Gå til innhold

Kamera med manuelle funksjoner?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser etter et digitalt kamera med så mange manuelle funksjoner som mulig. For eksempel å kunne stille på blender, fokus og ISO manuelt. Jeg er nybegynner når det kommer til det tekniske innenfor foto, men jeg vil lære det!

Jeg tenkte å kjøpe Ixus 800 IS, men pga. få manuelle funksjoner ser jeg etter noe annet.

Kriterier:

- Pris: 3000kr og nedover (ikke inkludert frakt fra nettet).

- Manuelle funksjoner for blender, fokus og ISO.

- 3x optisk zoom eller mer.

- Generelt god bildekvalitet. Skal helst kunne lage et greit trykk i A3 format.

Takker på forhånd for hjelp!

PS: Om jeg gjør total skivebom på hva jeg kan trenge av funksjoner så si gjerne ifra;)

Ser nå på dette kameraet, er det en bra pris? Og trenger jeg mer enn 18-55mm objektiv i starten? (Og ja, jeg innser at dette ikke er under 3000kr som jeg først sa, men siden det tross alt er speilrefleks).

Endret av magnuslar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er også nybegynner med ambisjoner om å lære. Kjøpte nylig et Canon Powershot A620, som har mulighet for full manuell kontroll. Vanskelig for meg å anbefale dette kameraet over andre, siden jeg ikke har særlig erfaring med andre kamera, men jeg er godt fornøyd med både bildekvalitet og brukervennlighet. Den vridbare LCD-skjermen er særdeles nyttig, og skiller kameraet fra andre i kompaktklassen. Det får meget god omtale i mange tester og fora. Kan fåes for ca kr 2500 og oppover. Noen nye versjoner med høyere oppløsning har nettopp blitt lansert (A630/640), men disse vil vel koste over 3000 kr i begynnelsen.

https://prisguiden.no/product.php?productId=36164

Et annet kamera jeg vurderte var Fujifilm Finepix E900, som også har manuelle innstillinger.

Lenke til kommentar

Etter erfaring med en rekke kamera i denne klassen, kan jeg bekrefte at Canon Powershot A6xx serien er meget bra. Tror du like gjerne kan velge en av de utgående modeller, da den største fordelen med de nye vel er flere megapixler (noe som ikke nødvendigvis er en fordel). Men sjekk det ut før du tror blindt på meg... Uansett, så er de gamle fortsatt veldig bra både funksjonsmessig og bildekvalitetsmessig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...