Trosterud Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Har prøvd en Mercedes A-klasse med automatgir, det var ikke mye morro.. Et godt gammeldags drog av en amerikaner med god gammeldags automatkasse med dreiemomentomformer derimot, er veldig morro, og komfortabelt. Hvis du står først i et lyskryss med en slik en, på 2 tonn og med knapt 200 utslitte hester, så er du ute av krysset før de andre engang har kommet med halve bilen inn i det, selv om du bare gir halv gass.. Hvorfor? For det første trenger du ikke tråkke inn clutchen, gire, og så slippe clutchen ut igjen, du trenger bare gasse. For det andre fungerer dreiemomentomformeren som et ekstra og variabelt lavgir som gir deg 2-3 ganger mer skyv ved lave hastigheter enn det en clutch ville gjort. I høyere hastigheter låser omformeren seg og gir da ikke mer forbruk enn en manuell kasse. Trafikken vil kunne flyte mye bedre om alle hadde hatt automat. Flere ville kommet seg over på grønt og farten ville vært jevnere. Det er en pine å ligge bak manuelt girte biler i bytrafikk, og så virker det da heller ikke som om folk bruker førstegiret mer enn opp til 1000 omdreininger før de så bruker en evighet på å skifte til andre.. Førstegiret i amerikaneren kan du dra opp til 90 om du vil, for så å kunne ligge i 1400 omdreininger i fjerde i 90.. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Til dere som mener at manuell gir mere "frihet" i kjøringa en automat....hvilke friheter da? Har nå kjørt automat i 3 år, og må si at det faktisk er ganske befriende å slippe å røske i den jævla girspaken hele tia....ikke at jeg har noen problemer med å kjøre med manuelt gir, men på småkjøring, så blir det jo girskifte hele tiden, og da blir du ganske lei av å gire. Kjører nå en SLK 200 med tiptronic, og det er helt gull.....da har du muligheten til å gire manuelt når du vil..... mvh Pantera Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Men ingen slår manuell når det gjelder økonomien Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Jo, bl.a. Volkswagen og Audi har kasser som ikke har mer tap enn manuelle kasser. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Manuelt er gøy, men automat er smooth. Så lenge man ikke driver med racing blir det en smakssak. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Jo, bl.a. Volkswagen og Audi har kasser som ikke har mer tap enn manuelle kasser. 6770955[/snapback] Men de koster jo litt mer enn en manuell kasse for det da Lenke til kommentar
herris12 Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 For svarte, kjøper du automat nå, så er det jo bare sjeldenere og sjeldenere det ikke er TIPTRONIC oxo. Nytt får du vel ikke uten? (eks Hiace da, men der får du intet mer enn ratt og hjul ) -Om 5 år blir det aldri makan til denna diskusjon! TIP fungerer til race Lenke til kommentar
elektroboy Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 For svarte, kjøper du automat nå, så er det jo bare sjeldenere og sjeldenere det ikke er TIPTRONIC oxo. Nytt får du vel ikke uten? (eks Hiace da, men der får du intet mer enn ratt og hjul ) -Om 5 år blir det aldri makan til denna diskusjon! TIP fungerer til race 6778813[/snapback] TIP fungere til race=) Allroaden har det, kommer på vinterføre å tar kickdown der, så sparker det godt trur jeg:) Å det blir enda bedre vis du kan kjøre quattro åsså Da er det sjelden at det er noen som kjører fra deg, vis ikke det er noen som har gått på quattro kurs da! Lenke til kommentar
eab Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 er quattro bedre enn f.eks ford sin "ferugson 4x4", eller subaru sin firehjulstrekk? Allroad må visst være en skikkelig værstingbil det... rart jeg aldri har sett den i f.eks rally eller bakkeløp.. eller i noen form for asfaltracing, så rå som den er mener jeg. Kjører den så fort at ingen rekker å få med seg at den er med i løpene? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Å det blir enda bedre vis du kan kjøre quattro åsså Da er det sjelden at det er noen som kjører fra deg, vis ikke det er noen som har gått på quattro kurs da! 6778977[/snapback] Hvorfor går det enda bedre med quattro? Lenke til kommentar
