_Daniel_ Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 (endret) LoooL! Hva er mora da? Automat? eller Man.? Er hun automat så går jeg heller for dattera=) Endret 24. august 2006 av _Daniel_ Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Jeg har kjørt både med manuell (for det meste) og automatgir og synes det er mest artig å kjøre med manuel, men mest komfortabelt med automat. Men Tanta mi kan ikke kjøre med manuel i det hele tatt, derfor er det viktig å ha automatgir for de som ikke kan manuel. Bilbrodusentene på den måten tilbyr en bil som er lett å kjøre for de som ikke "kan" kjøre men som må ha en bil. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Jeg har kjørt både med manuell (for det meste) og automatgir og synes det er mest artig å kjøre med manuel, men mest komfortabelt med automat. Men Tanta mi kan ikke kjøre med manuel i det hele tatt, derfor er det viktig å ha automatgir for de som ikke kan manuel. Bilbrodusentene på den måten tilbyr en bil som er lett å kjøre for de som ikke "kan" kjøre men som må ha en bil. 6738245[/snapback] Sant så sant det... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Tom bil? Kjør igang på andre gir, fungerer utmerket når en blir vant med det... Har du lass i bør du vurdere 1. for å spare clucth selvfølgelig. 2. gir på f.eks Hiace har tilnærmet lik utveksling som en vanlig bil m lav nyttelast. OG Nyere biler har jo som regel tiptronic i tillegg, så da er jo problemet, nesten, løst. Automat i by'n, tiptronic når det skal rrrrraces. 6738238[/snapback] Er ikke tom bil nei. Å ta laus på høye gir gjør turbolagg enda mere markant. Kan være jeg er kresen men får leve med det til leasingavtalen går ut. Lenke til kommentar
herris12 Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Er ikke tom bil nei. Å ta laus på høye gir gjør turbolagg enda mere markant. Kan være jeg er kresen men får leve med det til leasingavtalen går ut. 6738282[/snapback] Og da leaser du en Vito isteden: 3.0 v6 CDI 204 hk/450nm. DA blir det ok i lyskryss Lenke til kommentar
AudiA4 Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Tenk å bare sitte der, dytte på med høyre foten så langt den går... og vips! i løpet av noen sekunder er man i 100 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Det er gleden ved automatkasse det. Samt veldig høy utveksling på reversen. Har hatt 60 km/t baklengs. Lenke til kommentar
AudiA4 Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Når man låser girene også..... Låser jeg min i 2.gir, så i nedover bakke triller den i 60km/t på 2200Rpm ca. ca. Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Det som jeg ser er mest positivt med automat er at også kan ha cruisecontrol. Det er deilig å sette cruisecontrollen på f.eks 90 og slappe av i beina imens man kjører. Det negative med automat er at den kan plutselig gire uten at en vil det. Kom kjørende i med en god inngang i en sving og skulle akselere på ut/igjennom svingen, men plutselig så girer automaten ned ---> breisladd. Jeg synes jeg har mye bedre kontroll over bilen når jeg kjører manuell og da slipper en slike "overraskelser". Lenke til kommentar
KillerK Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 er vel en smaksak. hvis du er ute etter komfort, så er det ingen tvil. automat! men kommer jo an på hvor man kjører og hva man er ute etter. hvis du stort sett kjører i oslo i rushen eller er taxisjåfør, så hadde jeg aldri i verden vurdert manuell kasse! men hvis du kun tenker på maks ytelse, eller er veldig opptatt av bensinforbruk, så kan kanskje manuell kasse være det rette for deg..... Lenke til kommentar
herris12 Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 er vel en smaksak. hvis du er ute etter komfort, så er det ingen tvil. automat! men kommer jo an på hvor man kjører og hva man er ute etter. hvis du stort sett kjører i oslo i rushen eller er taxisjåfør, så hadde jeg aldri i verden vurdert manuell kasse! men hvis du kun tenker på maks ytelse, eller er veldig opptatt av bensinforbruk, så kan kanskje manuell kasse være det rette for deg..... 6738403[/snapback] Automat.....og.....tiptronic, i pose og sekk Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Det som jeg ser er mest positivt med automat er at også kan ha cruisecontrol. Det er deilig å sette cruisecontrollen på f.eks 90 og slappe av i beina imens man kjører. Det negative med automat er at den kan plutselig gire uten at en vil det. Kom kjørende i med en god inngang i en sving og skulle akselere på ut/igjennom svingen, men plutselig så girer automaten ned ---> breisladd. Jeg synes jeg har mye bedre kontroll over bilen når jeg kjører manuell og da slipper en slike "overraskelser". 6738398[/snapback] Dersom man ikke slipper gassen når drivhjula slipper taket så går turteller og speedometer paralelt oppover til motoren ikke klarer og dra drivhjula fortere, hvor fort det måtte være. Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Problemet her var at når automaten girte ned, så kommer det et lite "napp" som får hjulene til å spinne --> skrens. Da er det bare å rette opp bilen og selvfølgelig justere gassen.(ps her er det selvfølgelig snakk om bakhjulstrekk) Lenke til kommentar
eab Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Det negative med automat er at den kan plutselig gire uten at en vil det. Kom kjørende i med en god inngang i en sving og skulle akselere på ut/igjennom svingen, men plutselig så girer automaten ned ---> breisladd. Jeg synes jeg har mye bedre kontroll over bilen når jeg kjører manuell og da slipper en slike "overraskelser". 6738398[/snapback] Da har du enkelt og greit kjørt over evne. Ikke trykk så hardt på gassen neste gang... Etter noen dager med automat har du lært deg hvordan automaten oppfører seg, og når den girer og hvor mye belastning som skal til osv osv. Hadde vært moro å sett snittalderen for de som foretrekker automat kontra de som foretrekker manuell. Da snakker jeg selvfølgelig ikke om banekjøring, men "vanlig" kjøring på offentlige veier. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 (endret) Automat er knall det...så lenge det står i en slik: Endret 24. august 2006 av Muffinman Lenke til kommentar
herris12 Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Det skal vel tas med at automat gir har blitt vesentlig bedre med elektronikken som har kommet siste 10-5 år. Eks Merc som har tenkende girkasse som ved hard bremsing inn mot sving girer ned tidligere for sportsligere kjøring, kjenner igjen sjåførens kjøremønster og girer deretter. Og ikke minst dieselbilene som holder igjen på høyt gir for å få brukt turbotrykk/dreiemoment effektivt der f.eks en rein mekanisk kasse hadde giret ned og ødelagt turbotrykk og driv... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Manuell er for spesielt interesserte. Det blir som linux og windows: Linux er strengt tatt et kraftigere operativsystem enn windows, men du må være spesielt interessert, og like å gjøre ting på den tungvindte måten. Om 10 år tipper jeg automat er nærmest en standard, også i Norge. Lenke til kommentar
SCV Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Automat gir er hærlig. Men føler liksom at man kjører litt mer når man har manuell... Savner min BMW 518i, syk bil Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 (endret) Alt til sitt bruk Automat setter litt krav til effekt (synes jeg) min 2.5l TDI 150HK er "grei" på en A6 quattro.. Har kjørt lik bil med manuel og klart det er raskerer opp i fart, men som familiebil er automat fin-fint. To ting færre å huske på når unga jaller der bak.. På en "sports" bil skal det være manuel, f.eks 80 Competition MB "sports"biler med automat kan derfor kalle gubberacer Endret 24. august 2006 av PIIIpower Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Alt til sitt bruk Automat setter litt krav til effekt (synes jeg) min 2.5l TDI 150HK er "grei" på en A6 quattro.. Har kjørt lik bil med manuel og klart det er raskerer opp i fart, men som familiebil er automat fin-fint. To ting færre å huske på når unga jaller der bak.. På en "sports" bil skal det være manuel, f.eks 80 Competition MB "sports"biler med automat kan derfor kalle gubberacer 6738639[/snapback] Veldig enig i det du sier=D Men jeg vil alltid foretrekke man. selv.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå