Heilage Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Her blander du engelsk og norsk. For verken Nikotin eller Koffein går under medisin, men kan fortsatt selges lovlig over disk. Begge stoffer er et narkotikum. 7161914[/snapback] Men ikke utvinnet av opium. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Når ble det fastsatt at et narkotisk stoff må være et opiat? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Når ble det fastsatt at et narkotisk stoff må være et opiat? 7161938[/snapback] Jeg var rimelig sikker på at det måtte være et opiat for å bli klassifisert som narkotisk etter norsk lov, men jeg er ikke helt sikker. Dessverre husker jeg ikke hvor jeg hørte det. Lenke til kommentar
Mathis Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Når ble det fastsatt at et narkotisk stoff må være et opiat? 7161938[/snapback] Tror det her er viktig og ikke blande snørr og bart her. Det er forskjell på narkotika og et narkotikum. Et Narkotikum er et bedøvelsemiddel, fremstilt av optium, eller et derivat av dette. Se her. Narkotika derimot, er ett samlebegrep på div stoffer/substanser som ikke er lovlig å bruker, og som gir en-eller-annen for for rus. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Her blander du engelsk og norsk. For verken Nikotin eller Koffein går under medisin, men kan fortsatt selges lovlig over disk. Begge stoffer er et narkotikum. Ingen sier at du drikker narkotika når du står opp om morgenen, eller at du røyker narkotika i lunsjpausen. De er ikke oppført på narkotikalista selv om de har de skadevirkningene de har. De er rusmidler ja, men siden de er lovlige, betraktes de ikke som narkotika. Da sier man bare navnet på stoffet. Berusende middel... Rusmiddel. Tja, men drug betyr ikke alltid rusmidler. Som du ser kan det bety medisin og diverse. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Det finnes tre definisjoner på narkota: 1: Plassert på listen over ulovlig narkotika 2: Være sløvende og/eller vanedannende 3: Være sentralstimulerende Så hvis definisjon en gjelder, har vi ca. 200 narkotiske stoffer For definisjon to er det tobakk, kannabis og opium som teller, mens den siste åpner for hallusigene stoffer som er fremstil i laboratorie eller som vokser i naturen. LSD, fluesopp, kannabis, amfetamin osv. Ingen sier at du drikker narkotika når du står opp om morgenen, eller at du røyker narkotika i lunsjpausen. De er ikke oppført på narkotikalista selv om de har de skadevirkningene de har. Nei, jeg tviler på at du sier "Skal vi røyke narkotika?" også hvis en liten blås er på gang... Alt kommer an på hvordan man definerer ting. Nikotin er et svakt narkotisk stoff, som ikke står på listen over ulovlige narkotiske stoffer. Rusmiddel. Tja, men drug betyr ikke alltid rusmidler. Som du ser kan det bety medisin og diverse. 7162003[/snapback] Merk at jeg skrev "berusende middel", og ikke "rusmiddel". Endret 27. oktober 2006 av neitakk Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Nikotin klasifiseres ikke som narkotika. Narkotika har ingenting med et forbud eller ikke å gjøre. Grunnen til medikamenter kalles medisin når man bruker det riktig vett jeg ikke, det er narkotika når man ser på virkemåten. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Hvordan i allverden er "rusmiddel" forskjellig fra "berusende middel"? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Hvordan i allverden er "rusmiddel" forskjellig fra "berusende middel"? 7162047[/snapback] Valium er medisin, og ikke rusmiddel for pasienten. Men pasienten blir fortsatt beruset av medisinen. Ergo er det et berusende middel. Lenke til kommentar
Mathis Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Narkotika har ingenting med et forbud eller ikke å gjøre. Neihei? Hva har det med å gjøre med da? De to mest åpenbare likhetene mellom alle de forskjellige typene "narkotika" man har pr i dag, er at de ikke er lovlige å bruke, og at de gir en-eller-annen form for rus. Grunnen til medikamenter kalles medisin når man bruker det riktig vett jeg ikke, det er narkotika når man ser på virkemåten. 7162045[/snapback] ..så da mener du at man får en rus? Å sammenligne "virkemåten" på forskjellige typer narkotika blir meningsløst, ettersom det er enorme variasjoner.. Kan du utdype hva du mener her? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Mathis: Så det du sier er at "Alle verdens narkotiske stoffer er ulovlige i Norge"? Lenke til kommentar
Mathis Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Mathis: Så det du sier er at "Alle verdens narkotiske stoffer er ulovlige i Norge"? 7162133[/snapback] njei.. sier vel ikke det.. men er ikke helt med på bruken av begrepet "narkotisk stoff". Hvis du med det mener stoffer som gir en rus, så er ihvertfall loven laget slik at den skal kunne forby det, selv om stoffet ikke på listen. Man skal blandet annet kunne forby derivater av stoffer som står på listen. Så hvis du prøver å frakte inn ett stoff, som gir en rus, så vil det bli beslagalgt (hvis du ikke er heldig), selv om det ikke står på listen. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Så hvis du prøver å frakte inn ett stoff, som gir en rus, så vil det bli beslagalgt (hvis du ikke er heldig), selv om det ikke står på listen. 7162185[/snapback] Så det du da sier er at alle rusmidler er ulovlige med mindre de er reseptbelagt? Lenke til kommentar
Mathis Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Så hvis du prøver å frakte inn ett stoff, som gir en rus, så vil det bli beslagalgt (hvis du ikke er heldig), selv om det ikke står på listen. 7162185[/snapback] Så det du da sier er at alle rusmidler er ulovlige med mindre de er reseptbelagt? 7162342[/snapback] ja, det er ikke så langt unna.. Mener å huske at det ligger en sovende lov som sier at alkohol pr definisjon heller ikke er lovlig. Så har man klart å omgå denne ved å innvilge amnesti for de som selger det, og for deg i ditt eget hus. Men ikke ute. Så kan vel omformulere det du sa til "alle rusmidler er ulovlige med mindre de er reseptbelagt, eller det er gitt amnesti for det". Vet jeg er litt på gyngende grunn her, i og med at vi har litt problemer med å definere/bli enige om hva begrepet "rusmidler" er for noe. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Det finnes tre definisjoner på narkota: 1: Plassert på listen over ulovlig narkotika 2: Være sløvende og/eller vanedannende 3: Være sentralstimulerende Så hvis definisjon en gjelder, har vi ca. 200 narkotiske stoffer For definisjon to er det tobakk, kannabis og opium som teller, mens den siste åpner for hallusigene stoffer som er fremstil i laboratorie eller som vokser i naturen. LSD, fluesopp, kannabis, amfetamin osv. Herregud...la oss bare si at ulovlige rusmidler er narkotika og get on with our lifes. Det er det vi alle tolker det som. Ingen tolker tobakk som narkotika, og det står heller ikke på listen over ulovlig narkotika. Om det er sløvende kan diskuteres. Dessuten er ikke fluesopp regnet som noe som helst rusmiddel så vidt jeg vet? Tror du mener fleinsopp jeg... Nei, jeg tviler på at du sier "Skal vi røyke narkotika?" også hvis en liten blås er på gang... Alt kommer an på hvordan man definerer ting. Nikotin er et svakt narkotisk stoff, som ikke står på listen over ulovlige narkotiske stoffer. Nei, men læreren min og andre hadde nok sagt "han røyker narkotika, han er narkoman". Nikotin er da aldeles ikke noe svakt narkotisk stoff. Nei, det gir ingen rus, og det er ikke meningen heller. Men en dråpe nikotin på armen er nok til å drepe en voksen mann. Det er utrolig avhengighetsskapende, og å røyke det sammen med alle andre stoffer som finnes i en sigg er bare ødeleggelse av lungene og andre deler i kroppen både innvendig og utvendig. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Hvordan i allverden er "rusmiddel" forskjellig fra "berusende middel"? 7162047[/snapback] Valium er medisin, og ikke rusmiddel for pasienten. Men pasienten blir fortsatt beruset av medisinen. Ergo er det et berusende middel. 7162052[/snapback] Du er veldig ivrig etter å definere det meste ser jeg. Jaja, men drugs kan også være rusmidler og ikke bare "berusende midler" - hvordan forklarer du det? Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Men hvis narkotikamisbruk skal betraktes som en sykdom når det er lovlig, så må man vel også betrakte alkoholisme som en sykdom? Dessuten heter ikke det "narkotika" lengre hvis det er lovlig og kontrollert. Da skiller man må de ulike rusmidlene. 7160657[/snapback] Jeg mener at alkoholisme er en sykdom, men den blir vanskligere å behandle, siden envær person over 18 kan kjøpe det over alt i butikker. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Mathis: Så det du sier er at "Alle verdens narkotiske stoffer er ulovlige i Norge"? 7162133[/snapback] NARKOTIKA = ULOVLIGE STOFFER. Please. Kommer et stoff på narkoktikalisten, så er det ULOVLIG = ET ULOVLIG STOFF. nok tull. Endret 27. oktober 2006 av ArmenMinAU Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Jeg mener at alkoholisme er en sykdom, men den blir vanskligere å behandle, siden envær person over 18 kan kjøpe det over alt i butikker. På samme måte som man bare kan gå til en dealer og kjøpe det ulovlig og ukontrollert. Dette kan enhver person over og under 18 år. Dessuten vet man mindre om de ulovlige stoffene og hvordan man skal kurere avhengigheten. Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Mathis: Så det du sier er at "Alle verdens narkotiske stoffer er ulovlige i Norge"? 7162133[/snapback] NARKOTIKA = ULOVLIGE STOFFER. 7163431[/snapback] Tror du har rett her, narkotika er per def. ulovlig noe jeg selv har lært på vekterkurs. Derimot er ikke alle narkotiske stoffer ulovlig, altså er ikke alle narkotiske stoffer narkotika likevel om mange likevel setter likhetstegn mellom dem. Tror det skal være rett.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg