Boralis Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Ja ja har iallefall gjordt noe for å dempe strømprisene. Jeg har kutta opp og kløvd ca 1 favn med ved i dag, det skulle holde til oppvarming hele vintern Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 Ja ja har iallefall gjordt noe for å dempe strømprisene.Jeg har kutta opp og kløvd ca 1 favn med ved i dag, det skulle holde til oppvarming hele vintern 6755786[/snapback] Hvor mye er "en favn"? Det er vel ikke en favn i virkeligheten? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Hvor mye er "en favn"? Det er vel ikke en favn i virkeligheten? 6757117[/snapback] Fra http://no.wikipedia.org/wiki/Favn Favn er en gammel enhet for lengdemål som tilsvarer 1,88244 meter. En ny favn er 2 meter. Opprinnelig er et favn avstanden mellom langfingerspissene når armene strekkes rett ut til siden. Favn brukes fremdeles som mål av gamle fiskere om sjødyp og lengder på fiskeredskap. En favn utgjøres av tre alen à 62,748 cm. En alen tilsvarer to fot à 31,374 cm. Dette er en gammel norsk fot, som ikke må forveksles med den britiske imperial foot, som er noe kortere. Favn brukes fortsatt som enhet for volum ved. Et småfavn er lik 2 m × 2 m × 0,6 m = 2,4 m³ og et storfavn er lik 2 m × 2 m × 3 m = 12 m³. Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 Takk for svar! Vet ikke om Snekker'n var ironisk, men en favn (stor eller liten) holder da ikke til en hel vinter. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 (endret) Et favn er, som Lomz quoter, en 2m lang og 2m høy stabel med 0,6m lange vedskier. Her jeg bor kaller vi det "et mål (ved)". Et mål holder ikke til vinteren, det kan jeg garantere. Back home brukte vi godt over 6 mål tror jeg, men vi hugger veden selv så vi fyrer stort og bruker lite strøm. Oi, ser jeg bumpet tråden. Jaja, alle har godt av gode råd Endret 24. september 2006 av Nostradamus Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Favn brukes fortsatt som enhet for volum ved. Et småfavn er lik 2 m × 2 m × 0,6 m = 2,4 m³ og et storfavn er lik 2 m × 2 m × 3 m = 12 m³. 6757120[/snapback] Vet ikke om Snekker'n var ironisk, men en favn (stor eller liten) holder da ikke til en hel vinter. 6757138[/snapback] Et favn er, som Lomz quoter, en 2m lang og 2m høy stabel med 0,6m lange vedskier. Her jeg bor kaller vi det "et mål (ved)". Et mål holder ikke til vinteren, det kan jeg garantere. Back home brukte vi godt over 6 mål tror jeg, men vi hugger veden selv så vi fyrer stort og bruker lite strøm. 6930231[/snapback] Hvis dere bruker 6 mål over vinteren, når dere fyrer stort, og et mål er det samme som et småfavn, vil det vel si at et storfavn (som altså = 5 småfavn) vil være nok for en normal vinter. Men å kutte og kløyve et storfavn er en bra dagsjobb... Geir Lenke til kommentar
magnon Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hurtigsvar: Slutt å bruke så jævlig mye strøm! Det er ikke vanskelig :-) Med litt lesing om hva som er mest effektivt, samt å ha riktig strømleverandør, går ting finere. Det er for eksempel ingen vits i å ha sparepærer når det likevel er kaldt, ovnen blir ikke fortere varm om man skrur opp termostaten, og man må kanskje tåle mindre av andre ting om vinteren. Kortere dusj, prøve å bruke færre rom, og så videre. Jeg og den andre karen jeg bor sammen med nettoet litt over 400kWh i juli og august totalt, det er så godt som ingenting Vi bor i en grusom (oppvarmingsmessig) leilighet på Grünerløkka i første etasje med gigantiske vinduer i en stue med høyt under taket, men vi bruker langt, langt under gjennomsnittet for en leilighet på samme størrelse enda vi fyrer for kråka. Det er kaldt, men ikke verre enn at man kler på seg litt og ser på TV med teppet over beina med noe varmt å drikke, eller har masse folk på besøk. Begge deler er ganske koselig. Klar over at kroppsvarmen går opp opptil en grad med en varm kopp te? Og da varmer du bare deg, ikke hundre kubikk luft i tillegg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hurtigsvar: Slutt å bruke så jævlig mye strøm! Det er ikke vanskelig :-) Med litt lesing om hva som er mest effektivt, samt å ha riktig strømleverandør, går ting finere. 6934019[/snapback] Det å bytte strømleverandør reduserer kanskje regninga, men strømforbruket blir (forhåpentligvis) uforandret. Det går sikkert fint å bo i et uoppvarmet telt en hel vinter, men er det behagelig? neppe. Poenget med denne tråden er vel å gi og få tips til hvordan man reduserer strømforbruket uten at det går vesentlig ut over komfort. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Ja ja har iallefall gjordt noe for å dempe strømprisene.Jeg har kutta opp og kløvd ca 1 favn med ved i dag, det skulle holde til oppvarming hele vintern 6755786[/snapback] 1 Favn pr. vinter, damn, enten har du liten kåk, rimelig varm gjennomsnittstemperatur, eller så fyrer du lite med ved. Bruker rundt 2 favner ved pr. vinter, men det er fordi veden kjøpte jeg inn i begynnelsen av sommeren. Så den er "gratis" i forhold til strømmen.. Ellers, jeg skrur aldri av pc'n, hvordan skulle jeg ellers få varmet opp rommet der den står ? (Eneste varmen jeg har i rommet er den pc'n) Jeg etterisolerte hele huset i sommer, så jeg regner det som ett kanon enøk tiltak... Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Et spørsmål om bruk av ovn. Lønner det seg å skru av ovnen (elektrisk selvsagt) om natten for å la den stå på ganske mye på dagen, eller bør jeg la den stå på svakt slikt at ikke kulden setter seg i veggene? Forsåvidt gir en pakke med Glimt telys fra ikea til 15 kr susen for å varme litt ekstra på kalde vinterkvelder! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Når det kommer til sparing ved hjelp av lavere temperatur på natta så har ekspertene kommet fram til at det ikke lønner seg å senke temperaturen med mere en 5 grader om natta, gjør man fremdeles det så vil man bruke så mye energi for å få opp temperaturen til normalt på dagtid at vinningen forsvinner. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Mye utstyr (spesielt data/TV/elektronikk/etc.) bruker strøm selv om det er avslått. Jeg har testa én PC med skjerm og de bruker konstant 25W til sammen. 6741895[/snapback] Jeg har data-utstyret tilkoblet ledning med flere uttakk og en av-bryter. Denne ledning er også bygd som strømfilter og med innebygd vern mot lynnedslag, dette anbefaler jeg på dyrt data-utstyr. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Når det kommer til sparing ved hjelp av lavere temperatur på natta så har ekspertene kommet fram til at det ikke lønner seg å senke temperaturen med mere en 5 grader om natta, gjør man fremdeles det så vil man bruke så mye energi for å få opp temperaturen til normalt på dagtid at vinningen forsvinner.6952371[/snapback] Det tviler jeg på. Grunnen til det er at det ikke er hvor lenge eller mange ovner man har på som bestemmer varmetapet og dermed strømforbruket. Det som bestemmer det er varmetapet og det blir lavere jo lavere innetemperaturen er og jo lengre den forblir lav. Det med oppvarming er mer en ulempe som går på at det tar tid å få huset varmt igjen og at det kan overbelaste strømnettet i toppperioder som f.eks mellom kl 07 og 09 på mårran når alle vil fyre maksimalt for å få temperaturen opp igjen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 I følge Glamox, Nobø og Micromatic så skal det jeg skriver stemme, hvor Nobø og Glamox er leverandører på varmeovner og varmestyring og Micromatic leverer termostater og dets like. Dont take it for my words. Lenke til kommentar
raptorse Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 (endret) Joda, flott alt det her. MEN hvordan skal en person som ikke har råd å betale strømmen sin engang få råd til å betale for sparetiltak som vannbåren varme, varmepumpe o.s.v. Tror dere tilskuddet (på kanskje 5000,-?) hjelper når en blakk person skal installere vannbåren varme med borehull til 200 000,- Jeg sier bare thumbs up til politikerne som ikke har greid å få til noen ordning på problemet og nå fører alt over på den enkelte forbruker med de enkle ord " dere må ta ansvar selv." Endret 28. september 2006 av raptorse Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Joda, flott alt det her. MEN hvordan skal en person som ikke har råd å betale strømmen sin engang få råd til å betale for sparetiltak som vannbåren varme, varmepumpe o.s.v. Tror dere tilskuddet på 5000,- hjelper ?6959363[/snapback] "Det er dyrt å være fattig" heter det. Jeg har full forståelse for at staten ikke gir bort varmepumper gratis til alle som vil ha. Tilskuddet på 5000kr hjelper nok litt til å gjøre valget mer aktuellt for de som likevel bygger hus. Det får også folk til å tenke på muligheten. Lenke til kommentar
raptorse Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Men da er spørsmålet som følger: Blir vintern billigere om man "tenker på muligheter" som man ikke har råd til? Som sagt, har du kr 0,- på konto når strømmen og de andre faste utgifter er betalt så er det fint lite en kan gjøre for å spare. Politikerne har altså sviktet der det trengs mest, og unnskyldningen nå er at hver og en må ta ansvar. Ansvar for hva? Å kjøpe sparetiltak en ikke har råd til? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Nå som man får 4000 kroner i støtte for å kjøpe pelletsovn så kan jo det være et alternativ. Ut i fra det jeg har lest meg til så koster pellets rundt 50 øre Kw/h (i store kvanta) hvis man "oversetter" det. I tillegg skal de fleste ovnene ha termostat som skal muliggjøre nattsenking av temperaturen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Det er også en del gratis og svært billige sparetips i denne tråden. Velkommen til forumet forresten Ut i fra det jeg har lest meg til så koster pellets rundt 50 øre Kw/h (i store kvanta) hvis man "oversetter" det.6961925[/snapback] Man trenger ikke oversette. kWh er et mål på mengde energi og kan brukes om alt som har med energimengder å gjøre: elektrisk energi, bevegelsesenergi, lydenergi, forbrenningsenergi i pellets, kjernekraftenergi etc. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Nå som man får 4000 kroner i støtte for å kjøpe pelletsovn så kan jo det være et alternativ. Ut i fra det jeg har lest meg til så koster pellets rundt 50 øre Kw/h (i store kvanta) hvis man "oversetter" det. I tillegg skal de fleste ovnene ha termostat som skal muliggjøre nattsenking av temperaturen. 6961925[/snapback] hørte noe om at pellets priser skule stige kraftig..... kan man kjøpe en air condition og bruke den som varmepupe de er jo mye biligere en varmepumper..... mener at da jeg i min ungdom var i israel i februar og det ble litt småkaldt om kvelden reverserte vi AC og fikk varme inn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå