Gå til innhold

Båndpasskasse.... (bass)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke alle elementer du kan ha, i akkurat den kassa. Ingen elementer er likt bygd opp. Man må ha akkurat de rette spesifikasjonene, til den rette kassa. Og for å finne ut om du kan bruke de elementene du tenker på, må du skaffe alle opplysningene om elementene, samt alle opplysningene om kassemålene.

Ser du har planer om å bruke Audiobahn kasse. Den er faktisk ganske kul... Bortsett fra de råtne elementene som er i den.

 

En annen ting er dette med å ha portene opp i hattehylla. Leste noe greier fra han svenske eksperten Backe, eller hva det er han heter. Det anbefales ikke å ha elementene på en annen side enn portene. Kunne visst få en slags faseutjevning, som gjorde at bassen ble dempet.

Så skal du ha portene opp i hattehylla, (noe du absolutt bør, siden det er Ascona med lukket bagasjerom), så bør også elementene være der oppe. Det kan bli en ganske høy briefe faktor.

Lenke til kommentar

Bånpasskassa på bildet er 6. ordens. Det er en av de vanskeligste systemene du kan prøve å lage. I motsetning til andre systemer er det nærmest umulig å datasimulere kassa før du bygger. For å få optimal bassgjengivelse må du lage en prototype, teste med oscilloscop, finne feilene, og lage en ny prototype. osv osv.

 

Kort sagt ender du opp med masse arbeid og et stort budsjett på materialer.

 

Hvis du er ute etter maks trøkk, kan du også bare glemme båndpass.

 

Båndpass var i utgangspunktet designet for å kunne gi en veldig flat responskurve uten mye filtring, på bekostning av lydnivå.

 

Anbefaler deg å glemme båndpass. Gå for bassrefleks eller lukket kasse. Mye enklere og billigere.

 

Skal du absolutt ha bånpass så lag en eksakt kopi av den kassa det er bilde av. (hvis elementene er de samme??)

 

_________________

Mamma, mamma! Det er jo bare nerder her!

 

[ Denne Melding var redigert av: Whoppass Cheese på 2002-10-30 16:39 ]

Lenke til kommentar

Jeg har laget noen båndpass kasser. Laget en på 220 l med 2*12" elementer inni. Hadde en golf 1. Kassen ble bygget inni bilen og stakk opp av hattehyllen.

+spiller meget høyt

+båndpasset filtrerer bort diskant

+lett å plasere

+hører mindre forsterker vrenging

+gøy lyd

 

 

-litt durete fleske lyd

-liten båndbredde. typisk 35-80 Hz

-mellombass kreves for å dekke 80Hz til der høytalerene tar over.

-passasjerer kan tro at bilen har blitt påkjørt bakfra

 

 

jeg vil anbelfale eltek, http://www.mamut.com/dynabel

 

Det som de ikke vet om lyd, trenger ikke du heller å vite. De selger bla danske Vifa elementer,som står i de fleste Dali høytalere. Må også nevne norske Seas.

 

Jeg ville prøvd med Peerless XLS308SWR - 4 ohm - 830515, pris pr. NOK 1790.00 Få eltek folkene til å lage kasse tegning.

Lenke til kommentar

Det blir nok heller i en senator.... (2.5)

Det blir heller bassrefleks ja...

Men det med at bassrefleksrøra bør være på samme side som elementene, stemmer dette også med bassreflekskasse??

For det kan bli veldig pess.... Må kanskje forlenge hattehylla da... (Flytte baksete lengre fram..)hehe.. det blir pess det!

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg laget en lukket kasse. Puttet noen elementer som tåler en god del, med effekt oppi. Kjøpt en heftig forsterker, f.eks Audison LRx1.400 (ca4500,-). Og laget en slags åpning i hattehylla, slik at du får lyden inn i kupeen.

 

Fordelen med dette, er lyden. Det låter mye bedre av en lukket kasse... Så lenge du har en forsterker som kan gi nok saft. Bassen blir mye strammere og nøyaktig. Spiller nesten lineært i hele spekteret sitt. Du slipper den romlinga til bandpass-kassene.

 

Og du slipper å bruke noen mellombass.

Lenke til kommentar

tenkte jeg skulle ha noe som trøkka veldig...

Det skal riste i bilen slik at folka i Oslo (bor i Grimstad (sørlandet) begynner å kjenne at det trøkker i magen....

oki da, litt overdrivelse menneh.. skal ha noe som trøkker i alle fall...

Må ha det slik at bassen kommer inn i kupeen...

Lenke til kommentar

Ikke no problem... Gjør som jeg sa i posten over.

Har du en passe rå sub, og en skikkelig forsterker, så kommer det til å rocke noe helt sinnsykt. Pluss at det blir bedre kvalitet på lyden.

 

I mine øyne er det bare en grunn til at folk velger bandpass-kasser, og det er at de skal jukse til seg noen få dB, fra den sure forsterkeren og sub'en sin.

For bandpass-kasser vil øke lyden et par hakk, i forhold til lukket kasse. Men det går på bekostning av kvaliteten. Kjøp heller skikkelig sub og forsterker, og bygg lukket. Da får du trøkk, og lydkvalitet i massevis.

 

Vet ikke hvilken prisklasse, du hadde tenkt å legge deg på. Men jeg kan sikkert anbefale deg noe, om du sier hvor stor sub, antall og prisklasse totalt.

Lenke til kommentar

Så her at det var snakk om at bånnpasskasser hadde et "normalt virkeområde" på ca 35-80 hz. Dette stemmer brukbart, men du kan også tune kassa slik at du kan få smalere/bredere område. Jo smalere virkeområde du bruker, jo høyere lydtrykk får du ved akurat den frekvensen. Dette går selvfølgelig på bekostning av den totale lydkvaliteten. Ei kasse som spiller en 45 hz så hele nabolaget dirrer med en 10' basser kan sikkert være tøft (les: harry) men det er ikke akurat noe å lytte til god musikk på.

Lenke til kommentar
Quote:


Bisarre skrev (2002-11-01 13:02):

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg laget en lukket kasse. Puttet noen elementer som tåler en god del, med effekt oppi. Kjøpt en heftig forsterker, f.eks Audison LRx1.400 (ca4500,-). Og laget en slags åpning i hattehylla, slik at du får lyden inn i kupeen.



Med bass trenger du nødvedigvis ikke å lage noen hull i hattehyllen. Har en kasse i garasjen med 2 8" som dunket meget bra i bilen. Poenget mitt er at bassen er lavfrikvens så den kan du bare sette nedi bagsjerommet. Det dunker bra i bilen uansett.
Lenke til kommentar

jeg vil helst ha mest mulig for pengene...

2*12 og forsterker har jeg ikke særlig mer lyst til å betale mer enn ca. 5000-7000.

Men bare kom med anbefalninger som ligger i høyere prisklasse... Hvis du hadde noe anbefalt volum til lukket/bassrefleks kasse på elementene som du anbefaler så hadde det vært fint...

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg helt hvordan bagasjerommet på en Senator ser ut. Har den bensintanken bak bakseteryggen? Eller har den en metallplate i bakseteryggen? I såfall kan en båndpasskasse være den ideelle løsningen i den bilen! Få gjerne noen til å bygge kassa for deg, og bruk flexi-porter (bøybare), som du leder opp igjennom hattehylla.

 

Hvis du derimot har skipose i bakseteryggen, så får du bra resultat med trykkkammer eller bassrefleks.

 

Ikke vær redd for at en båndpasskasse ikke spiller over 80-85Hz, det er uansett ikke gøy å høre på 100Hz+ frekvens fra en typisk 12"er. Skal du bruke 12" bass må du stort sett ha dedikerte elementer til mellombass, eller et skikkelig bra montert 6,5" frontsett med nok effekt.

 

Hvis du ikke har alt for mye penger å bruke så anbefaler jeg deg å kun kjøpe et bra 12" element, og heller bruke litt mer på forsterker og et kondensatorbatteri!

 

Kan skaffe deg Rockford Fosgate nytt til bra priser, sender deg en mail...

 

Knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...