MagnusW Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Ja, jeg vet det kommer ann på luftmotstand, men det jeg lurer på er hva ordet på denne "tilstanden" man kommer til (tror det var noen som foklarte det sånn i en eller anne tråd) når man når maks hastighet? hva er dette ordet? har snakket litt om det i naturfags timene i dag, men læreren min mente at det bare var noe man kalte likevekt, hvor hastigheten og luftmotstanden var tilnærmet like. håper ikke jeg er helt på bærtur nå og dere skjønner hva jeg mener Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Hvis et objekt uten egenfart blir fanget av Jordas gravitasjonsfelt og faller ned mot planeten vår (uten luftmotstand) så vil det treffe bakken med Jordas unnslipningshastighet, som er omtrent 40.000 km/t. Dette betyr i praksis at for å skyte opp et romskip eller sonde som ikke skal ende opp i en bane rundt planeten vår, så må det oppnå en hastighet som er større enn unnslipningshastigheten. Når vi tar med luftmotstanden så vil et lite objekt bremses mere enn et stort objekt, fordi det lille objektet har større overflate i forhold til volumet enn et større objekt (se forklaring på dette i prosjektiltråden). Lenke til kommentar
Legion Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 'terminal velocity' sikkert(?) hastighet/luftmotstand/form på vanndråpe er populært diskusjonsobjekt omkring dette Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 25. august 2006 Forfatter Del Skrevet 25. august 2006 'terminal velocity' sikkert(?) hastighet/luftmotstand/form på vanndråpe er populært diskusjonsobjekt omkring dette 6740728[/snapback] jaaaa det var ordet jeg var ute etter! Takk Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 For et vanlig menneske er det vel noe slikt som 164-168 km/t. Punktet hvor tyngekraften møter luftmotstanden. Uten luftmotstand kunne du fortsatt å aksellerere. Du faller også raskere høyere opp både pga mindre tyngdekraft og luftmotstand. Men forskjell fra vanlige hopphøyder er ikke så store. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 (endret) Tjaaa... Njaaa... Sikker på at det er 164-168 km/t, guardianpegasus? Mener å huske at fallskjermhopppere ligger på ca 210 km/t før de utløser skjermen.. Men jeg kan ta feil.. Off Topic: Forresten var det et genialt spill som het Terminal Velocity en gang i tiden.. Endret 25. august 2006 av karlpeder Lenke til kommentar
Blib Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 http://en.wikipedia.org/wiki/Terminal_velocity 195km/t iflg Wiki Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 (endret) Ja, jeg vet det kommer ann på luftmotstand, men det jeg lurer på er hva ordet på denne "tilstanden" man kommer til (tror det var noen som foklarte det sånn i en eller anne tråd) når man når maks hastighet? hva er dette ordet? har snakket litt om det i naturfags timene i dag, men læreren min mente at det bare var noe man kalte likevekt, hvor hastigheten og luftmotstanden var tilnærmet like. håper ikke jeg er helt på bærtur nå og dere skjønner hva jeg mener 6740604[/snapback] Mulig jeg kommer til å bruke fysiske begreper som ligger litt utenfor vanlig naturfagsundervisning, men det burde gå greit. Det er stort sett temmelig logisk. Iallefall: Newton sa i sin 1. lov at når summen av kreftene var lik null, så var hastigheten konstant. Dette kan vi bruke - hastigheten i fritt fall "når luftmotstanden har gjort sitt" er jo konstant lik ett-eller-annet. Med andre ord så er summen av kreftene lik null. Vi har her to krefter - gravitasjonskraften Fg som peker nedover og er konstant lik mg (m er massen i kg til det fallende objektet, g er tyngdens akserelasjon som på jorden er konstant lik 9.81 m/s²) - og luftmotstanden, som peker oppover, og er avhengig av farten. Under litt større hastigheter så kan den sånn ca. beskrives som kv², hvor v er farten i meter pr. sekund, og k er en konstant som kalles luftmotstandskoeffisienten, som er avhengig av formen på det som faller, lufttettheten, og ganske masse annet rart. At summen av disse er lik null, betyr at mg - kv² = 0. Dersom vi kjenner k, kan vi løse denne likningen for v: mg = kv² => mg/k = v² => v = sqrt( mg/k ) Så er det bare å sette inn tall og finne ut hva terminalfarten blir 'terminal velocity' sikkert(?) hastighet/luftmotstand/form på vanndråpe er populært diskusjonsobjekt omkring dette 6740728[/snapback] Jeg skreiv en oppgave på dette i våres: *OBLIG FJERNET PGA FRYKT FOR JUKS* Tjaaa... Njaaa... Sikker på at det er 164-168 km/t, guardianpegasus? Mener å huske at fallskjermhopppere ligger på ca 210 km/t før de utløser skjermen.. Men jeg kan ta feil.. Off Topic: Forresten var det et genialt spill som het Terminal Velocity en gang i tiden.. 6741309[/snapback] Det spillet var *meget* genialt ja Morsomt at det faktisk startet "Terminal OS" eller noe når man starta det i DOS... Nesten så jeg må dra fram qemu eller noe og teste... EDIT: Ooops. leif. Endret 7. februar 2007 av kyrsjo Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Jeg så nettop en dokumentar på TV om nettop dette, å der kom en fallskjermhopper opp i en hastighet på 523 km/t og han hoppe fra en höyde på 5000 meter. Menlhan hadde jo da på seg en drakt og lå perfekt i lufta for å minske luftmotstanden. Men tror jeg er litt ute av topic nå Dessuten så jeg at romfergene må ligge over 40 000 km/t slik som sealion sa. Tenk dere det, på et sekund har du flöyet 1.11 km, ganske sykt, tenk å bryte lydmuren så mange ganger. Lurer på om mennesket noen gang klarer å komme opp i lysets hastighet, når du ser på at på 80 år har vi gått fra 80 km/t til over 40 000 km/t Endret 10. november 2006 av LeanFear Lenke til kommentar
