solarina Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Hei, jeg begynner snart på en reise rundt i hele verden, alle kontinenter, for å lage en dokumentarfilm om folk som bidrar til å gjøre verden til et bedre sted. Reisefølget mitt kommer til å være en Acer Travelmate 3304WXMi og et Panasonic NV-GS500 videokamera. Budsjettet mitt er ganske stramt og jeg reiser kun med ryggsekk med alt jeg trenger for et år, så det er begrensinger på hva jeg kan ha med meg. Men for å lage en bra dokumentar så har jeg innsett at jeg bør ha noe ekstrautstyr. Dette er innkjøpslista mi: -mikrofon -stativ -ekstern harddisk -ekstra batterier -reiseadapter Så kommer spørsmålene haglende: Kan jeg bruke en hvilken som helst slags mikrofon som er beregnet på videokamera? Noen rimelige forslag? Mygg eller standard? Hvis jeg kjøper standard, bør jeg da kjøpe vindhette, eller kan jeg bruke f.eks. en gammel sokk istedenfor? Samme gjelder for stativ; kan jeg bruke hvilket som helst stativ? Noen som har rimelige lettvekterforslag? Noen rimelige bruktmarkedsider for dette? Har kjøpt meg en Lacie mini 100gb ekstern harddisk men tror jeg trenger en harddisk i tillegg til denne. Bør jeg kjøpe en til av samme type? Dette er usb... bør kanskje ha firewire hvis jeg skal jobbe direkte fra ekstern? Noen rimelige og lette alternativer? Noe annet utstyr som jeg MÅ ha? Dette er min første dokumentarfilm så tar gjerne også imot andre råd og tips i forbindelse med dette prosjektet! Sponsorer er også hjertelig velkomne til å svare (haha) Lenke til kommentar
chma Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Hva for mic kommer ann på bruksområde, men med stramt budsjett og om det er snakk om å generellt sett "bedre" lyd enn innebygde micen kan gi så ville jeg tatt en kikk på Røde Videomic og evnt en vindhette til denne. Hvor lett stativ du vil ha kommer ann på hva du har av budsjett, du kan få veldig lette karbon stativer, men de er svindyre og ikke veldig stabile. Alu er tyngre, men mer stabilt og billigere, som alltid kommer ann på hvor stort du kan ha med deg på tur samt budsjett.... Hva angår harddisk har jeg jobbet med usb2,0 og det er ikke like bra som firewire, men det funker bra nok om du har stramt budsjett. Batterier er det enten orginal batterier eller tredjeparts du kan velge mellom, kjøp hvertfall ett stort. Hva du trenger av ladere komer helt ann på hva for land du skal reise til. Lenke til kommentar
solarina Skrevet 25. august 2006 Forfatter Del Skrevet 25. august 2006 Takk for svar Jeg ser litt på Røde videomic, men det billigste jeg finner koster fortsatt 1.150,-. Er dette virkelig billigste alternativ? Lurer fortsatt på om jeg kan bruke en sokk eller vott eller noe istedenfor vindhette.. Virker litt unødvendig å bruke penger på dette hvis jeg bare kan tre noe loddent over micen. Det blir nok et aluminiumsstativ på meg selv om det blir mer å bære på. Gode forslag? Forslag til hvor jeg kan kjøpe brukt utstyr? Turen går til India, New Zealand, Fiji, New York og diverse andre steder i Nord-Amerika, Jamaica, Panama, diverse andre steder i mellom-America, Brasil, Chile, Argentina, Equador, og diverse reisemål i Afrika som ennå ikke er bestemt. Noen som vet om jeg vil få problemer med strømforsyning i noen av disse stedene? Har kjøpt en multireiseadapter som passer til alle støpsler i hele verden. Noen som vet om jeg bør kjøpe noe av dette utstyret når jeg kommer til India?? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Vindhetten som kan kjøpes med Røde VideoMic hjelper så godt som INGENTING! Jeg vil anbefale deg Røde VideoMic, det er billigste alternativ for deg, i og med at du skal lage en dokumentar så kan du ikke bruke hva som helst. Men seriøst, den er verdt pengene! Stativ: Sjekk clasohlson.no, de har noen billige stativer. Harddisk: Kjøpte min LACIE 250GB ekstern hd hos Clas Ohlson for ca 1400. USB2.0. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Hvis du først skal investere i en jorden rundt reise for å lage en dokumentar så er det vel en ide å sørge for at film materialet er "salgbart" når du kommer hjem igjen. Det vil si god lyd og stødig kamera. Regn med å bruke like mye penger på mikrofoner og stativ som for kameraet for at bilde, lyd og kameraføring skal harmonere. Husk rensetape!, kameraet nekter å fortsette opptaket ved den minste antydning til forurensning på båndene. Ta også med bånd av samme merke slik at du ikke får båndproblemer på et sted hvor kvalitetstape er utilgjengelig. Lenke til kommentar
chma Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Vindhetten som kan kjøpes med Røde VideoMic hjelper så godt som INGENTING! Prøvd å bruke en mic med og uten skumgummi vindhetten? Det hjelper selv med den tynne skumgummien, evnt så kan du kjøpe Rycote sin mini softie eller Røde deadcat og tre over, da blir det ganske bra skjerming. Ellers glemte jeg det froggyler påpekte, bruk ETT merke taper, gjerne av god kvalitet og ha med rensetape! Hva angår strøm så skal det så vidt jeg vet holde med reise adapter når ladern sier 100-240V input. Men du bør tenke på hvor lang tid det kan gå mellom lademulighet i forhold til hva du trenger av batterier. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Vindhetten som kan kjøpes med Røde VideoMic hjelper så godt som INGENTING! Prøvd å bruke en mic med og uten skumgummi vindhetten? Det hjelper selv med den tynne skumgummien, evnt så kan du kjøpe Rycote sin mini softie eller Røde deadcat og tre over, da blir det ganske bra skjerming. 6746767[/snapback] Det er deadcat jeg snakker om. Den hjelper nesten ingenting. Lenke til kommentar
