Gå til innhold

Hånterer myndighetene narkotika på riktig måte?

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Det verste som kan skje er at folk har ansvar for sitt eget liv og kan velge hvordan de vil disponere det. De gjør jo masse feil og tabber hele tiden. La staten ta seg av alle valgene våre slik at vi ikke ødelegger for oss selv. Da har vi behov for endel mer stillinger i offentlig forvaltning også slik at arbeidsledigheten blir utradert.

6739396[/snapback]

Problemet ved at du skal få lov til å gjøre alle de dumme valgene er at jeg er nødt til å betale for å brødfø deg etterpå (skatt)

6739418[/snapback]

Problemet er hvis folk ikke tør foreta valgene selv, så stopper utviklingen opp. Før du ser konsekvensene vet du ikke om det er dumt. At andre har dårlige erfaringer ved å prøve noe uvanlig, betyr ikke at du kommer til å oppleve det samme.

Mitt grunnsyn: "ethvert menneske vet selv hva som er best for en på det ståstedet de er på"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi klarer ikke å holde ulovlige rusmidler ute av norske fengsler, men vi har en stor del av befolkningen som faktisk tror vi kan holde det ute av hele landet? Utrolig.

6746888[/snapback]

Hvem? (jeg tror du fantaserer)

6747467[/snapback]

Hele politikken vår er bygd opp rundt utopien om et "rusfritt samfunn". Følg med i timen. :nei:

Lenke til kommentar
Vi klarer ikke å holde ulovlige rusmidler ute av norske fengsler, men vi har en stor del av befolkningen som faktisk tror vi kan holde det ute av hele landet? Utrolig.

6746888[/snapback]

6747467[/snapback]

Hele politikken vår er bygd opp rundt utopien om et "rusfritt samfunn". Følg med i timen. :nei:

6747477[/snapback]

At man har en såkalt nullvisjon, noe som bare er politisk tåkeprat etter min mening, så betyr ikke det at "en stor del av befolkningen" tror at vi skal kunne få Norge helt fritt for rusmidler. Det er bare tåkeprat fra din side.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6746888[/snapback]

6747467[/snapback]

6747477[/snapback]

At man har en såkalt nullvisjon, noe som bare er politisk tåkeprat etter min mening, så betyr ikke det at "en stor del av befolkningen" tror at vi skal kunne få Norge helt fritt for rusmidler. Det er bare tåkeprat fra din side.

6747774[/snapback]

Ærlig talt, så var denne litt i tynneste laget, hva mener du egentlig nå?

Lenke til kommentar
Mitt grunnsyn: "ethvert menneske vet selv hva som er best for en på det ståstedet de er på"

6746683[/snapback]

Gjelder det også barn og ungdom?

Og hvis det gjelder, hvorfor er det så mange som er avhengige av spillemaskiner og alkohol? Hvorfor dør så mange i trafikken fordi de kjører uvettig?

Hvordan kan en enkeltperson ved å prøve cannabis ha noen som helst forutsetninger for å si noe om langtidsvirkningen, før langtidsvirkningen er reell og det er for sent å ta et valg basert på kunnskap?

Jeg tror du burde revurdere det grunnsynet ditt...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6746683[/snapback]

Og hvis det gjelder, hvorfor er det så mange som er avhengige av spillemaskiner og alkohol? Hvorfor dør så mange i trafikken fordi de kjører uvettig?

Hvordan kan en enkeltperson ved å prøve cannabis ha noen som helst forutsetninger for å si noe om langtidsvirkningen, før langtidsvirkningen er reell og det er for sent å ta et valg basert på kunnskap?

6747801[/snapback]

Der er en uendelighet av hvor, hvem, hvordan, hvis osv. Tanken er den at hverken du, eller jeg kan gi råd til andre fordi vi er individuelle, og må finne ut/lære av tingene selv. At det går dritt til tider med noen er synd, men er endel av disses læring. Hvordan kan en person vite skadevirkningene ved å røyke cannabis ...det aner ikke jeg, men jeg holder fast ved hans frihet til å finne sin egen vei, sålenge den ikke direkte skader meg fysisk.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

6746683[/snapback]

6747801[/snapback]

Der er en uendelighet av hvor, hvem, hvordan, hvis osv. Tanken er den at hverken du, eller jeg kan gi råd til andre fordi vi er individuelle, og må finne ut/lære av tingene selv.

6747860[/snapback]

Å ikke lære av andres kunnskap og erfaring høres ut som idioti for meg. Da er man j dømt til å gjenta andres tabber. Forskning blir verdiløst.

At det går dritt til tider med noen er synd, men er endel av disses læring. Hvordan kan en person vite skadevirkningene ved å røyke cannabis ...det aner ikke jeg, men jeg holder fast ved hans frihet til å finne sin egen vei, sålenge den ikke direkte skader meg fysisk.

6747860[/snapback]

Burde vi oppheve forbudet mot å hoppe i Trollveggen igjen?

Hva skal vi gjøre om noen som hopper i Trollveggen sitter fast? Skal vi la dem sitte der og lære av sine feil? Eller skal vi ta kostnaden det er å hjelpe dem?

Eller skal vi faktisk forby galskapen allikevel?

Hvis vi ønsker et 'la vær mann seile sin egen sjø'-holdning i politikken, så er jeg enig med deg. Men jeg ønsker ikke en slik politikk. Jeg ønsker en politikk der man kan gjøre idiotiske tabber, og allikevel få hjelp. Men det krever en politikk der det settes enkelte grenser for hvilke idiotiske tabber man skal få lov til å gjøre.

Lenke til kommentar

6746683[/snapback]

6747801[/snapback]

Det ville vært aldersgrenser for bruk av cannabis (og andre rusmidler) under en regulering av stoffene, til forskjell fra dagens situasjon, hvor vi har en fri flyt av stoffer og ingen kontroll i det hele tatt.

En person kan støtte seg til nøytral forskning, noe vi baserer mange av valgene våre på allerede. At det er en liten risk for misbruk og/eller enkelte psykiske plager (hvis de ligger latente, vel og merke) vil være der uansett om cannabis er lovlig eller ikke. Bare fordi noe er ulovlig betyr det ikke at det ikke er tilgjengelig og godt utbredt i landet vårt. En legalisering betyr kontroll, noe jeg ikke klarer å se noe negativt med.

Lenke til kommentar

6746888[/snapback]

6747467[/snapback]

6747477[/snapback]

6747774[/snapback]

6747795[/snapback]

Det jeg mener er at BHicks fantaserer opp fiktive mennesker med fiktive meninger.

Lenke til kommentar

6746683[/snapback]

6747801[/snapback]

Der er en uendelighet av hvor, hvem, hvordan, hvis osv. Tanken er den at hverken du, eller jeg kan gi råd til andre fordi vi er individuelle, og må finne ut/lære av tingene selv.

6747860[/snapback]

Å ikke lære av andres kunnskap og erfaring høres ut som idioti for meg. Da er man j dømt til å gjenta andres tabber. Forskning blir verdiløst.

At det går dritt til tider med noen er synd, men er endel av disses læring. Hvordan kan en person vite skadevirkningene ved å røyke cannabis ...det aner ikke jeg, men jeg holder fast ved hans frihet til å finne sin egen vei, sålenge den ikke direkte skader meg fysisk.

6747860[/snapback]

Burde vi oppheve forbudet mot å hoppe i Trollveggen igjen?

Hva skal vi gjøre om noen som hopper i Trollveggen sitter fast? Skal vi la dem sitte der og lære av sine feil? Eller skal vi ta kostnaden det er å hjelpe dem?

Eller skal vi faktisk forby galskapen allikevel?

Hvis vi ønsker et 'la vær mann seile sin egen sjø'-holdning i politikken, så er jeg enig med deg. Men jeg ønsker ikke en slik politikk. Jeg ønsker en politikk der man kan gjøre idiotiske tabber, og allikevel få hjelp. Men det krever en politikk der det settes enkelte grenser for hvilke idiotiske tabber man skal få lov til å gjøre.

6747994[/snapback]

Det er ikke snakk om å kutte ut rehabilitering etter en legalisering. Tvert imot. Rehabilitering bør alltid være målet for helsepersonell som jobber med dette. Et viktig poeng er jo at en regulering faktisk gjør rehabiliteringen langt enklere for de som trenger hjelp, da man kan søke hjelp uten frykt for politi, utkastelse over en liten glipp og ikke minst en sjanse til å snakke til en psykolog om de virkelige problemene sine uten å være redd for anmeldelse f.eks. Jeg har også en venn av meg som måtte bytte psykolog 4 ganger før han fant en person som klarte å se forbi cannabisforbruket han hadde, og heller fokusere på de reelle problemene han hadde.

Faktum er fortsatt at forbudet gjør større skade enn forbruket. Da er en legalisering en ren nødvendighet.

Lenke til kommentar

6746683[/snapback]

6747801[/snapback]

Det ville vært aldersgrenser for bruk av cannabis (og andre rusmidler) under en regulering av stoffene, til forskjell fra dagens situasjon, hvor vi har en fri flyt av stoffer og ingen kontroll i det hele tatt.

En person kan støtte seg til nøytral forskning, noe vi baserer mange av valgene våre på allerede. At det er en liten risk for misbruk og/eller enkelte psykiske plager (hvis de ligger latente, vel og merke) vil være der uansett om cannabis er lovlig eller ikke. Bare fordi noe er ulovlig betyr det ikke at det ikke er tilgjengelig og godt utbredt i landet vårt. En legalisering betyr kontroll, noe jeg ikke klarer å se noe negativt med.

6748090[/snapback]

Kontroll av hva da? En legalisering betyr at staten kan få inntekter av salget. Den er jeg helt med på. Men hvilken kontroll vil de få?

Kan de for eksempel kontrollere at de som per i dag forsyner mindreårige ikke fortsetter med dette etter en legalisering?

Kan de kontrollere at unger ikke finner cannabisen som far helt lovlig oppbevarer i skuffen, og prøver i hemmelighet?

Kan de kontrollere at ikke far helt lovlig sovner høy i sofaen med sakene liggende igjen på bordet?

Kan du utdype hva du mener med å få kontroll?

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om å kutte ut rehabilitering etter en legalisering. Tvert imot. Rehabilitering bør alltid være målet for helsepersonell som jobber med dette.

6748128[/snapback]

Men hvis samfunnet skal drive omsrog for de som får problemer. Skal ikke da samfunent ha noen mulighet til å sette grenser for hva slags risikoadferd man skal ha lov til å utføre?

Lenke til kommentar

6746888[/snapback]

6747467[/snapback]

6747477[/snapback]

6747774[/snapback]

6747795[/snapback]

Det jeg mener er at BHicks fantaserer opp fiktive mennesker med fiktive meninger.

6748103[/snapback]

Du - den kunnskapsløse - påstår jeg fanstaserer? Jeg ler meg lørvete.

Et eksempel på den "fiktive" påstanden min er jo rehabiliteringssystemet vi har i norge som kun gjelder ulovlige rusmidler, vel og merke. Etter minst ett år på ventelisten for rehab. blir de kastet rett ut hvis de faller utenfor en eneste gang. Denne "nulltoleranse" idéen er født ut av vår våte drøm om et rusfritt samfunn. Det er naturligvis derfor vi kan gi rikets strengeste straff for salg av de fleste ulovlige rusmidler (mulig det gjelder alle..) f.eks.

Alkoholikere får en "litt" annen behandling på disse klinikkene deres, hvor jeg vet fra personlig erfaring (familiemedlem) at de kan ringe klinikken på en torsdag og være inne på fredags kveld.

Lenke til kommentar

6746683[/snapback]

6747801[/snapback]

6748090[/snapback]

Kontroll av hva da? En legalisering betyr at staten kan få inntekter av salget. Den er jeg helt med på. Men hvilken kontroll vil de få?

Kan de for eksempel kontrollere at de som per i dag forsyner mindreårige ikke fortsetter med dette etter en legalisering?

Kan de kontrollere at unger ikke finner cannabisen som far helt lovlig oppbevarer i skuffen, og prøver i hemmelighet?

Kan de kontrollere at ikke far helt lovlig sovner høy i sofaen med sakene liggende igjen på bordet?

Kan du utdype hva du mener med å få kontroll?

6748137[/snapback]

Aldersgrense = Kontroll.

Kvalitetskontroll = Kontroll.

Stengetider = Kontroll.

Straffer for salg (av alle stoffer synes jeg) til mindreårige = Kontroll.

Statistikk over graden av forbruk = Kontroll.

Salg på lisensierte (kontrollerte) utsalgssteder få plasser i én by, til forskjell fra dagens situasjon hvor du kan kjøpe det på de fleste ungdoms- og vidregående skoler, i sentrum og fra langere man blir kjent med. = KONTROLL.

Et troverdig forhold til ungdom når det kommer til ulovlige rusmidler er heller ikke å forakte. Så lenge det er ulovlige forteller vi bare én side av saken, noe som virker lite troverdig i t.o.m de dummeste menneskene i dette landet. Vi kuttet bruken av tobakk med nærmest 50% siden tidlig 90-tallet, og dette ved hjelp av nøytral, troverdig informasjon og holdningskampanjer. - Og dette kan vi ikke gjøre med våre ulovlige rusmidler? Puh. Ingen trengte å bli arrestert over tobakksbruk. Ingen trengte å dø av forgiftning av stoffet. Ingen trengte å få livet sitt ødelagt pga fengsel og arrestasjoner. Ingen trengte å miste venner, familie, skoleplass, jobb over tobakksforbruket sitt. Ser du hvor jeg vil med dette?

Men nei, vi kan ikke stoppe ungdom fra å gjøre dumme ting, på samme måte som vi ikke kan stoppe de under dagens ordning. Men alle argumentene fra begge sider lagt opp mot hverandre levner ingen tvil: En legalisering er et langt bedre alternativ enn dagens forbud som gjør enorme skader på samfunnet vårt.

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om å kutte ut rehabilitering etter en legalisering. Tvert imot. Rehabilitering bør alltid være målet for helsepersonell som jobber med dette.

6748128[/snapback]

Men hvis samfunnet skal drive omsrog for de som får problemer. Skal ikke da samfunent ha noen mulighet til å sette grenser for hva slags risikoadferd man skal ha lov til å utføre?

6748148[/snapback]

Jo, grensen er bruk av rusmidler. Alt over det - som evt. kan være en risiko for andre enn deg selv - bør naturligvis straffes eller rettes fokus på, som det allerede gjøres idag.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6747994[/snapback]

Klart at man skal ha muligheten til å lære av andres erfaring, men den skal være frivillig. Det jeg sier er at hverken du eller jeg har lov til å gi råd, men vi kan motivere heller.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...