Gå til innhold

Kan et lyn slå av haleroret på et fly?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vi har i oppgave å analysere avisartikler i forhold til kildekrittikk, og jeg har valgt meg å se inn i saken med flystyrten i Ukraina på tirsdag.

 

I følge pre-etterforskningsrapportene skal flyet ha spunnet over en distanse på 800 meter før det landet i bakken med buken ned. Det ble anslått at et lynnedslag kan ha vært årsaken.

 

Om jeg ikke er helt på jordet, vil et fly spinne når haleroret ikke er tilstede. Det jeg da lurer på, er om et lynnedslag faktisk kan slå av haleroret til et fly.

 

 

Er det noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er sikkert nok kraft til å gjøre det, men et fly er nå ganske stort og laget av aluminium... så jeg antar vel egentlig heller at den tar letteste veien, rundt hele skroget.

6741243[/snapback]

 

Det er nemlig akkurat det jeg tenker og. Derfor er det da merkelig at etterforskerne anslo at et lyn kan ha ført til at haleroret ble slått av (noe jeg antar det ble, hvis man tar i betraktning flyets bane når det styrtet).

Lenke til kommentar

Lufta i lynkanalen på ca 10cm i diameter varmes opp til rundt 10.000 'C i løpet av brøkdelen av et sekund. Trykket vil i løpet av dette brøkdelen av sekundet øke i henold til P1*V1/T1 = P2*V2/T2. Det enorme trykket vil raskt skape en kraftig trykkbølge som brer seg utover fra lynkanalen. Rett i nærheten av lynet vil trykkbølgen oppleves som en eksplosjon som kan påføre store skader på ting i nærheten. På lang avstand kan trykkbølgen høres i form av torden.

 

Jeg tror at et lyn som passerer haleroret med noen få meter kan gi en så stor trykkbølge at det vil skade det og kanskje rive løs roret fra fra festene. Jeg har hørt at det finnes eksempler på lyn som "ikke gidder" å gå den planlagte veien til lynavledere og heller treffer like i nærheten så jeg tror det er godt mulig at lynet kan passere i nærheten av haleroret uten å treffe det direkte.

 

Hadde lynet truffet haleroret direkte ville konsekvensen neppe blitt mer alvorlig enn et lite sviddmerke i lakken der lynet går inn og der det går ut. Store metallplater leder strøm så bra at det tåler å bli utsatt for 100.000 ampere i brøkdelen av et sekund uten å bli veldig varmt. (Høy strømstyrke ja, men lavt spenningstap og dermed ikke så voldsom effektutvikling) Men akkurat der lynet går inn og ut vil strømstyrken være mest konsentrert og det tror jeg kan gjøre at lakken (et dårlig ledende materiale) vil kunne svies bort raskt på grunn av et høyt spenningstap. Hvis lynet hadde truffet haleroret i toppen og gått ut i bunnen så ville ikke strømmen gått gjennom luft akkurat det lille stykket det går gjenom roret og dermed heller ikke varmet opp noe luft som lager en trykkbølge som igjen kunne skadet roret mekanisk.

 

Jeg tror forklaringsmodellen med lyn er plausibel, men bare hvis lynet har bommet med noen få meter og ikke truffet direkte.

Lenke til kommentar

Det er nok mogeleg at eit lyn kan ha gjort dette, ja, men det er ikkje så vanleg. Som regel er lynnedslag i fly ein udramatisk affære. Men, no er eg helikoptermann og ikkje flymann, så det er sikkert mange har som kan meir om dette enn meg! :)

 

For øvrig kan nok eit fly klare seg ei stund viss det "berre" er sideroret som vert slege ut. Viss det er høgderoret - eller eventuelt heile haleseksjonen - som vert øydelagt, vert det fort verre...

 

Det einaste konkrete eksempelet eg kan kome på i farten med eit luftfartøy som har styrta grunna lynnedslag er eit helikopter som styrta i Nordsjøen grunna eit lynnedslag i eit rotorblad, som førte til at bladet gjekk i oppløysing.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Ja, viss motoren får seg ein smell kan det gå rett så gale.

 

Kompressorar og turbinar i ein gassturbin av denne typen kan ha eit turtal på fleire titusentals RPM, så viss noko kjem i for mykje ubalanse inni der medan motoren er i drift, så kan nok det meste baki halepartiet få seg ei ubehageleg overrasking...

Lenke til kommentar

Nå er det vel mest sannsynlig at teorien om lynnedslag skyldes kreativ journalistikk.

 

Ifølge vitneutsagn befant maskinen seg i en "flat spin" før det crashet.

Teoriene til etterforskerene går mere i retning av at de har stallet maskinen i et forsøk på å klatre på topp av uværet.

 

En hel del av TU 154-maskinene har ingen form for varsel når man nærmer seg stall, og er på grunn av halekonstruksjonen og de tunge motorene nesten umulig

å rette opp fra en stall.

Lenke til kommentar

Ikke bare at det er baktungt.

Ta en titt på landingsstellet.

Er ikke det vel stort sammenlignet med et fly som ikke er større en en DC9.

Så at de har fått en stall i det de klatret for bratt er ikke usansynlig.

 

Har reist med Tu 154 to ganger og er ikke imponert av hverken akselerasjon eller stigningsvinkel,

Misstenker at det er et veldig tungt fly.

Lenke til kommentar
En hel del av TU 154-maskinene har ingen form for varsel når man nærmer seg stall, og er på grunn av halekonstruksjonen og de tunge motorene nesten umulig

å rette opp fra en stall.

Altså er det sannsynligvis den menneskelige faktoren som sviktet. Alle BØR piloter vite hvor stall vinkelene og stall hastighetene er. Med mindre det fløy i vinder med store og variable hastigheter...

Lenke til kommentar
Nå er det vel mest sannsynlig at teorien om lynnedslag skyldes kreativ journalistikk.

 

Ifølge vitneutsagn befant maskinen seg i en "flat spin" før det crashet.

Teoriene til etterforskerene går mere i retning av at de har stallet maskinen i et forsøk på å klatre på topp av uværet.

 

En hel del av TU 154-maskinene har ingen form for varsel når man nærmer seg stall, og er på grunn av halekonstruksjonen og de tunge motorene nesten umulig

å rette opp fra en stall.

6754522[/snapback]

 

Ifølge St. Petersburg Times sa etterforskerne i sin preliminary report at lynnedslag kunne være en mulig årsak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...