Gå til innhold

Kamera og objektiv til lite lys/portrett/"makro"?

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle forsøke å være så spesifikk som mulig :)

Altså, jeg skal som mange andre ta steget over fra kompakt digitalkamera til speilrefleks, delvis som et generelt kamera og delvis for noen helt spesielle grunner:

- Fotografering i dårlig lys. Jeg liker å ta bilder om kvelden på telttur, lyn og torden i tropene, inne uten blits etc.

- Portrett. Synes det er stas å ta bilder av venner og slektninger. Gjerne i svart-hvitt. Og jeg vil gjerne ha ut disse i litt stort format, A3 f.eks.

- "Makro"/nærbilder. Jeg har noen nerdete samleinteresser (klokker, våpen, etc), og jeg liker å fotografere gjenstander. Ikke supernærme makro, men nærbilde av div dingser og dippdutter jeg fyller skuffene med.

Og så har jeg dårlig råd :)

Alternativene jeg ser for meg er et entry-level kamera og noen gode linser. Canon 350D og Nikon D50 er helt klare alternativer, og kanskje også 400D og D80 dersom jeg drøyern litt, vil jo gjerne tro at det siste er det beste (Selv om det ikke alltid er slik.) Har jeg skjønt det riktig dersom jeg tror Canon vil gi meg et fortrinn i dårlig lys pga mindre støy ved høy ISO enn Nikon? Eller er jeg lost?

Av objektiver har jeg sett på Sigma 18-50 og et fast 50mm/1.8, hva tror dere om disse? Jeg skulle ønske meg litt mer rekkevidde, men da må man vel ofre lysstyrke?

Bør man alltid fotografere i farger og gjøre om til svart-hvitt på PCen? For jeg synes ellers det er litt synd at D50 ikke har svart-vitt modus, liker å se raskt hvordan resultatet blir.

Håper på gode svar, jeg har forsøkt å stille litt mer spesifikke spørsmål enn "Canon eller Nikon" :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alternativene jeg ser for meg er et entry-level kamera og noen gode linser. Canon 350D og Nikon D50 er helt klare alternativer, og kanskje også 400D og D80 dersom jeg drøyern litt, vil jo gjerne tro at det siste er det beste (Selv om det ikke alltid er slik.) Har jeg skjønt det riktig dersom jeg tror Canon vil gi meg et fortrinn i dårlig lys pga mindre støy ved høy ISO enn Nikon? Eller er jeg lost?

6742295[/snapback]

Synes du har fått med deg mye essensielle ting her. At Canon har noen fortrinn i dårlig lys, er imidlertid ikke riktig. Det er jo selvfølgelig litt forskjell fra modell til modell, men sammenligner man de nyeste modellene som du nevner, og spesielt Nikon D80, så har den meget bra data på høye ISO verdier. Av det lille jeg har sett så langt, tråkker den faktisk 20D og 30D litt på tærne her. Det har jo vært en diskusjon mellom Canon 30D og Nikon D200 på støydata.

De fleste uavhengige testerne som svenske FOTO og norske Fotografi mener Nikon'en er bedre men støyen arter seg på en litt annen måte. Ingen tvil om at begge produsentene er helt på topp her. Men venter selvsagt på mere definitive testresultater når det gjelder D80, kameraet er heller ikke helt klart for salg enda. Men kameraet har fått med seg de siste algoritmene fra D2Xs utviklingen, og har helt ny prosessor.

Nikon's 3D Matrix lysmåling er også suveren, og takler dårlig lys og høylys meget bra. Det er nokså sikkert øverst på ønskelisten din . Nr 2 er soleklart Canon 400D. Dernest må du vurdere robustheten. Nikon'en skal være en klar vinner. Det viktigste når du skal fotografere nær makro og i dårlig lys er Nikons gode og lyssterke søker (lik D200), mot Canon's dårlige og lyssvake i 400D. Det er allikevel pengene som bestemmer, og da blir jo 400D en soleklar ener.

Du kunne eventuellt legge en del penger i en makrolinse som 60mm/f2.8. Den dobler som portrett og generelt bruk. Det spørs om du klarer deg uten en lyssterk primærlinse som 50/f1.8. Vil nevne at Tamron har kommet med en god 17-50mm/f2.8 også, og at byggekvaliteten har vært litt ujevn på Sigma, samt at de har hatt kompabilitetsproblem med Canon og de siste Nikonene D200 (D80??)

Ellers kan du bruke et ring (tror det er Nikon BR2A) for å snu et objektiv som 50/f1.8 for virkelig nærfotografering. Eller bruke et mellomringsett, slik at det blir en løsning uten et spesielt makro-objektiv også. Nærgrensen på enkelte nye objektiv er også meget god. Primæroptikk på 50mm er godt egnet til portretter også.

Jeg bruker kun fargefotografering i RAW, og eventuellt gjør om til svart / hvitt.

Jeg vil altså ikke anbefale deg verken 400D eller D80, men en av disse avhengig av hvor mye du vil legge ut.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Brainware har gitt deg god info ang Canon og Nikon.

Jeg ville også vurdert Pentax K100D som har bildestabilisator noe jeg har funnet svært nyttig.

Se anmeldelse av kameraet her http://www.ephotozine.com/equipment/tests/...cfm?test_id=466

Et Pentax forum hvor du kan lese mer om systemet og evt spørre, desverre er det ikke mange Pentax folk her.

http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1036

Lenke til kommentar

Er ikke hundre % enig med brainware mtp støy/iso/lysfølsomhet. Canon's iso verdier er egentlig mer potente. Altså deres iso 1600 er egentlig iso 2000, så ved samme blenderåpning og samme iso på nikon og canon vil du få litt kjappere lukkertid hos canon

Og de fleste vil vel si at canon alltid har vært best på minst mulig støy ved høy iso, men det er riktig at kvaliteten på nikonstøyen er bedre, el mindre forstyrrende, og at støyen på d80 ser lovende ut. Jeg tror ikke den slår 30D, men kanskje 400D.

D80 store fortrinn mener jeg ligger i søkeren. en bra søker er genrelt sett viktig for "skyteglede", men da spesielt ved dårlig lys og macro+ at tilbudet med kit 18-135 virker veldig bra...

Lenke til kommentar

Takk for gode tips! Har vært på Elkjøp og klådd på kamerahus :innocent: Syntes nok D50 lå litt foran 350D på ergonomi ja.

Fortsatt usikker på hva jeg skal gå for. Av diverse årsaker må pengene ut før året er omme (luksusproblem, ja ;) ), og Nikon er ikke akkurat så veldig raske til å levere synes det som.

Når det gjelder objektiver er det vanskelig å la være å gå for et kit mht pris, og da spørs det om jeg har nok til et ekstra objektiv innenfor samme brennvidde hvis jeg går for et D80. Og da er det spørsmålet om 18-70 eller 18-135. Ikke så veldig lyssterke noen av dem :) Vel, vel, det får modnes litt til, og så venter jeg spent på at testene kommer inn.

Lenke til kommentar

Det kamera har jeg lyst på!

Fytti grisen til bra det var på høy iso!

Nei det blir nok en stund til jeg kjøper kamera ja, men jeg går nok for et litt proft et. Kanskje viss Sony kommer med noe tilsvarende Minolta Dynax 9 o.l...

Hadde jeg kjøpt kamera nå ville jeg nok satset på Nikon D80 eller Sony Alpha. De ser rett og slett bedre ut enn Canon 400D. Jeg er skuffet over det, eneste forskjellene omtrent er bedre autofokus, større skjerm støvrensing, og 10mp! Yeey. Det er jo egentlig ganske bra, men de har ikke bedre kamerahus, samt ikke noe bedre søker. Noe som blir veldig viktig for salg fremover tror jeg.

Men vi får se, 400D blir nok salgsuksess det og, pga at alle skal ha DSLR nå, og de fleste velger Canon, fordi de får markedført seg best.

Endret av Litejk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...