chma Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Vindhetten som kan kjøpes med Røde VideoMic hjelper så godt som INGENTING! Prøvd å bruke en mic med og uten skumgummi vindhetten? Det hjelper selv med den tynne skumgummien, evnt så kan du kjøpe Rycote sin mini softie eller Røde deadcat og tre over, da blir det ganske bra skjerming. 6746767[/snapback] Det er deadcat jeg snakker om. Den hjelper nesten ingenting. 6747241[/snapback] Jeg hører hvertfall en del forskjell om jeg holder micen foran en kjøkkenvifte med deadcaten på i forhold til av og ofte er det nettopp det lille "nesten ikke" som kan gjøre lyden i klippet brukbar kontra ubrukelig. Selvfølgelig funker softien fra Rycote bedre, men den er og dyrere samt at den havner lettere i bildet siden den er større. Men Deadcaten til ett par hundre lapper var vellbrukte kroner når man står i fjellet og det blåser...og man ikke har rukkket å få tak i Rycote softien i riktig størrelse. Men så er jeg militant kvalitetsfreak uansett om det gjelder lyd eller bilde, bare det "beste" er godt nok eller "If it ain't perfect, fix it..." Uansett, jeg ville kjøpt Røde Videomic fordi man trenger bedre lyd enn innebygde micer kan gi samt at den praktisk talt ikke har konkurrenter i pris/kvalitet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Vindhetten som kan kjøpes med Røde VideoMic hjelper så godt som INGENTING! Prøvd å bruke en mic med og uten skumgummi vindhetten? Det hjelper selv med den tynne skumgummien, evnt så kan du kjøpe Rycote sin mini softie eller Røde deadcat og tre over, da blir det ganske bra skjerming. 6746767[/snapback] Det er deadcat jeg snakker om. Den hjelper nesten ingenting. 6747241[/snapback] Jeg hører hvertfall en del forskjell om jeg holder micen foran en kjøkkenvifte med deadcaten på i forhold til av og ofte er det nettopp det lille "nesten ikke" som kan gjøre lyden i klippet brukbar kontra ubrukelig. Selvfølgelig funker softien fra Rycote bedre, men den er og dyrere samt at den havner lettere i bildet siden den er større. Men Deadcaten til ett par hundre lapper var vellbrukte kroner når man står i fjellet og det blåser...og man ikke har rukkket å få tak i Rycote softien i riktig størrelse. Men så er jeg militant kvalitetsfreak uansett om det gjelder lyd eller bilde, bare det "beste" er godt nok eller "If it ain't perfect, fix it..." Uansett, jeg ville kjøpt Røde Videomic fordi man trenger bedre lyd enn innebygde micer kan gi samt at den praktisk talt ikke har konkurrenter i pris/kvalitet. 6748897[/snapback] Ja litt hjelper det jo... Men den skulle hatt sånn greie, hva er det det heter? sånn "metallbur" med vindhette over som gjør at luften er helt stille inne ved mikrofonen, slik at vind ikke høres... Lenke til kommentar
ChillyWilly Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Lurte bare på hvorfor du trenger en ekstra harddisk med deg? Tenkte først det var til for å overføre film.. Men hvorfor ikke bare sende dv kassettene hjem etterhvert? En harddisk kan bli ødelagt på en slik reise. Selv om det er en ekstrern harddisk så betyr ikke det at den er mindre sårbar en enn intern disk. Støt på over 300g (ikke G) vil ødelegge disken. Lenke til kommentar
chma Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Lurte bare på hvorfor du trenger en ekstra harddisk med deg? Tenkte først det var til for å overføre film.. Men hvorfor ikke bare sende dv kassettene hjem etterhvert? En harddisk kan bli ødelagt på en slik reise. Selv om det er en ekstrern harddisk så betyr ikke det at den er mindre sårbar en enn intern disk. Støt på over 300g (ikke G) vil ødelegge disken. 6750472[/snapback] Eller bare ta med tapene videre på reise? Skulle jeg sendt hjem verdifulle taper ville jeg ikke turt å bruke annet enn Fedex/dhl/ups/tnt og det koster fort noen 100lapper... Lenke til kommentar
solarina Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 Lurte bare på hvorfor du trenger en ekstra harddisk med deg? Tenkte først det var til for å overføre film.. Men hvorfor ikke bare sende dv kassettene hjem etterhvert? En harddisk kan bli ødelagt på en slik reise. Selv om det er en ekstrern harddisk så betyr ikke det at den er mindre sårbar en enn intern disk. Støt på over 300g (ikke G) vil ødelegge disken. 6750472[/snapback] Det er èn dyr lekse jeg har lært meg opp gjennom årene og det er BACKUP! I tillegg til dv-taper foretrekker jeg å ha ting på harddisk. Jeg kommer også til å redigere en god del underveis. Jeg flytter fra alt som heter for fast bopel og kommer til å leve slik i ubestemt tid, så å sende ting "hjem" blir straks et problem . En annen grunn til at jeg vil bruke ekstern harddisk er pga andre saker jeg har på pc'n, som sannsynligvis kommer til å gjøre redigering til en tålmodighetstest, så da flytter jeg heller disse over på harddisk. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Av ren nysgjerrighet; hvorfor valgte du et NV-GS500? Og hvilke andre vurderte/forkastet du? Og hvorfor? Mvh Dan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå