Gjest Slettet+130498 Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 men hva gjør man da hvis man ikke har floppy? jeg har ikke hatt disketstasjon i pcen min siden 2000. kan man kopiere driverene over på cd og brenne dem og så boote fra den når jeg legger inn windows?. problemmet mitt er at jeg ikke fikk med lange nok ide kabler slik at jeg bare får brukt dvd brenneren... jeg bestilte i går et pci kort med 2 ide utganger på og en 60cm kabel bare for å få brukt alle dvd stasjoenene mine og kanskje slik at jeg boote fra dvd'en. Lenke til kommentar
1rescue Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Men .. boot fra en diskett, skift deretter diskett til den som du har bios oppdateringen på. Erik Lenke til kommentar
J0ppe Skrevet 25. august 2006 Forfatter Del Skrevet 25. august 2006 (endret) Veldig bra forslag a_m_e_s. Er på skolen, men skal prøve det med en gang jeg kommer hjem. Nå brukte jeg de diskettene som fulgte med til å prøve å flashe BIOS, men det er vel bare å laste ned på nytt fra Abit sine sider å laste ned og legge over på disketten igjen? Endret 25. august 2006 av J0ppe Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 (endret) Lag kun en oppstartdiskett først.Så legger du bios og awdflash filene på en ny diskett. Da booter du fra oppstartdisketten,og skifter til den med biosen på og flasher. Endret 25. august 2006 av lucky666 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 (endret) Lag kun en oppstartdiskett først.Så legger du bios og awdflash filene på en ny diskett.Da booter du fra oppstartdisketten,og skifter til den med biosen på og flasher. 6739536[/snapback] Jeg flashet BIOS'en på et MSI-kort nylig. MSI er veldig skeptiske til å flashe direkte fra floppy, så de foreslår å bruke en Win98-startup diskett til å boote PC'en. Fordelen med en slik en er at den oppretter en RAMdisk i PC'en (og kopier noen programmer dit). MSI foreslår da å også kopiere alle BIOS-filene (inkl. flasheprogrammet) fra floppy til RAMdisk og så kjøre flashingen derfra. Jeg hadde en uformattert harddisk i min PC, så min RAMdisk ble C:, men ellers vil den få "neste ledige bokstav". Hvis du følger med på skjermen under bootingen, så vil du kunne se hvilken bokstav som blir valgt. BIOS-filen må leses fra floppy uansett, så jeg vet ikke hvor mye mer sikker denne metoden er, men man får i hvert fall gjort flashingen og lesing fra floppy uavhengig av hverandre. Mens jeg forberedte denne flashingen fant jeg også noe om hvordan man kunne lage en bootbar CD med BIOS-filene og flasheprogrammet på. Det blir vel stadig mer og mer aktuelt. Kan se om jeg klarer å hoste det opp dersom noen er interessert. edit: Gå til BootDisk og se under "Bootable CD" litt nede på siden. Endret 25. august 2006 av nebrewfoz Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Lag kun en oppstartdiskett først.Så legger du bios og awdflash filene på en ny diskett.Da booter du fra oppstartdisketten,og skifter til den med biosen på og flasher. 6739536[/snapback] Jeg flashet BIOS'en på et MSI-kort nylig. MSI er veldig skeptiske til å flashe direkte fra floppy, så de foreslår å bruke en Win98-startup diskett til å boote PC'en. Fordelen med en slik en er at den oppretter en RAMdisk i PC'en (og kopier noen programmer dit). MSI foreslår da å også kopiere alle BIOS-filene (inkl. flasheprogrammet) fra floppy til RAMdisk og så kjøre flashingen derfra. Jeg hadde en uformattert harddisk i min PC, så min RAMdisk ble C:, men ellers vil den få "neste ledige bokstav". Hvis du følger med på skjermen under bootingen, så vil du kunne se hvilken bokstav som blir valgt. BIOS-filen må leses fra floppy uansett, så jeg vet ikke hvor mye mer sikker denne metoden er, men man får i hvert fall gjort flashingen og lesing fra floppy uavhengig av hverandre. Mens jeg forberedte denne flashingen fant jeg også noe om hvordan man kunne lage en bootbar CD med BIOS-filene og flasheprogrammet på. Det blir vel stadig mer og mer aktuelt. Kan se om jeg klarer å hoste det opp dersom noen er interessert. edit: Gå til BootDisk og se under "Bootable CD" litt nede på siden. 6739734[/snapback] Du klarer ikke å flashe bios på dette hovedkortet med en slik bootable cd, fordi ide trenger egne drivere for å fungere..... Lenke til kommentar
