Gå til innhold

Ny AMD X2 939. Hvilken?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avhengig av hvilket hovedkort du skal bruke prosessoren på, så vil det være forskjellige muligheter for overklokking men også temperaturen.

Jeg har kjøpt en x2 939 manchester på 2.4ghz og er fornøyd med den.

Men for ALL del, jeg kunne godt klart meg med 3800 modellen også.

Jeg har lest på ulike steder at den skal være meget temperatur vennlig,

kald og fin med andre ord..

Jeg har ett Epox 9npa + ultra hovedkort som gir veldig gode overklokkings muligheter, muligheter for å stille volt til minne opp med 3.2

og cpu med 3.5volt. På msi diamond var det opp med circa 1.5 volt max på begge deler( men som hadde mulighet for å sette volt til cpu NED til 0.8 totalt) Det er kun DFI som har hovedkort som en kan stille høyere volt med, for 939 sokkelen, men jeg har i min erfaring funnet ut at rundt 2.5v ekstra er max av hva som kan sees å være akseptabelt uansett med mindre man går for ekstrem kjøling eller ekstremt høyhastighets vifter, som bråker like høyt som en jetmotor, bokstavelig talt.

Jeg synes ikke den medfølgende kjøleren jeg fikk gjorde en god nok jobb,

og beholdt dermed asetek microchill kjøleren. Prosessoren min ligger nå rundt 40 grader når jeg jobber med programmer som flash,photoshop og har winamp som spiller video på skjerm 2 for seg selv.

Helt greit og superb følelse av at alt er _ULTRA_ responsivt.

Skal også nevnes jeg bruker 2gb ram i systemet på 2.2.2.5.

Skjønner det slik at du kommer til å gå for denne prosessoren og jeg ber deg da ta en titt på Microsoft sin kb artikkel hvor de har en patch for cool n quiet samtidig laste ned amd sin dual core optimizer og driver for prosessoren. Det er dog forsåvidt ikke nødvendig men greit.

Jeg kjører Xp x64 så jeg trenger ingen patch, men bruker driveren og dual core optimizeren fra amd. Var inne på en side i sted hvor det står hvordan man skal skikkelig installere nevnte programmer, men det gjelder altså kun for cool n quiet. En greie med at ting kan hakke hvis man bruker det.

Jeg har ingen problemer med det, men bruker ikke cool n quiet heller, liten vits.

edit: Har klokket maskinen stabilt til 2800mhz, og vært oppe i 2900 men har da ikke sjekket om det er reelt stabilt.

FX5000 ligger på 2600mhz som kjent.

Det er FÅ programmer som krever virkelig mye prosessor kraft, du vil komme VELDIG langt med 2ghz i dual core, og du vil nok lett bygge en lydløs pc som også holder gode lave temperaturer lett, hvis det er ønskelig.

Tror også 3800 er svært overklokkingsvennlig.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Takker for forslagene og det blir nok en X2 3800. Dette er bare en minioppgradering jeg gjør etter at mitt (ikke så) gamle socket A hovekort tok kvelden i et tordenvær. Derfor velger jeg et hovedkort med agp og DDR. Slik bruker jeg alle de gamle delene bortsett fra cpu og hovedkort og får sammtidig et system som fortsatt henger med et par år til.

Lenke til kommentar

jeg har sett enkelte tester at 3800 x2 kommer opp i 2700mhz og det med kun 1.45volt. Og det var i fjor på ett nytt hovedkort med førstegangs bios.

Er nok veldig klokkevennlig.

Jeg har akkurat bestilt Zalman sin 9500cps AM2 versjonen og ikke LED versjonen. Anbefaler du bestiller den og. Koster 395 el noe slikt fra netshop + frakt, men det skal den visst være verdt.

Lenke til kommentar
Nja, cnps9500 ligger ganske langt etter de beste, men til AM2 så har det vel ikke kommet så veldig mange alternativer enda? Og som pizzafordi sier, så kjøper du asrock 939 dual sata2 om du skal ha agp

6760185[/snapback]

Jeg vil ha en STILLE kjøleløsning. Målet er å ha gode muligheter for kjøling, men veldig stille.. Installerte Zalman sin nye chipset kjøler i går.. Den virker til å holde rimelig god stand.. Skriver en erfaring om den etterhvert.

Stillhet er tingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...