Gå til innhold

Norge: Gasskraft og Kjernekraft = Fremtiden?

Hva er du åpen for:  

68 stemmer

1. 1. Hva er du åpen for:

• Kjernekraft
      25
    • Gasskraft
      15
    • Begge typer kraftproduksjon
      22
    • Ingen av alternativene
      6

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har planlagt en tur til kolahalvøya for å få tak i et par kilo plutonium. Så skal jeg lage kjernekraftverk under kjellerstubordet.

Fra spøk til alvor... Norge har gode forutsetninger for alle typer kraftpproduksjon, så man trenger kanskje ikke haste på med de typene kraft med mest "bivirkninger". Atomkraft gir farlig avfall som må lagres i opptil 100000 år, så man lager seg problemer for lang tid framover.

Gasskraft forurenser mye, og koster for mye per kwh å produsere.

Det er et firma i Trøndelag som driver og lager bølgekraftverk. Hvis det blir suksess, har vi nok kraft til alle mann.

Lenke til kommentar
Akkurat nå er vel heller problemet at regjeringa er mot all form for kraftutbygging med unntak av vindkraft som gir svært lite energi sammenlignet med de andre alternativene.

Dem opp noen elver så vil nok kraftkrisa gå over av seg selv.

6738348[/snapback]

Kraftkrisa er ingen krise så lenge politkerne klarer å holde seg i skinnet fremfor å selge strøm når de har lite å gjøre (for så å måtte kjøpe dyrere strøm tilbake). Strømkriser og dårlig vær er ikke noe som stopper ved landegrensene.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke politikerne som selger krafta til utlandet men det faktum at norsk kraft ligger på børs og der er det bare en ting som gjelder, og det er kortsiktige penger.

Hadde vi ikke solgt all vannkrafta vi kune produsere til utlandet om sommeren så hadde det ikke vært noe problem men så lenge pengene rår er det kunn utbygging som kan bøte på problemet.

Lenke til kommentar

Og for å fortsette på Perpyros resonnement.

Hadde politikerene sett sin besøkelsestid ved forrige "kraftkrise" og re-regulert kraftmakedet hadde vi også sluppen den nåværende "krisa"

Og ikke få meg til å begynne på hvor sykt det er at norske kommner har solgt unna "våre" kraftverk, bygget på norske skattepenger, til private aktører.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke politikerne som selger krafta til utlandet men det faktum at norsk kraft ligger på børs og der er det bare en ting som gjelder, og det er kortsiktige penger.

Hadde vi ikke solgt all vannkrafta vi kune produsere til utlandet om sommeren så hadde det ikke vært noe problem men så lenge pengene rår er det kunn utbygging som kan bøte på problemet.

6738392[/snapback]

Problemet er jo det at utbygging krever at strømprisen er over et visst nivå for at det skal lønne seg økonomisk.

Lenke til kommentar

Bølgekraftverk ble prøvd i Øygarden utenfor Bergen for noen år siden, gikk ikke bra for å si det veldig midt.

Dersom man kan komme frem til en sikker og miljøvennlig løsning ser jeg ikke noe problemer med at norge ikke kan investere i kjernefysisk elketrisitet.

Hilsen monzilla som er dritt lei å betale i dyre dommer for strømmen.

Lenke til kommentar
Og ikke få meg til å begynne på hvor sykt det er at norske kommner har solgt unna "våre" kraftverk, bygget på norske skattepenger, til private aktører.

6738593[/snapback]

Flere kraftverker faktisk bygget og driftet på folkets egen regning (utenfor skatt), før kommunene tok dem over. Nå har hvertfall et av dem blitt solgt, som jeg vet om (vet ikke om så mange:p)

I min hjemkommune gikk kraftverket med stødig overskudd, men kommunen synes ikke at en stabil inntektskilde var så fint å ha, så de solgte. De solgte riktignok bare 49% i første omgang, men enda klarte de å gå med på at kjøper fikk ha flertall i styret. (Doh)

Det som for meg er enda mer pussig, er at det er de røde(grønne), farlige partiene som ofte står bak salgene (hvertfall de to-tre kommunene hvor strøm-nettet angår meg), selv om man skulle tro at disse ville ønske at staten beholdt noe såpass viktig som kraftverkene våre. Jeg har helt ærlig ganske vondt for å se noen argumenter (annet enn kortsiktig inntektsboost), som ikke strider mot partiprogrammene angående salget av kraftverkene. Noen rød-grønne fanatikere her som kanskje klarer å komme på noe?

Selv ligger jeg på en linje som mener at infrastruktur bør taes hånd om av det offentlige, selv om jeg ikke alltid deler de rødgrønnes (som er mest kåte på å skaffe offentlig eierskap) synspunkter på hvorfor. Det er kanskje mulig at "eierskap av stat, drift av kommune" hadde vært en løsning, men nå er det jo snart for sent.

Lenke til kommentar

Vi er et av de landene som bruker mest strøm i verden. Vi bryr oss ikke spesielt om ENØK og hvorfor bruker vi kun strøm? Hva med å bruke feks. gass eller olje til oppvarming av husene våre? Dette vil jeg påstå at halverer ( hvis ikke mer) strøm regningen i vinter.

Lenke til kommentar

Vi har egentlig ikke noe valg! Hva er biligst? å kjøre egene gasskraftverk og atomkraftverk enn å kjøpe dette fra sverige og danmark?

Atomkraft er det som gir mest energi for pengene, fororenser ganske lite. Men vi sitter igjen med radioaktivt avfall som en del land er flinke til å behandle...

Fra 11 september må jeg betale 77øre for kwh :thumbdown:

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Vi er et av de landene som bruker mest strøm i verden. Vi bryr oss ikke spesielt om ENØK og hvorfor bruker vi kun strøm? Hva med å bruke feks. gass eller olje til oppvarming av husene våre? Dette vil jeg påstå at halverer ( hvis ikke mer) strøm regningen i vinter.

6739211[/snapback]

Så lenge vi bruker energi fra fornybare ressurser slik som vannkraft, så kan vi bruke så mye energi vi bare vil.

Lenke til kommentar
Vi har egentlig ikke noe valg! Hva er biligst? å kjøre egene gasskraftverk og atomkraftverk enn å kjøpe dette fra sverige og danmark?

Atomkraft er det som gir mest energi for pengene, fororenser ganske lite. Men vi sitter igjen med radioaktivt avfall som en del land er flinke til å behandle...

Fra 11 september må jeg betale 77øre for kwh  :thumbdown:

6739251[/snapback]

Dette er rett problemet som man har i Italien nå: etter at vi hadde eit referendum i 1987, er atomkrafta ikkje produsert, og den må kjøpes fra Frankrike og Switzerland... :thumbdown:

Endret av Edel
Lenke til kommentar

Det er flere vannkraftprosjekter som er blitt stoppet i løpet av de siste årene, så det står ikke på penger til og bygge fornybar vannkraft men heller politisk vilje til dette.

Og så lenge det er gasskraftverk som er den politisk riktige men ulønnsomme løsningen så kan man ikke forvente at slike kraftverk dukker opp over natta og spesielt ikke når det er stor uenighet innad i regjeringen om det skal være rensing eller ikke på denne type kraftverk, noe som gjør gasskrafverkt enda mindre lønnsomt.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

6739211[/snapback]

Så lenge vi bruker energi fra fornybare ressurser slik som vannkraft, så kan vi bruke så mye energi vi bare vil.

6739597[/snapback]

Vannkraft kan ikke matche forbruket. Desuten mener jeg å huske at stortinget har vedtatt at det ikke skal bygges ut ny vannkraft i stor skala i norge. Det betyr at vi må ty til alternative energiressurser. Jeg tror også norge har godt av mere stabile kraftverk som produserer kontenuerlig uavhengig av vær og vind.

Lenke til kommentar

Hvis ikke de kan forhindre disse ustabile strømprisene (hørte snakk om det kanskje skulle økes dramatisk og at vi går mot en strømkrise mot vinteren...) er jeg for å bygge atomkraftverk. Gir faen i om Stoltenberg sier at "ingen skal fryse", så lenge ingenting blir gjort.

Lenke til kommentar

Jeg er for atomkraft i Norge _hvis_ det gjøres på en skikkelig måte. Det vil si at det skal legges penger i prosjektet, og man skal benytte seg av den beste teknologien tilgjengelig.

Jeg mener forøvrig at vannkrafr bør kunne utbygges i Norge fortsatt, om man ikke skal bygge ut niye vassrag, så kan man iallefall oppgradere de elste kraftverkene til noe som har bedre effektivitet.

Lenke til kommentar
Jeg har helt ærlig ganske vondt for å se noen argumenter (annet enn kortsiktig inntektsboost), som ikke strider mot partiprogrammene angående salget av kraftverkene. Noen rød-grønne fanatikere her som kanskje klarer å komme på noe?

6739123[/snapback]

Jeg er ganske så anti-rød-grønn, men vil allikevel slenge inn et kort svar.

Anta du har en viss sum penger, og skal investere disse. Er det gitt at kraftverk er den eneste langsiktige og fornuftige investeringen? Selvsagt ikke. Det finnes mange andre måter å investere penger på, enn i kraftverk.

Så logikken, enten lar vi investeringen bli værende i kraftverket, eller pengene blir fort sløst bort, er helt feil.

Når det er sagt så mener jeg kraftverk ofte er en fornuftig investering (for en kommune), og at kommunepolitikere desverre er mer troende til å sløse bort pengene på ufornuftig politikk fremfor å investere dem smart på andre måter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...