J0ppe Skrevet 25. august 2006 Forfatter Del Skrevet 25. august 2006 (endret) Har satt opp volten på rammen til 2,1. Trykker F6 Og legger inn "JMicron SATA Driver" fra Abit sin hjemme side, men likevel reboot eller så henger det seg når det står "Starting Windows Setup" Mistenker at jeg har feil sata drivere. Trenger sinnsykt med hjelp. Like før jeg smeller hele kassa i veggen. Endret 25. august 2006 av J0ppe Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Har satt opp volten på rammen til 2,1. Trykker F6 Og legger inn "JMicron SATA Driver" fra Abit sin hjemme side, men likevel reboot eller så henger det seg når det står "Starting Windows Setup" Mistenker at jeg har feil sata drivere. Trenger sinnsykt med hjelp. Like før jeg smeller hele kassa i veggen. 6741405[/snapback] Du må ha både sata kontroller driver og ide driver.... Lenke til kommentar
J0ppe Skrevet 25. august 2006 Forfatter Del Skrevet 25. august 2006 Hvor finner jeg den? Søkte litt på google og fant "JMicron IDE/SATA RAID Driver" PÅ MSI sine sider. Den kom jeg dåg like langt med. Fryser når det står "Setup is starting windows" Det må jo være driverne til IDE! Lenke til kommentar
J0ppe Skrevet 25. august 2006 Forfatter Del Skrevet 25. august 2006 Litt fremgang. Kom litt videre og fikk formatert disken. Og kopiert en ca 50% av filene og vips blåskjerm. Brukte Intel Driverne og JMicron. Orker ikke mer i dag, men tar det i morgen. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 (endret) Litt fremgang. Kom litt videre og fikk formatert disken. Og kopiert en ca 50% av filene og vips blåskjerm. Brukte Intel Driverne og JMicron. Orker ikke mer i dag, men tar det i morgen. 6743119[/snapback] Hehe høres bra ut. Hvilken driver bruker du til jmicron? Har sett at det har komemt en versjon som fikser endel småproblemer. Kjørte du quickformat eller vanlig? Edit: 1337 innlegg... Endret 25. august 2006 av aspstein Lenke til kommentar
J0ppe Skrevet 25. august 2006 Forfatter Del Skrevet 25. august 2006 Brukte 1.06.01.00 og hurtigformatering. Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 har windows cdn din sp2?? om ikke vil jeg gi ett tips om å prøve det... hadde selv en del krøll med windows install da jeg fikk 975x brikkesett... sp2 fixet biffen. Lenke til kommentar
J0ppe Skrevet 26. august 2006 Forfatter Del Skrevet 26. august 2006 Jeg installer MCE men har også prøvd med Norsk Windows XP SP2 Lenke til kommentar
J0ppe Skrevet 26. august 2006 Forfatter Del Skrevet 26. august 2006 Nå tror jeg ikke at jeg gidder mer. Setter mine deler i htpcen. Sender kortet tilbake til Komplett ved hjelp av angreretten. Så får jeg heller bruke HTPCEN til jeg får nytt HK. Ser at Netshop har Asus P5W DH Deluxe på lager. Vil jeg slippe alt av lignende problemer med det kortet? Kan vel be dem om å flashe til nyeste BIOS for meg og. Noen som har noen billigere alternativer og anbefale? Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Asus P5B er jo morsomme kort. Men det finnes vel knapt kort til C2D som ikke oppfører seg rart på et eller annet vis. Lenke til kommentar
J0ppe Skrevet 26. august 2006 Forfatter Del Skrevet 26. august 2006 (endret) Men må jeg bruke egne drivere for å bruke IDE? Endret 26. august 2006 av J0ppe Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Sitter her med hodeverk så vet ikke om jeg har fått med meg alt da. Kan begynne på en plass først. for å lage en enkel og grei bootdisk så skriver du "format a: /s" betyr rett og slett at du gjør diske boot-bar. ikke noe hoskuspokus. Det vil da bli lagt inn en *.com fil om jeg ikke husker feil. Og du skal fint få plass til å legge inn ny bios (binær fil regner jeg med) og software for å oppdatere biosen. Les igjennom readme fila, kan ikke tro at du skal kjøre så mange kommandoer som du nevnte tidligere. skal vel strengt tatt bare være noen få. tja vet ikke helt om jeg forstod det det aspstein var inne på. Men for å bruke en Bootable cd så skal det IKKE være nødvendig å ha noe spessiele drivere. du skal kunne ta en hvilket som helst bootable cd og kjøre opp hva som er på den. En ting til, hvis man ikke har diskettstasjon så kan man integrere IDÈ/SATA-drivere på Windows XP cd-en, men da må man kopiere hele XP installasjon katalog over på HD, integrere driveren (tror dette kan gjøres med nLite), for så å brenne en ny cd hvor man har hele xp installajsonen på. BTW: Lager man en Win98 bootdisk så får man med endel verktøyer som format og fdisk hvis jeg ikke husker feil, samt at man kan velge om man skal ha muligheten til å bruke en cd-rom. Frankie Lenke til kommentar
J0ppe Skrevet 26. august 2006 Forfatter Del Skrevet 26. august 2006 Takk for svar. Fant ut at det er rammen, men en bios update skal vist fikse det. Mem Test ga meg 2700 feil på 3 sekunder før det klikka. Lenke til kommentar
J0ppe Skrevet 26. august 2006 Forfatter Del Skrevet 26. august 2006 start > kjør > format a: /s Funker ikke :S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå