Lakima Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Hei er det lov og taue bil uten skilter på veien? og må den personen som sitter i den bilen som blir tauet ha bil lappen, eller kan man sitte i bilen som blir tauet hvis man har traktor lappen? Lenke til kommentar
Geir Willy Haugen Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Jeg ville vært forsiktig med å taue bil uten skilter, spesiellt om den skal taues over en lengre strekning og over 50 km/t. Det tryggeste er å kjøpe prøveskilt. Jeg tar det for gitt at fører av bilen som taues må ha førerkort kl. B. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Man må ha lappen for å sitte i bilen som blir tauet. Har hørt dette av onkel selv. Og jeg vil absolutt tro at man må ha skilter (evt. prøveskilter) for å taue den på offentlig vei. Evt. alternativ er en "bil-tilhenger". (Men man må ha stoor bil for å trekke den da). Lenke til kommentar
Den store P Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Du må ha lappen får å taue og bli taud, bilen som blir taud må ha skilter eller prøve skilter, tungvindt men sånn er det=/ Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 kan vel også bare sitte 1 i bilen når en tauer.. men hvor strengt det egetnlig er vet jeg ikke, vi taua en bil 4 mil til lillehammer uten skilter etter en traktor som gikk i 30 ell no sånn, vi møtte på en politibil men han stoppet oss ikke. Og den bilen var ikke vakker! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Kun én i bilen som tauer også? Eller kun bilen som blir taud? (Har man prøveskilter kan man kun være én i bilen uansett). Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Kun én i bilen som tauer også? Eller kun bilen som blir taud?(Har man prøveskilter kan man kun være én i bilen uansett). 6740725[/snapback] Bilen som blir tauet regner jeg med... Er rimelig sikker på at han som styrer må ha lappen selv om han ikke bestemmer mye i trafikken når han blir tauet . Han må jo mestre styring og ikke minst bremsing når bilen som tauer bremser... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 (endret) Kun én i bilen som tauer også? Eller kun bilen som blir taud?(Har man prøveskilter kan man kun være én i bilen uansett). 6740725[/snapback] Bilen som blir tauet regner jeg med... Er rimelig sikker på at han som styrer må ha lappen selv om han ikke bestemmer mye i trafikken når han blir tauet . Han må jo mestre styring og ikke minst bremsing når bilen som tauer bremser... 6740794[/snapback] Han som blir taud må ha lappen ja. En jeg kjenner kjørte uten lappen (bil med 180HK), fikk sleng i en sving, traff fjellet (!) og ble liggende på siden midt i veien. Da vi endelig fikk bilen ned på hjula kompoliti (og ambulanse og brannfolka). Etter et mini-avhør fikk vi beskjed at vi kunne bare taue bilen hjem om vi fikk en med lappen til å kjøre (sitte i bilen som ble tauet). Dette var en Volvo så vi bare bytta dekk og kjørte den hjem. (en annen fyr m/lappen kjørte da seff.) Endret 25. august 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå