultat. De bildene som gir brukbare omgivelser og syklist på 1/125 lukkertid, er likevel ubrukelige da personen på sykkelen blir svart som sot i ansiktet, der det egentlig er viktig.

 

Prøvde å fotografere i solnedgangen, så det var ikke all verdens med lys.

 

Er det kun blits som er utveien? Skulle helst unngått det...

 

Har det noe å si hvor mye jeg zoomer inn? Objektivet er F/2.8 over hele.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må enten prioritere lukkertid - eller prioritere valg av blenderåpning.

Det er Mode A for blenderåpning i mine kamera. Lukkertiden vil da stille seg automatisk. f.2.8 er fint til sport og action, så prøv det. Lukkertiden vil da bli rask nok, men du kan eventuellt spe på med høyere ISO hvis du ser den blir lav, og du får uskarpe bilder.

 

edit: Aperture Priority Program på engelsk. Du kan evt. blende ned 1 trinn for å få skarpere bilder på bekostning av isolering av motivet som er så viktig i sport fotografering (og ellers i mange tilfeller). Prøv begge alternativene på forhånd.

 

Hold deg unna manuell program foreløbig, fordi du da ikke har god kontroll i en sport / action situasjon, og at du hadde ikke helt hadde sikten på dette. Manuell krever konstant justering på rattet, men kan i mange tilfeller gi ekstremt god kontroll på resultatet. Da må du altså kontrollere eksponeringen mot senter på en skala (på alle mine kamera). Altså: Hold deg unna foreløbig, hvis det er viktige bilder du skal ta.

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Du må enten prioritere lukkertid - eller prioritere valg av blenderåpning.

Det er Mode A for blenderåpning i mine kamera.  Lukkertiden vil da stille seg automatisk.  f.2.8 er fint til sport og action, så prøv det.  Lukkertiden vil da bli rask nok, men du kan eventuellt spe på med høyere ISO hvis du ser den blir lav, og du får uskarpe bilder.

6742650[/snapback]

Ved blenderåpning prioritert blir bildene uskarpe uansett. Kameraet velger 1/60 maks virker det som.

 

Ved lukkertidsprioritet får jeg ikke stilt iso høyt nok. Får sette meg ned med kameramanualene og se om det er noe jeg gjør overser...

Lenke til kommentar

Da må du stille kameraet inn til å ta bilder på høy ISO. Kameraet ditt takler 800 ISO nesten helt uten degradering av bildekvaliteten.

 

Edit: Da har du tatt bilder i svakt lys som du var inne på. Ellers må det være et filter på objektivet som reduserer lysgjennomgangen. Å ta bilder i solnedgang mot lyset kan også forvirre lysmåleren ganske mye, altså må du kompensere med +EV dersom motivet er i skyggen. Men du må altså stille opp ISO med disse tidene.

 

Fotograferer du i RAW har du gode muligheter til å redde nesten alt, bortsett fra uskarpe bilder grunnet bevegelser.

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Hva gjør jeg feil?

 

Prøver å fryse en syklist forfra i 20 km/t, samt få en diffus bakgrunn.

 

Stiller kameraet på 1/500 lukkerhastighet og F/2.8, men bildene blir nesten svarte. Trodde F/2.8 var det som slapp inn mest lys. Hva hvis jeg ikke ønsker å bruke F/2.8, men en F/4.0 da slipepr jo enda mindre lys inn?

 

Stiller på det som er å stille på kameraet uten resultat. De bildene som gir brukbare omgivelser og syklist på 1/125 lukkertid, er likevel ubrukelige da personen på sykkelen blir svart som sot i ansiktet, der det egentlig er viktig.

 

Prøvde å fotografere i solnedgangen, så det var ikke all verdens med lys.

 

Jeg tror nok høy ISO er svaret her. Still kameraet på blenderprioritet (antar at dette er A på Canon også) og blender f2.8.

 

Still ISO høyere og høyere til du får en lukkertid som er kort nok.

 

6742589[/snapback]

Hva gjør jeg feil?

 

Har det noe å si hvor mye jeg zoomer inn? Objektivet er F/2.8 over hele.

 

6742589[/snapback]

 

Utsnittet (hvor mye du zoomer inn) har klart noe med hvordan automatikken i kameraet vil oppfatte lyset i bildet. Er det mye lys bak syklisten og du har et utsnitt som inkluderer mye av bakgrunnen, vil antagelig syklisten bli mørk. Du kan kompensere for det ved å endten gjøre utsnittet mindre syklisten blir større og bakgrunnen mindre) eller bruke spot-lysmåling.

 

Håkon

Endret av haakonts
Lenke til kommentar

Det er også vanlig å stille om lysmålingen til å vektlegge forskjellige ting som spotmåling i et snevert område i senter av bildet (motivet), alt etter hvilke motiver man skal fotografere. Det vil også trekke ansiktet ut av skyggen, men av og til på bekostning av overeksponerte bakgrunner. Det er mulig å justere skyggepartiene spesielt i bilderedigeringen, anbefaler sterkt å fotografere i RAW, og ha med tilstrekkelig stor minnebrikke, og i JPEG dersom kun dersom du ønsker hurtig seriefotografering.

Lenke til kommentar

Antar du har solnedgangen bak sykkelisten...

Hvis du skal ha frem ansiktet og samtidig ha effekten av solnedgangen bak sykkelisten tror jeg nok at du må ha en form for belysning mot sykkelisten, reflektor/blitz..

Jeg har selv fått fine resultater med å bruke blitz mot solnedgangen for å få frem ansiktet til motivet.

Ellers bør du nok som nevnt bruke raw formatet og redigere i f.eks. photoshop. Her vil enten ansiktet bli undereksponert eller solnedgangen bli overeksponert.

Endret av TOH65
Lenke til kommentar
Stiller kameraet på 1/500 lukkerhastighet og F/2.8, men bildene blir nesten svarte. Trodde F/2.8 var det som slapp inn mest lys. Hva hvis jeg ikke ønsker å bruke F/2.8, men en F/4.0 da slipper jo enda mindre lys inn?
Du har helt rett på alle punkter. f/4 trenger (4/2,8)^2 = 2 ganger så lang lukkertid.

 

1/500 trenger mye lys, hvis kameraet velger 1/60 sekunder på f/2.8 så trenger du 8-9 ganger så mye lys, eller du må juster opp ISO til 800 hvis du hadde den på 100. Du vil få litt støy i bildene men de burde bli skarpe. Hvis ansiktet blir for mørkt så må du justere eksponerings kompensasjonen for å få et lysere bilde, eller bruke manuelle instillinger.

 

Midt på dagen er det mye lysere enn ut mot kvelden så det vil hjelpe betydelig på lukkertiden. Så hvis du skal ta bildene på dagen så vil du ha mye mindre problemer med lukkertiden hvis det ikke er skikkelig overskyet.

 

Det har ikke noe å si hvor mye du zoomer så lenge blenderåpningen er den samme. Å bruke blitz på syklister skal man helst unngå hvis man ikke har avtalt det på forhånd. Eksperimenter med hvor høy ISO du kan bruke før du synes det blir for mye støy, hvis du synes ISO 800 er brukbart så vet du at du kan bruke 1/(60*8)=1/480 og få like lyse bilder som på 1/60. Husk at støyen vises mest i mørke områder så prøv å ta testbilder med både lyse og mørke partier.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...