eab Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Det står "hvis du kan kjøre quattro", og "quattrokurs". Ikke bedre med quattro. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Åja Trodde quattro gikk fortere, og klarte ikke å finne noen logisk forklaring. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) Men ingen slår manuell når det gjelder økonomien 6770841[/snapback] På langtur er ikke min Grand Voyager med 2.8 diesel og automat så dyr i drift. Jeg kjørte fra Elnesvågen til Grenland i går (ett par-og-seksti mil), og snittforbruket var i følge kjørecomputeren 0,67 l/mil. Er vel ikke så ille det, når bilen veier drøye 2,1 tonn med meg i... En fordel jeg setter pris på, da jeg nesten bor i bilen, er å kunne styre med alt mulig mens man kjører - uten å måtte geare samtidig. Endret 1. september 2006 av Autofil Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Diesel + Automat er en ganske uslåelig løsning i byen, ivertfall om du har en moderne dieselmotor. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Kunne gjerne hatt automatgir om jeg hadde hatt en bil som passet til det. Kunne ikke tenkt meg det i min Golf, men om jeg f.eks hadde hatt en Mercedes E-klasse, Volvo V70, Audi A6, osv, så kunne jeg gjerne hatt det. Lenke til kommentar
herris12 Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) er quattro bedre enn f.eks ford sin "ferugson 4x4", eller subaru sin firehjulstrekk? Allroad må visst være en skikkelig værstingbil det... rart jeg aldri har sett den i f.eks rally eller bakkeløp.. eller i noen form for asfaltracing, så rå som den er mener jeg. Kjører den så fort at ingen rekker å få med seg at den er med i løpene? 6779190[/snapback] Er vel ikke bilen i seg selv som er "værst" (men FY FØY og effektiv den er på snø og is), men QUATTRO som du vel har sett i rally iallefall? Ref Sports-Quattro'n som "toppa heile driden"? Både på grunn av ekstreme motorer OG EKSTREMT BRA 4WD SYSTEM... Og systemet er bedre idag, tror femte generasjon er dagens faktisk. Klart justerbare differ o.l får du ikke på gatebiler, men Quattro er nok beste 4wd systemet i serieproduserte biler idag. Med tanke på kjøring på vei. Når det gjelder off-road er det nok MANGE som kommer lenger inn i skauen. Men for å beholde veigrep ved (høye) hastigheter er Quattro noe for seg selv (i gatebiler), men, konkurentene nærmer seg. Og de som er nærmest er vel de som har kopiert Quattro systemet... Eneste ulempen med Quattro på mange AUDI'r er at systemet er bygd slik at Motor kommer ugunstig langt frem foran framaksel. Virker som om Audi har tatt konsekvensen av dette nå, og produserer mer gunstige løsninger som lettere motorer og plassering av tyngdepunkt BAK fremre aksel. Har egentlig aldri hatt no sans for Audi før jeg eide (eier) en selv, Men etter forrige vinter har trua både på bilen og Quattro'n virkelig kommet! Det fungerer UTMERKET. Men så var det detta med automat-kassa, Quattro systemet sitter i sammen med gir så jævli dyrt å overhale/bytte når begjæret etter for mye hester kommer..... Endret 1. september 2006 av herris12 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Fet den A6 Allroad`en din Varebil også, litt billigere da tenker jeg enn som stv Lenke til kommentar
herris12 Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) KREMT SIER: Men ingen slår manuell når det gjelder økonomien 6770841[/snapback] 6770955[/snapback] Men de koster jo litt mer enn en manuell kasse for det da 6771248[/snapback] Varebil også, litt billigere da tenker jeg enn som stv 6787361[/snapback] ...jammen opptatt AV penga du... Må ikke bekymre seg for dem, DU KAN IKKE FÅ ALT, BARE NESTEN... Opp til deg det! Endret 2. september 2006 av herris12 Lenke til kommentar
elektroboy Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Er det din allroad eller? Sinnsyk tøffe felger på den? Motor? Lenke til kommentar
herris12 Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Er det din allroad eller? Sinnsyk tøffe felger på den? Motor? 6787480[/snapback] Nja, mest bilen til banken, blir mer og mer min for hver mnd (2,7T) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå