Gå til innhold

Er det vits med 64bits og Duo Core til XP ?

Anbefalte innlegg

Hei igjen kjære forum,

Jeg skal kjøpe ny bærbar og har enda ikke bestemt meg for hvilken prossessor jeg vil ha. Siden kjøpet mitt haster må jeg nøye meg med Windows XP (home), selv om jeg hadde foretrukket Vista. Når det er sagt, er det utelukket å legge en tusing eller mer på bordet for Vista når den kommer, så det jeg trenger er en god XP Home-bærbar.

Spørsmålet blir da: trenger jeg dobbelkjerne og 64bits instruksjonssett ? Jeg kommer ikke til å bruke andre OS enn Windows XP Home.

Bør jeg heller satse på en Pentium M eller Turion, eller får jeg noe igjen hvis jeg går for Core Duo/Turion X2 ?

Skjermkortet blir i alle tilfeller X1600/Go7600 siden jeg skal spille litt i ny og ne, og jeg har satt et pristak på 10k.

Takker og bukker for alle innspill !

k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Turion har fordelen med støtte for 64bit (som gir bedre ytelse i 64bits operativsystem og støtte for fremtidige operativsystem (fremtidsrettet)), og gir noe bedre spillytelse. Dobbelkjerne får du bruk for om du har programvare som utnytter det.

Her er et forslag til pc: Asus A6T 10150 kr

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

64-bits prosessor gir vel liten eller ingen merkbar forskjell om du ikke har WinXP 64-bit edition? 64-bit vil du uansett strengt tatt ikke ha mye bruk for, utvalget av programmer som klarer å utnytte 64-bitsstøtten er fortsatt ganske begrenset

Og er det ikke slik at XP Home ikke støtter mer enn en prosessorkjerne?

Lenke til kommentar
64-bits prosessor gir vel liten eller ingen merkbar forskjell om du ikke har WinXP 64-bit edition? 64-bit vil du uansett strengt tatt ikke ha mye bruk for, utvalget av programmer som klarer å utnytte 64-bitsstøtten er fortsatt ganske begrenset

Og er det ikke slik at XP Home ikke støtter mer enn en prosessorkjerne?

6743020[/snapback]

I 32bits Windows vil ikke 64bit gi noen forskjell, men i 64bits Windows vil det bli merkbar forskjell, selv på programvare som er 32bit.

Uansett så er det greit å få i pose og sekk (selv om det ikke blir benyttet) om det er innenfor prisrammen.

Lenke til kommentar

Kort sagt: nei.

64-bit støtte er kjekkt å ha, men i praksis er det veldig lite forskjell ved du drier med veldig spesielle oppgaver som krever 64-bit eller støtte for mer en 4gig ram (som trenger 64bit OS).

Ellers så går du egentlig ikke gipp av stort.

-Stigma

Lenke til kommentar
Ingen som vet noe om dobbeltkjerne og XP Home?

6744539[/snapback]

XP Home og dobbeltkjerne fungerer fint, du blir ikke begrenset til en kjerne.

Centrino/Core/Core 2 er å foretrekke fremfor Turion pga batteritid. Noen av Turion maskinene har under 1 times batteritid..

Skal du spille er Core 2 meget fin og dobbelkjerne har du alltid bruk for ;)

64 er ikke noe greier før Vista kommer, og kanskje ikke så stas da heller pga drivere som må være i 64 bit

Endret av w00tson
Lenke til kommentar
I 32bits Windows vil ikke 64bit gi noen forskjell, men i 64bits Windows vil det bli merkbar forskjell, selv på programvare som er 32bit.

Uansett så er det greit å få i pose og sekk (selv om det ikke blir benyttet) om det er innenfor prisrammen.

6743229[/snapback]

Ja, i 64bit vil du merke forskjell da du ikke får innstallert 64bits versjonen av verken XP eller Vista på en 32bits CPU.

Ellers har ikke jeg enda sett noen benchmarks som tyder på at 64bit vil gjøre noe for ytelsen annet enn i helt spesielle applikasjoner, noe som er som forventet etter min mening. I mange etter min mening mer aktuelle applikasjoner viser faktisk 64bits prosessering ett ytelsesdropp(neppe merkbart i praksis), men her gjenstår det sannsynligvis litt optimalisering... Og mer enn 4GB RAM får du neppe brukt for på en bærbar med det første.

Når det er sagt oppgraderte jeg nettopp selv til en E6600 og kjøpte i den sammenheng en versjon av 64bits XP, så langt ser det meget bra ut. Har også lagt inn 64bits versjon av Vista, det ser ikke så bra ut, bruker utrolige mengder minne og føles i perioder veldig treigt. Dog er Vista enda på beta 2 stadiet, så jeg regner med at en rekke av manglene og feilene blir rettet opp, men tipper det tar en stund før det er like bra som XP(med SP 2). Mht drivere, så har jeg faktisk fått alle enhetene til å funke med både 64bits versjonen av XP og Vista. Hadde litt problemer med HP printeren(i begge OSene), men fant til slutt en driver som fungerte med printeren.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Går ikke glipp av stort FORELØPIG med 64bit vs 32bit, men Core Duo kontra Core 2 Duo er noe helt annet. Core 2 Duo KNUSER Core Duo...

6743272[/snapback]

Windows XP 64bit er merkbart raskere enn 32bit. Jeg var overrasket over dette selv sa jeg prøvde det, jeg hadde forventet at det ville bare bli forskjell i programvare som var beregnet på det. Det mest merkbare var at filbehandling og Windowsbruk gikk mer som en lek.

Det er mange som prater om dette og rakker ned på 64bit uten at de har prøvd det selv. Altså det er mange som hører på rykter. (jeg vet ikke hva du har gjort)

Det er ingen tvil om at Core 2 Duo er bra når det kommer i bærbare. Men "knuse" er vel å ta i. Tall jeg har sett er 20-30% bedre enn dagens Core Duo med samme klokkefrekvens, altså langt ifra knusing.

Centrino/Core/Core 2 er å foretrekke fremfor Turion pga batteritid. Noen av Turion maskinene har under 1 times batteritid..

...

64 er ikke noe greier før Vista kommer, og kanskje ikke så stas da heller pga drivere som må være i 64 bit

6744624[/snapback]

Batteritiden til Turion har da ikke så mye med cpuen. Du finner også pcer med Centrino/Core Duo med dårlig batteritid. Turion bruker helt ned i 25W som er mindre enn Centrino. Så det argumentet holder ikke. Det finnes Turion-pcer med god batteritid også. Det er alt etter hvor bra batteri produsenten setter i pcen, og hva som sitter i den ellers.

Windows XP 64bit utnytter det da godt. Og driverproblemene der er nesten helt borte nå.

Turion X2 er ikke et aktuelt valg hvis du vektlegger ytelse og batterilevetid. Se forøverig denne testen hos Toms hardware

6744690[/snapback]

Turion X2 bruker da 31W - 35W som skal være det samme som Core Duo og Core 2 Duo. Ytelsen til Turion X2 er ganske lik Core Duo. Core 2 Duo er nok bedre. Og så er ikke Tom's Hardware de jeg stoler mest på...
Lenke til kommentar

Her var det mange innspill ! Takk skal dere ha :love:

Hvis jeg skjønner dere riktig, er det lite poeng med en 64bits prossessor hvis tanken er å bruke et 32bits OS gjennom hele levetiden til maskinen.

Dobbeltkjerne kan imidlertid ha noe for seg, selv med Windows XP Home (?).

I praksis betyr det at jeg van velge mellom Turion X2 og Core Duo 1 uten særlige konsekvenser for ytelse i spill og vanlig bruk.

Da blir det sannsynligvis Asus A6T for mitt vedkommende :yes:

Takker og bukker for all hjelp :thumbup:

Lenke til kommentar
Windows XP 64bit er merkbart raskere enn 32bit. Jeg var overrasket over dette selv sa jeg prøvde det, jeg hadde forventet at det ville bare bli forskjell i programvare som var beregnet på det. Det mest merkbare var at filbehandling og Windowsbruk gikk mer som en lek.

Det er mange som prater om dette og rakker ned på 64bit uten at de har prøvd det selv. Altså det er mange som hører på rykter. (jeg vet ikke hva du har gjort)

Det er ingen tvil om at Core 2 Duo er bra når det kommer i bærbare. Men "knuse" er vel å ta i. Tall jeg har sett er 20-30% bedre enn dagens Core Duo med samme klokkefrekvens, altså langt ifra knusing.

Enig i at 20-30% strengt tatt ikke er knusing, men det er relativt mye i forhold til de marginale forskjellene CPUer har blitt kåret til soleklare ytelsesvinnere før. Da har det ofte vært snakk om få prosenter og litt triksing med akser :) Synes heller ikke at THG er den verste siden mht seriøse tester, skal man finne ut noe konstruktivt må man uansett lese flere av disse testene for å kunne sortere ut fakta og meninger.

Hvis jeg skjønner dere riktig, er det lite poeng med en 64bits prossessor hvis tanken er å bruke et 32bits OS gjennom hele levetiden til maskinen.

Da er det ikke noe poeng i det hele tatt.

Turion X2 bruker da 31W - 35W som skal være det samme som Core Duo og Core 2 Duo. Ytelsen til Turion X2 er ganske lik Core Duo. Core 2 Duo er nok bedre. Og så er ikke Tom's Hardware de jeg stoler mest på...

Nå består PCen av flere komponenter enn CPUen og det er vel det totale forbruker som teller. Og her viser de fleste testene jeg også har sett at Intel er hakket vassere, takket være centrino løsningen deres. Ett annet viktig punkt er selvfølgelig at effektforbruket AMD og Intel oppgir ikke nødvendigvis forteller hele sannheten mht forbruk under normal bruk.

Lenke til kommentar

64Bits prosessor er lite nødvendig i dag, få applikasjoner som støtter det foreløpig. Har vært smått borti Turion serien, gir dårligere batteritid en Intel's Core Duo. Foretrekker Intel på bærbare sånn sett. "Menrom" vil nok gi bedre ytelse på bærbare, til fordel over Core Duo.

~ Medion

Lenke til kommentar
64Bits prosessor er lite nødvendig i dag, få applikasjoner som støtter det foreløpig. Har vært smått borti Turion serien, gir dårligere batteritid en Intel's Core Duo. Foretrekker Intel på bærbare sånn sett. "Menrom" vil nok gi bedre ytelse på bærbare, til fordel over Core Duo.

~ Medion

6756843[/snapback]

Om du leser det jeg skrev lenger oppe, så vil du se at selv 32bits programvare vil gå noe raskere, spesiellt responstid osv.

Det argumentet om Turions "dårlige" batteritid kommer gang på gang. Kan du lese det som er forklart tidligere? Riktig nok er noen Turion-pcer plaget med brikkesett som sluker strøm, men det finner du også med andre merker.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...