Gå til innhold

Båndpasskasse.... (bass)

Anbefalte innlegg

Det er riktig som Kong_Tom sier at det går an å tune båndet til flere frekvenser.

Lyden i en båndpass kasse trenger ikke å bli dårlig. Men det er vanskelig å forutse hvilken lyd kassen kommer til å lage. Jeg har laget en kasse med 2*10" seas elementer. Laget etter ferdige tegning fra Eltek. Lyden ble ikke så aller verst.

I en senator går det godt ann å prøve med båndpass kasse. Men du er nødt til å ha mellombass i tillegg med egen lukket kabinett. Typisk en 6,5" midbass i 6l kasse. Da kan dette bli bra. Da får du punch også, og ikke feil fleske bass.

Eksempel: De to seas 10" hadde jeg i en kjeller. I etagen over hørtes det ut som det kom en lastebil inn på gårdsrommet. Det ristet. Typisk med pinkfloyd. Og det var god hifi riktig lyd også.

Men ta kontakt med Eltek i Oslo, http://www.mamut.com/dynabel. De har peiling. Der kan du stikke innom også for en demo. De har flere bånpass kasser, sånn at du får høre lyden.

Eltek er suveren når det gjelder høytaler bygging! Og jeg jobber ikke i Eltek! :grin:

MVH Øyvind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten gir 2 tolvtommere bare 3dB mer trykk enn én!Men utseende blir jo vesentlig bedre...

Jo, et par ideer til gode 12-tommere som gir mye trøkk og med tilhørende forsterker:

- (2x) MDS Audiophile Limited 12

Watt rms: 400 W

SPL: 94,2 dB

Impedans: 4 Ohm

Magnet: 100 Oz.

ca 1400,- SEK /stk = ca 2800,- SEK

- 1x MDS F2600 Fanatic Power

Watt RMS: 170W (4Ohm) x 2

Bridge RMS: 340W (4Ohm)

24dB delefilter

0-18dB bass-boost

osv...

ca 3000,- SEK

Totalt 5800,- SEK = ca 4500,- NOK! (i tillegg kan du nok prate deg ned noen kroner om du er spleip nok...)

Dette gir deg en billig pakke som spiller bra!

Tips - Koble høyttalerne i parallell slik at du får 2 Ohms total impedans, og brokoble disse på forsterkeren. For eksempel.

Uansett når det gjelder bilstereo vil jeg si at man stort sett får det man betaler for. Da dette er en veldig billig pakke kan man ikke forvente allverden, men for all del: Ikke slurv med kassebyggingen! Penest lyd og best trykk i mellombassen får man ved trykkasse. Og dette er ikke å utelukke når det gjelder å høres. Audiobahnen i min bil rister og dunker så man nesten må gå ut, men man hører den ikke på en mils avstand akkurat. Kameraten min har 2 stk. 900 kroners MDS 12" som man hører på lengre avstand, men trykket inne i bilen er latterlig. Og hans bil er vesentlig bedre lydisolert enn min! Han har dempet hver vegg med dempemasse og lagt ekstra asfaltmatter i dører og bakluka. Vi har begge ganske små biler. Han en Honda Civic 1,3L, og jeg en Toyota Starlet som ikke drar skinnet av pølsa engang - 1000cc =)

Jaja, sjekk ut MDS da, absolutt ikke noe dritt

(deres gamle modeller HC475 og HC400 overgår veldig mye til høyere pris, desverre er ikke disse lenger i salg). Regner med at de nye er enda bedre eller?

Lenke til kommentar

Ser flere er "bekymret" for at bassen ikke spiller høyt nok opp i frekvensområdet... En bass skal ikke spille høye frekvenser!!! En 12" kan godt deles på rundt 60hz med 6db/oktav lowpass filter. Eller opp mot 80 med brattere delefilter.

Dermed er ikke frekvensområdet noe særlig godt argument mot båndpass, selv om båndpass helt riktig har et smalere frekvensområde. Frekvenser over ca 80hz bør spilles av mellombass, som monteres fremme sammen med frontsettet!

Når bassen kun spiller riktig frekvensområde vil du få en mye tørrere/strammere bass som faktisk skiller mellom taktslagene i musikken. Du vil få mer punch i bassen og mindre buldring, så høres musikken ut slik som den er innspilt på cd'en :smile:

Slik liker jeg det....

K

Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre alt så vanskelig?

Har deltatt en del i acap konkurranser før. Brukte enkle valg. Sluttet nå, men har fortsatt en del stereo i bilen. Bruker nå 2*10" orion extreme subber med toppmodellen til pioneer.(spyr ut 800w rms i 2 ohm)Kassen er bygget i mdf med 2 adskilte rom.Den er relativt tynn i dybden, men fyller ut hele lengden. Kledd med samme stoff som resten av bilen.

Målt til 123 db ved full last. Altså den spiller noe bort i granskauen.

Lenke til kommentar

Har et par 6*9 til å ha i hver sin side i hattehylla. til disse har jeg en 2*100w. forsterker. Tenkte jeg skulle satse på de mds elementene....

Det blir nok bassrefleks med basshula opp i hatte hylla. Lager to separate rom, et til hvert element. Trenger et frontsett da...

Tenkte å ha neonlys i bagasjerommet. legge forsterkeren der reservehjulet ligger med plexi glass over og neon her også.... Noen steder i Sverige der de har billig neonlys?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Så du var ikke med på rådet mitt om få og bra komponenter med mye effekt?? :smile:

2 stk 12" skal gi 3db økning kontra 1stk 12". Forutsatt at to 12"ere får dobbelt så mye effekt som en 12". Ved å doble effekten på en 12" vil du også få en 3db økning.

MDS er greit det, men det sier seg jo selv at 2Xbass og forsterker til rundt 4000kr ikke er det råeste du får...

Prøv også å bruk 2x100w forsterkeren din på frontsett istedenfor 6x9"erne!

Knut

Lenke til kommentar

Har ikke kjøpt no enda...

Må ut med litt penger til reperasjon av bil så jeg har ikke hatt penger til anlegg enda...

Kjøper nok rundt januar/februar.

Vil jo som sagt ha mest for pengene da. Kunne gjerne tenkt meg Magnat! men får se etter hvert.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...