Gå til innhold

Norge på vei mot avgrunnen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke for å frata magicus evnt. svar, men det er kanskje ikke så lett å rapportere slikt, kan jo hende at systemet ikke ønsker rapporter, og så går det ut over den som rapporterer.

Det som er interessant med hans ærlige fremstilling er at den samsvarer med det jeg selv skrev tidligere om en generell aksept i vår kultur for uærlighet, og beundring av "vinnere", selv om de bruker juks som metode. Det er lettvint å si at du selv aldri ville gjort det samme, hvis du sitter i en posisjon hvor det ikke er mulig uten negative følger.

6750250[/snapback]

Den setningen der, og magicus bortforklaring ovenfor, tjener kun til en ting: Dere forsøker å rettferdiggjøre deres egen snylting ved å forsøke å tillegge (alle) andre samme uredelige holdning.

Du snakker om ærlighet, men det er ikke noe ærlig ved en slik holdning. Det er uærlighet både ovenfor andre og en selv. En selv fordi man ikke tør å innrømme for seg selv at det man gjør gjør en til en uhederlig snylter, men i stedet forsøker å trekke andre ned på samme måte for på den måten alminneliggjøre sin egen uærlighet. "Alle andre er jo uærlige, det er jo bare et lite skritt videre fra å ta opp fullt lån og sette pengene inn på konto." Nei, det er ikke slik. Det er mange ærlige ikke-snyltende mennesker. Og det er forskjell på å forvalte penger man har fått tildelt på en måte som gagner en selv, og på å bryte tillitt ved å snylte ekstra penger til unødvendige ting man ellers ikke hadde fått penger til.

Og hvis dere virkelig vil være ærlige, så innrømmer dere det. Både ovenfor dere selv og andre. Og slutter å opptre som snyltere.

6756016[/snapback]

Jøss, du får virkelig mye "skjult" frem av setningen. Hvor i den setningen kommer det frem at jeg er en snylter?

6756141[/snapback]

Det kom vel fra et lit tidligere innlegg:

Setter pris på ærligheten din, og jeg kjenner meg igjen i tankegangen din. 6748028[/snapback]

Jeg snakker om holdninger i samfunnet, ikke nødvendigvis mine egne. Hvor altfor mange av de som sitter i posisjon, direkte stjeler eller beveger seg i gråsoner for å berike seg selv. Poenget mitt er at det kreves mye av en hederlig person i et uhederlig miljø, fordi hvis man velger å bli en "whitleblower" så kan kulturen slå hardt tilbake for å beskytte seg selv.

6756141[/snapback]

Man trenger ikke være en whistleblower fordi om man er ærlig selv?

Nei, jeg innrømmer ikke at jeg er en uærlig person, men jeg kan innrømme at jeg selv har jobbet i en større organisasjon som hadde klare elementer av snylting. Jeg valgte å si ifra, hva tror du skjedde da?

6756141[/snapback]

Jeg tror alle satte pris på den flotte og ærlige personen du var. :thumbs:

Nei, det hele kommer an på hva du sa fra om, på hvilken måte du sa fra om det på osv. Man må skille mellom velferdsordninger der de ansatte har litt slack og får litt mer enn de strengt tatt bruker. F.eks et matbudsjett som er høyere enn strengt tatt nødvendig. Eller på situasjoner der man slår seg løs, og at bedriften åpent støtter at man har med seg ektefeller på arrangement. Det er mange som mener dette siste er snylting og ukultur, Men det er allikevel en karakterforskjell på dette, og på situasjoner der man selv tar seg til rette og bevisst sløser med penger, fordi man er i en situasjon der man kan gjøre dette. Og det er denne forskjellen magicus forsøker å viske ut.

Men som sagt, det er forskjell på å være en ærlig person som ikke snylter selv, og på en som 'tyster' på andre. Det er et annet tema.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det kom vel fra et lit tidligere innlegg:

Setter pris på ærligheten din, og jeg kjenner meg igjen i tankegangen din.

Men som sagt, det er forskjell på å være en ærlig person som ikke snylter selv, og på en som 'tyster' på andre. Det er et annet tema.

6756794[/snapback]

Ser at den setningen kan forståes som at jeg godtar tankegangen, men jeg aksepterer at man har den, men godtar ikke at man skal la seg korrumpere selv.

Der kom dillemmaet mitt, slitt mellom lojalitet til organisajonen/gode kollegaer, og eget verdisyn

Man trenger ikke være en whistleblower fordi om man er ærlig selv?

Det stemmer. Jeg valgte å synge ut, og tok konsekvensen av det.

Husker en medarbeider som jeg ønsket å ansette, men vedkommende sa at "selv om det er en trivelig arbeidsplass, med veldig godt arbeidsmiljø, så er organisasjonskulturen nedbrytende. Jeg er redd for å bli som "dere".

Jeg tror alle satte pris på den flotte og ærlige personen du var.

Hehe, spøkefuggel :!:

Joda, mange satte pris på den, men få turte åpent å støtte meg, helt til jeg fikk en ny nærmeste foresatt som var en hederlig person. Vi samarbeidet godt, og forsøkte å rydde litt opp ... :thumbup: , og sluttet nesten samtidig :p

Konklusjonen min ble at neste gang du velger deg en arbeidsgiver, så sjekker du at kulturen samsvarer med egne grunnverdier/holdninger.

Lenke til kommentar
Syns dette innlegget som han har skrevet er bra.

Er absolutt noe jeg kommer til å vurdere, men hvilken yrkessakde er det som gir 19.000 i måneden? Virker veldig mye og kanskje det bare er en midlertidig ordning eller en slags forsikring..

Men å leve på 19.000kr(NETTO!) i thailand høres kjempe bra ut. Kanskje ikke for resten av livet, men en liten betalt ferie på ett halvt år eller noe høres supert ut.

Det forundrer meg at folk blir så provosert av dette. Hvis du ikke liker at noen utnytter systemet så får du gjøre det selv. Eller kanskje du ikke er talentfull nok til å fake en yrkesskade? Uansett ikke kom her å syt på meg og andre som velger å bruke støtteordningene Norge AS tilbyr.

Som innlegget skriver så har eg heller ikke tenkt til å være en arbeidsslave her i Norge. Å ha en drittslave jobb er uaktuelt for mitt vedkommende.

6738979[/snapback]

off; jeg sluttet å bekymre meg for det du skrev etter nederland tråden vi hadde tidligere.

Og setningen hvis du ikke liker hva andre gjør mot deg, så får du gjøre vondt verre for andre og gjør deg like ille selv.

det er en grunn til at folk får uføretrygd, og det skyldes ikke at pengene regner ned fra himmelen.

Jeg spøkte ikke med innlegget mitt.

Å lure litt ekstra penger ut av staten er noe de fleste av oss gjør. Ta opp fult lån og stipend når vi ikke trenger det og setter det på høyrente konto. Kjøre "gratisveien" inn til sentrum for å unngå bompenge. Gå på fancy og dyr restaurant når du er i statens erende og du leverer bilag for "nødvendige utgifter". Å overdrive skader for å få litt ekstra økonomisk kompensasjon er bare neste skritt. Det er utrolig mange idioter og folk som ikke kan oppføre seg i Norge. Da er det vanskelig å få dårlig samvittighet når eg utnytter systemet og tar skattepengene deres..

6746588[/snapback]

leverer du regningen til staten for noe du ikke har krav på, slik du beskriver så er det tillitsbrudd og kan medføre tapt arbeid. At jeg som student tar studielån og setter på høyrente er ikke på noen måte sidestilt da jeg på et tidspunkt må betale det tilbake, noe du later å ha glemt helt.

Stort sett det resterende er enten ulovlig eller kan føre til vesentlig utgifter for andre/ dine nærmeste, skyldige eller deg selv OM du blir tatt. Jeg vil gå så langt som å kalle flere av de tingene du oppfordrer til som moralsk forkastelig.

Grovt tillitsbrudd å gjøre max ut av offentlige ordninger?

Husker gode gamle tiden eg var kompani assistent i gode gamle forsvaret...

Fenrikene kom inn på kontoret med luen mellom beina og dumpet en bunke med kvitteringen på pulten min der de søkte om å få kompensert deres matutgifter på en liten øvelse/eksursjon på andre siden av landet.. Var mange 1000kr i utgifter bare på mat for en 3 dagers periode..

Det er ikke grovt tillitsbrudd, det er bare å utnytte systemet. Temmelig sikkert de fikk tilbake disse pengene.. De var jo gode kompiser med sjefen min, personal befalet.

Eg dimmet militæret så fort eg kunne, men i dag når eg er innkalt til  meddommer tjeneste så sitter pengene løs når eg skal ha meg noe mat, og transport utgifter blir overdrevet, dessverre så bor eg i bergen der som rettsalen er så eg får ikke dekket hotel, men hvis eg ikke hadde bodd her hadde eg sjekket inn på det største sossestedet eg kunne finne... Hvorfor? fordi eg kan! Og fordi staten betaler! Takk Uncle Sam.

Å overdrive litt for å oppnå uføretrygd ser eg ingenting gale i. Systemet er ikke godt nok utviklet for å ivareta behovene til arbeidstakere, da må en gjerne bruke litt kraftigere ord og overdrive litt skal en få det en har krav på i helse Norge..

Og de som ikke gjøre dette? De er taperne i velferdsstaten. Det er nemlig de ressurssterke som vinner. Den som har mest skal få enda mer, mens den som lite har skal miste det lille en har...

Kjemp for retten din!

6749826[/snapback]

det du i prinsippet sier "alle sammen bli snyltere fordi det er jeg, og se på meg jeg tar alt jeg egentlig ikke skal ha, som kunne! ha gått til å bedre skolen, politiet, forholdene for de fattige osv" og ja! du er neppe alene om å gjøre dette, derfor er det ikke de små summene du tar som er hovedproblemet, men at du ber andre gjøre det samme som deg, og så skal alle gi ramaskrik når andre ting i samfunnet ikke går slik de skal pga penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...