toth Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Når vi tar med luftmotstanden så vil et lite objekt bremses mere enn et stort objekt, fordi det lille objektet har større overflate i forhold til volumet enn et større objekt 6740704[/snapback] Kommer vel an på form og? Liten kule og stor treplate, men hvor kula har mer masse/volum.. Kula vil vel fortsatt gå fortest? MAO er det jeg vil frem til at med aerodynamikk i bildet er det vel flate-størrelse som teller, ikke størrelse generelt. Eller? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Ja, flate-størrelse (pluss et par andre ting) er det som teller for luftmotstand. Jeg tror han ville fram til at dersom du anntar en symetrisk form (kule, terning etc.), så skalerer "tverrsnittet" som r^2, mens volumet (og dermed massen) som r^3. Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 som sagt er ikke jeg no matte/formel-geni.. er r^2=radius opphøyd i 2(andre)? Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 ...Dessuten så jeg at romfergene må ligge over 40 000 km/t slik som sealion sa. Tenk dere det, på et sekund har du flöyet 1.11 km, ganske sykt, tenk å bryte lydmuren så mange ganger. ... 7255492[/snapback] Ikke helt riktig... 40 000 km/t er hastigheten du må ha for å unslippe jordas gravitasjonsfelt. For å gå i bane rundt jorda kreves det ikke mer enn ca 28 000 km/t. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 som sagt er ikke jeg no matte/formel-geni.. er r^2=radius opphøyd i 2(andre)? 7261777[/snapback] Ja. Ang. romferge: Det er ikke noen (praktisk) lydmur å bryte når du ikke har en atmosfære, ingen luftmotstand Lenke til kommentar
kverna Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Veldig ot men hvor mange km/t har romferger før de går ut av atmosfæren ? Tenker da på om de bryter lydmuren ett par ganger på veien opp Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 som sagt er ikke jeg no matte/formel-geni.. er r^2=radius opphøyd i 2(andre)? 7261777[/snapback] Ja. 7262192[/snapback] Okei.. Lite spm da; Radius bruker man på kuler/sirkler, og kuler faller jo jevnt. Men når vi snakker en stor treplate da, er det i det hele tatt mulig å regne ut hastighet og akselerasjon på den i fritt fall? Som alle har observert vil den kaste og vri og vende på seg, og man kan vel vanskelig beregne hvor mye av tiden den vil ligge horisontalt, vertikalt, skrått osv? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Om du har god tid OG en stor datamaskin OG aksepterer en viss usikkerhet, så burde det vel gå Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Disse konstantene blir vel som regel bestemt vha forsøk, men det er vel for mange faktorer som spiller inn på ting som har litt komplisert geometri (ref: treplanke), så det er vrient å definere en bestemt verdi. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Veldig ot men hvor mange km/t har romferger før de går ut av atmosfæren ? Tenker da på om de bryter lydmuren ett par ganger på veien opp 7262750[/snapback] Lydmuren brytes bare en gang, og bare i væske eller gass: Når et objekt reiser så raskt at det tar igjen all lyden det selv lager i øyeblikket, sa samles den lyden i *en* "sjokkbølge" -- som treffer lydmottakere i en svært kort bølge, heller enn gjennom en kontinuerlig dur. Hvis man slår hardt med en *skikkelig* pisk ut i luften, kan (og vil) tuppen bryte lydmuren og du får et høyere smell enn normalt. Lenke til kommentar
kverna Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Veldig ot men hvor mange km/t har romferger før de går ut av atmosfæren ? Tenker da på om de bryter lydmuren ett par ganger på veien opp 7262750[/snapback] Lydmuren brytes bare en gang, og bare i væske eller gass: Når et objekt reiser så raskt at det tar igjen all lyden det selv lager i øyeblikket, sa samles den lyden i *en* "sjokkbølge" -- som treffer lydmottakere i en svært kort bølge, heller enn gjennom en kontinuerlig dur. Hvis man slår hardt med en *skikkelig* pisk ut i luften, kan (og vil) tuppen bryte lydmuren og du får et høyere smell enn normalt. 7289482[/snapback] Takk for flott svar. Kanskje jeg skulle kjøpt meg pisk ? Man vet jo aldri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå