Gå til innhold

Er det vits med 64bits og Duo Core til XP ?

Anbefalte innlegg

De som har lest tester om at Turion gir dårligere batteritid enn Core Duo, har dere tenkt på at batteriene som er brukt veldig ofte er forskjellige?

HP Pavilion har sjelden mer enn 6cellers batteri over hele 15"/15,4"-rekka. Turion X2 er gjerne noe billigere enn Core Duo, og i de modellene Turion X2 er brukt for å få en billig laptop med dobbeltkjerne, er det gjerne også spart på batteriet.

Sammenlign to laptoper med nøyaktig like kraftig batteri, og ellers like spesifikasjoner bortsett fra CPU og hovedkort, og jeg tror nok ikke batteriforskjellen er noe merkbar.

Bare å se på HP Compaq-maskiner. Der har de en AMD-modell som kommer utelukkende med Turion X2. Den er oppgitt til 4t 15min.

De andre modellene som står oppgitt med 4,5t eller litt mer er som regel med den slappeste Core Solo-prosessoren, mens en Core Duo vil legge seg temmelig likt som Turion X2.

www.hp.no Bærbare --> Bærbare for kontor

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De som har lest tester om at Turion gir dårligere batteritid enn Core Duo, har dere tenkt på at batteriene som er brukt veldig ofte er forskjellige?

HP Pavilion har sjelden mer enn 6cellers batteri over hele 15"/15,4"-rekka. Turion X2 er gjerne noe billigere enn Core Duo, og i de modellene Turion X2 er brukt for å få en billig laptop med dobbeltkjerne, er det gjerne også spart på batteriet.

Sammenlign to laptoper med nøyaktig like kraftig batteri, og ellers like spesifikasjoner bortsett fra CPU og hovedkort, og jeg tror nok ikke batteriforskjellen er noe merkbar.

Bare å se på HP Compaq-maskiner. Der har de en AMD-modell som kommer utelukkende med Turion X2. Den er oppgitt til 4t 15min.

De andre modellene som står oppgitt med 4,5t eller litt mer er som regel med den slappeste Core Solo-prosessoren, mens en Core Duo vil legge seg temmelig likt som Turion X2.

www.hp.no Bærbare --> Bærbare for kontor

6759381[/snapback]

Ja, men det hjelper ikke oss forbrukere mht batterilevetid dersom de fleste Turion baserte system blir leverte med møkkabatterier? Det blir i såfall bare nok ett argument for å holde seg unna eller hvertfall være skeptisk? Som jeg var inne på i forrige innlegg, så består en bærbar av flere komponenter og batteriet er i denne sammenheng viktig. Uansett hvor urettferdig det må fremstå for de mest hardbarka AMD fansene, så hjelper det ikke om Turion er den beste CPUen på markedet dersom den ikke også kommer sammen med andre bra komponenter. Det er noe av ulempen med bærbare, dvs at graden av tilpasning er noe begrenset for kjøperne, særlig dersom man kjøper ferdig sammenskrudde maskiner fra Komplett eller liknende.

Dette er en av årsakene til at jeg liker Dell, dvs at man hvertfall kan velge noe komponenter selv, deribland skjerm(de ferdige kommer somregel med kjipe skjermer), CPU(modell), batteri(ofte) etc. Nå skal jo også Dell starte å levere bærbare med AMD, noe som øker antall valgmuligheter ytterligere for oss forbrukere.

Lenke til kommentar
Helt enig, men det er ikke godt nok til at "Turion gir dårlig batteritid" er et verdig argument. Eksempelvis HP Compaq, disse har god batteritid grunnet kraftig batteri i alle modeller.

6763569[/snapback]

Enig, men for type billigsystemer mange er på utkikk etter kan nok dette i stor grad medføre riktighet. Nå er det også slik at dersom det er stort avvik mellom oppgitt batterilevetid og faktisk batterilevetid(under normalt bruk), så vil jeg tro at man som forbruker kan heve kjøpet. Dvs i utgangspunktet bør ikke den oppgitte batterilevetiden avvike veldig mye, så mye av tiden vil det nok være tilstrekkelig å sjekke denne.

Lenke til kommentar

Så ganske bra ut den Pc'en det ble linket til i første innlegget, så jeg hiver meg inn her.

Så at den var inne her for eksempel. Men hvis man ser på infoen så er det litt uklart hva den egentlig inneholder:

Genuine Microsoft® Windows® XP Professional,

Genuine Microsoft® Windows® XP Home

2.5" 9.5 mm IDE HDD with Ultra DMA100 supported

60 / 80 / 100 GB

Resten står vel egentlig i navnet:

ASUS A6T 15.4"WXGA,NVIDIA Go7600,Turion (A6T-AP019H/NOR).

Burde jeg da går for denne karen? Og i denne butikken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...