perottol Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Har et prosjekt på gang som går på å digitalisere lysbildene mine. MEd en scanner vil dette bli en enorm jobb (ett og ett bilde, og save as...). Er det noen som har erfaringer med å avfotografere bilder som blir projisert på et lerret? Er close-up bedre enn stor avstand etc... Hvordan blir kvaliteten sammenlignet med scanning? Noen som har eksempler? Lenke til kommentar
kdog Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Har du mange, så kan det lønne seg (ikke økonomisk, kanskje) å levere de til en fotograf som har automatiserte systemer for en slik jobb. Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Jeg har ikke prøvd å avfotografere fra lerret, men jeg har fotografert med makroobjektiv og mattskive + lyskilde bak diaset. Fotograferingen gikk veldig raskt, og resultatet ble bra. Jeg hadde ikke noen god filmscanner jeg kunne sammenligne med, men det er hvertfall sikkert at flatbedscannere ikke har noe å stille opp med. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 25. august 2006 Forfatter Del Skrevet 25. august 2006 Jeg har ikke prøvd å avfotografere fra lerret, men jeg har fotografert med makroobjektiv og mattskive + lyskilde bak diaset. Fotograferingen gikk veldig raskt, og resultatet ble bra. Jeg hadde ikke noen god filmscanner jeg kunne sammenligne med, men det er hvertfall sikkert at flatbedscannere ikke har noe å stille opp med. 6739560[/snapback] Hm... Kanskje en ide ja. Har du bildeeksempler jeg kunn ha tittet på? Noen som vet om jeg finner noe info om dette på nettet? Google var ikke helt min venn her, fant ikke helt frem. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Kvaliteten kan bli god, men det krever optimale forhold. Du må antakelig ha nytt objektiv, ny diasfremviser og nytt lerrett, alternativt en egen adapter. Bildet må tas på den avstanden der objektivet gir minst fortegning. En god diasskanner vi gi betydelig bedre kvalitert, hvis kvaliteten er viktig så må du bruke noe tilsvarende Nikon LS-50. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Bare skyter inn et spørsmål i all fart... hvor mye koster dette per dias hos en foto butikk? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Jeg har sett priser fra 10 til 50 kr stk avhengig av antall. Om det er det normale vet jeg ikke. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Har endel Dias jeg og, tor rjeg går for og scanne de selv har jo en nesten ny Canon scanner. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 25. august 2006 Forfatter Del Skrevet 25. august 2006 Har rundt 1000 lysbilder, så å gjøre det hos en proff er uaktuelt. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Prøv HAMA-siten - Her er en Slides-duplicator for DigitalCamera http://www.hama.de/portal/articleId*122047/action*2563 De har mye annet snacks Norsk representant er: www.scandiafilm.no (TAMROM-importøren) Lenke til kommentar
sNx Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 (endret) Jeg har LS50ED , og ja det tar lang tid å scanne dias. LS50ED har ikke mulighet for batch. LS5000 er dyr, og diasmateren er svindyr. Tenker nok det går raskere å scanne på f.eks en epson 4990, eller de nye epson V700 foto eller V750. Resultatet blir ikke filmscanner kvalitet, men sikkert bra nok. Epson V700/V750 skal visstnok være tett opp til kvaliteten av en filmscanner. Hvorfor akkurat flatbedscanner? en flatbedscanner kan du montere mange dias og scanne i batch.. Å fotografere lærett vil ikke det gi kontrastproblemer? Jeg bare lurer... Endret 26. august 2006 av sNx Lenke til kommentar
sNx Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Jeg har ikke prøvd å avfotografere fra lerret, men jeg har fotografert med makroobjektiv og mattskive + lyskilde bak diaset. Fotograferingen gikk veldig raskt, og resultatet ble bra. Jeg hadde ikke noen god filmscanner jeg kunne sammenligne med, men det er hvertfall sikkert at flatbedscannere ikke har noe å stille opp med. 6739560[/snapback] Dette er interessant. Får vi se resultatet ? Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Har ikke noen av dem tilgjengelig for øyeblikket, bortsett fra de første første "proof of concept" bildene, som mildt sagt ser jævlige ut. Kanskje mest fordi diaset var støvete og fælt etter mindre heldig behandling... :-/ Så vidt jeg husker ble diaset plassert i enden av en fyrstikkeske, og internblitsen ble reflektert fra et A4-ark, mens et blad ble holdt over for å skygge mellom blitsen og diaset. Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 I fotobutikken der jeg jobber tar vi 20 kr pr. dias. Da korrigerer vi farger og printer ut i 10x15. Dersom en kunde kommer med mange dias reduseres prisen. Årsaken til den høye prisen er at det er mye jobb med dette, enkelt og greit. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Vi har en scanner på jobb med en ramme som kanskje opptil 25 (??) dias kan settes i og scannes. Kanskje du kan høre med et større trykkeri eller reklamebyrå om du kan få bruke den Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Har du mange, så kan det lønne seg (ikke økonomisk, kanskje) å levere de til en fotograf som har automatiserte systemer for en slik jobb. Kom jo nettopp en artikkel på Akam om at JapanPhoto skal starte med dette, 199kr for 100 dias... Det er jo en absolutt overkommelig pris. Kvaliteten skal ikke være fantastisk, men tilstrekkelig til å skrive ut i 10x15 og vise på projektor :o) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå