Gå til innhold

linux filserver i windowsnettverk

Anbefalte innlegg

Hei er det noen som kan anbefale en fremgangsmåte.

Jeg har idag en win2k maskin stående som filserver. Vil gjerne over på linux. Anbefale pakke ? Vil kunne starte w2k også dvs dualboot.

skal være filserver i et windows nettverk med xp maskiner.

Trenger også hovedtrekk i eventuell fremgangsmåte....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kommer Samba inn i bilde noe som er GENIALT og gratis! kom nettopp ny Samba verjson 3.0. Samba kan fungere som en Domenekontroller (PDC) og en NT server, du kan dele mapper slik at de kommer opp i nettverket hos windowsmaskiner, for og konfigurere Samba enkelt anbefaler jeg SWAT, følger med i pakken (her gjelder det og RTM!!). Samba kan være vanskelig og sette opp, kommer an på hva du skal bruke det som, PDC er vanskeligst, men og dele en mappe med andre Windows brukere er meeget enkelt, krever bare noen linjer i smb.conf.

Lenke til kommentar

Selv har jeg prøvd Samba i Lycoris og Red Hat. Lycoris er ikke ment som noe server distro så hvis du mener en riktig server og ikke bare for å dele noe på hjemmenetteverket så ikke bruk den. På den andre side er Samba satt opp i default isntalasjonen til Lycoris så det er bare å koble seg opp og tjo hei.

Red Hat har jeg ingen spesielle følelser for, men det finnes så mye literatur og eksempler som bruker RH. Er man litt fersk slik som meg så er det lett å finne en beskrivelse på nettet eller i bøker som kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Hei!

For et samentreff!

Dette tenkte akkurat jeg også på.

Jeg har en PII 300 mhz

64MB RAM

3GB HD

som jeg gjerne ville bruke til "backupstasjon" for mailfiler adressebok, dokumenter m.m

Men går det an å dele opp så windowsmaskinene får 1GB og linuxmaskinen (ikke filserveren) 1GB ?

Hvordan gjør jeg evt. dette?

Takk på forhånd,

Mats

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...