Gå til innhold

maks hastighet i fritt fall?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg mener å huske, så er hastighetsrekorden på fritt fall over 1000km/t som skjedde på 60-tallet (eller noe i den dur). NASA prosjekt tror jeg det var. En som var med en værballong såpass langt opp at han ikke hadde noen luftmotstand en god stund. Hadde selvsagt med seg oksygen og gode "klær"...

Han hadde også rekorden i hvor lang tid med fritt fall...

Lenge siden jeg så det, så jeg har ikke så utrolig mange detaljer... Det er ikke så lenge siden rekorden med lengste frie fall (i tid) ble slått... og da med slik "batman"drakt... noe som egentlig ikke er fritt fall, menmen... :roll:

Lenke til kommentar
Så vidt jeg mener å huske, så er hastighetsrekorden på fritt fall over 1000km/t som skjedde på 60-tallet (eller noe i den dur). NASA prosjekt tror jeg det var. En som var med en værballong såpass langt opp at han ikke hadde noen luftmotstand en god stund. Hadde selvsagt med seg oksygen og gode "klær"...

Han hadde også rekorden i hvor lang tid med fritt fall...

Lenge siden jeg så det, så jeg har ikke så utrolig mange detaljer... Det er ikke så lenge siden rekorden med lengste frie fall (i tid) ble slått... og da med slik "batman"drakt... noe som egentlig ikke er fritt fall, menmen... :roll:

7306820[/snapback]

Mener å huske han oversteg mach1? Tror også han rev en flerre i hansken sin, så han ble kjempehoven og kald på ene hånda...

Lenke til kommentar
Japp han brøt lydmuren, han skal ha vært i over 1200 km/t.

Men vi må jo tenke på at han ikke hadde luftmotstand da.

7307205[/snapback]

Det betyr ikke nødvendigvis at han var mer enn 1200km/t fordi lydmuren er også avhengig av hvor stort trykket er og hvor varmt det er.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Dersom vi ser bort fra all luftmotstand og og all annen friksjon, vil et legeme med konstant aksellerasjon fortsette å aksellerere til det treffer noe. I prinsippet kan dette bety at man vil kunne fortsette helt til lysets

hastighet (300.000.000 m/s)

Dette vet vi imidelrtid at ikke kan fårekomme, siden noe som har masse aldri vil kunne oppnå lysets hastighet. Dette har sammenheng med relativitetsteorien til Albert Einstein, og at når farten til et legeme med masse nermer seg lysets hastighet, vil massen bli uendelig stor.

Lenke til kommentar
Dersom vi ser bort fra all luftmotstand og og all annen friksjon, vil et legeme med konstant aksellerasjon fortsette å aksellerere til det treffer noe. I prinsippet kan dette bety at man vil kunne fortsette helt til lysets

hastighet (300.000.000 m/s)

Dette vet vi imidelrtid at ikke kan fårekomme, siden noe som har masse aldri vil kunne oppnå lysets hastighet. Dette har sammenheng med relativitetsteorien til Albert Einstein, og at når farten til et legeme med masse nermer seg lysets hastighet, vil massen bli uendelig stor.

Ehh, ok. Bump av et spørsmål som allerede er besvart ftw.

Lenke til kommentar
For et vanlig menneske er det vel noe slikt som 164-168 km/t. Punktet hvor tyngekraften møter luftmotstanden. Uten luftmotstand kunne du fortsatt å aksellerere. Du faller også raskere høyere opp både pga mindre tyngdekraft og luftmotstand. Men forskjell fra vanlige hopphøyder er ikke så store.

Når jeg hoppet fallskjerm var jeg over 200 km/t i alle fall :p Fallskjermhoppere som har overstridet 400 hm/t fra normal hopphøyde også, sikkert enda mer om man hopper med oksygentilførsel :p

Endret av Phannyboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...