pax1 Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Hei! Jeg har en Dell 2001 FP LCD-skjerm som jeg har vært godt fornøyd med. Det eneste jeg kanskje har følt at den har vært litt svak på er i spill og film med mye mørke områder (type Quake sine korridorer), hvor den er litt "nyansesvak" i mine øyne.. alt er liksom bare helt sort. Så vidt jeg husker fra spesifikasjonene har den 250 candela/m^2 lysstyrke og kontrast 450:1. I og med at Dell sin 24" widescreen 2407 WFP er forholdsvis godt priset nå, og den ser ut til å være godt mottatt (i hvert fall de siste revisjonene) går jeg og lukter litt på denne. Og i den forbindelse har jeg et spørsmål: Med sine 450 candela/m^2 lysstyrke og kontrastforhold 1000:1, vil den være mer "nyansesterk" i mørke (og lyse områder)? Er det kontrastforholdet som spiller mest inn på dette? Er bildekvaliteten for øvrig like god (evt bedre) enn min 2001FP? Det er vel en senere generasjon panel, og den bør vel ha minst like gode egenskaper generelt. Takk for all hjelp og alle svar. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 26. august 2006 Forfatter Del Skrevet 26. august 2006 Ingen som mener noe rundt dette? Lenke til kommentar
Boye Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 (endret) Aberet med LCD skjermer har alltid vært det du nevner med tanke på "mørke områder", så selv kan jeg ikke kommentere annet enn hva jeg har erfart med andre skjermer da jeg ikke har DELL. Lysstyrken er ikke problemet, faktisk er den høy nok allerede. Gjerne skrur man heller denne kraftig ned, men det avhenger selvsagt av lysforholdene rundt selve skjermen. Sitter man i et godt belyst rom trenger man gjerne litt høyere lysstyrke så ikke skjermen "kjemper" med omgivelsene. Kontrasten derimot er et lite problem. Det jobbes med saken, LCD projektører benytter idag en "juksemetode" for å høyne dette tallet. Og det fungerer veldig bra - jeg har en Panasonic PT-AE700 med 2000:1 i kontrast, mens LaCie photon20visionII 20" LCD skjermene mine har 400:1. 2000:1 er selvsagt veldig spekulativt ettersom man sikkert kan halvere dette og vel så det i praksis, men uansett har projektøren langt bedre detaljer i mørket enn LCD skjermene mine. Mye av hemmeligheten ligger i fargejustering (gammajustering, kontrast, lys etc. fra skjermkortet sin side), og hvis du sliter med dette anbefaler jeg at du tar en tur innom skjermkort panelet og leker deg med gamma. Jeg tror du vil merke en ganske stor forskjell med overgangen på mange områder, ikke bare pga. kontrastforholdet men størrelse, jevn belysning etc. EDIT: Skrivefeil. Endret 26. august 2006 av Boye Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 26. august 2006 Forfatter Del Skrevet 26. august 2006 (endret) Jeg tror du vil merke en ganske stor forskjell med overgangen på mange områder, ikke bare pga. kontrastforholdet men størrelse, jevn belysning etc. EDIT: Skrivefeil. 6746850[/snapback] Hei, og takk for svaret ditt. Det høres ut som om det er slik jeg håpet og trodde. Et lite oppfølgings-spørsmål i forhold til det jeg har sitert: Er det slik at 2407WFP er en senere-generasjons panel og har jevnere "belysning"? Når min 2001 er helt "sort" er det nyanser av litt lysere grått langs kanter etc... ikke veldig og ikke veldig plagsomt, men hvis dette er noe som har forsvunnet i nyere modeller er det flott. Takk igjen Endret 26. august 2006 av pax1 Lenke til kommentar
Boye Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Anbefaler deg å raide nærmeste bensinstasjon for potetgull og dipp, sette deg godt til rette, og lese igjennom denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=550290 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå