Gå til innhold

Er photoshop det rette verktøyet for fotografer?

Anbefalte innlegg

Er photoshop CS2 det rette verktøyet mht billeddbehandling for fotografer?

Jeg har lastet ned prøveversjoner av Nikon Capture NX og LightZone som virker å være en mer intuitiv måte å jobbe med bildene på, i tillegg er det tilrettelagt for fotografer og ikke grafikere som photoshop er ment for.

Hvorfor er det da så mange som bruker photoshop? Pga ekstrem god markedsføring fra Adobe?

Noen andre som har brukt Capture NX eller LightZone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er photoshop CS2 det rette verktøyet mht billeddbehandling for fotografer?

Jeg har lastet ned prøveversjoner av Nikon Capture NX og LightZone som virker å være en mer intuitiv måte å jobbe med bildene på, i tillegg er det tilrettelagt for fotografer og ikke grafikere som photoshop er ment for.

Hvorfor er det da så mange som bruker photoshop? Pga ekstrem god markedsføring fra Adobe?

Noen andre som har brukt Capture NX eller LightZone?

6737963[/snapback]

Du kan gjøre så veldig mye med photoshop cs2! Det er verdt å prøve. Du kan laste ned en trial og sjekke det ut. Det tar en del tid å komme inn i det, men det er verdt en titt! :)

Lenke til kommentar

jeg bruker photoshop.

har prøvd masse programer. men har ikke funnet noe som måler seg med ph.

jeg tar ca 10 000-15 000 bilder i året.

kan ikke tenke meg å skifte program.

med photoshop er det kun fantasien som setter en stopper for hva du kan gjøre med et bilde.

persjoner som driver med grafisk brukel vel mer adobe InDesign

Lenke til kommentar

Er det mulig å gjøre endringer av metning, kontrast etc på et selektivt område på et bilde uten å måtte markere ut området på forhånd? Eksempelvis når man skal endre fargemetning etc kun på himmelen..

Når man markerer et område vises dette nokså tydelig på det ferdige resultatet med brå overgang mellom det markerte og det umarkerte området...

Lenke til kommentar

Som alltid, mange måter som virker i PS. Du kan prøve et eget lag for selektiv color for å justere enkelte farger i bildet. For å unngå skarpe overganger når du merker, kan du f.eks. bruke feather. Merk et område først, så gå på select - feather. Du kan også finne den andre steder avhengig av hvilke verktøy du bruker til merking.

Mange andre måter å gjøre dette på også. :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke CS2, men Elements 4. Selektiv justering via layers er nokså tungvint syns jeg. Lastet ned Capture NX som har en mye enklere måte å justere selektive om råder, kommer mye raskere i mål enn med Photoshop Elements. Det er mulig at CS2 har en enklere tilnærming enn Elements mht å jobbe med layers, men det er neppe sannsynlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...