Gå til innhold

Conroe henger seg under XP Install

J0ppe

Anbefalte innlegg

Hei. I hele sommer har jeg jobbet for å kjøpe en HTPC og endelig fikk jeg den. La i litt ekstra for å kjøpe conroe. Har aldri hatt intel så var litt spent. Byggingen gikk fint, men maskinen henger seg hele tiden under XP install. Helt på starten når den starter og laste inn filer. Den bare fryser, en gang fikk jeg blåskjerm. Utrolig irriterende. Har testet med MCE og XP Pro Norsk

Jeg tror selv jeg har løsningen. Flashe Bios. Leste på Abit sine hjemmeside at versjon 1.1 fikser "Fixed the issue that the system sometimes hangs on POST. code 2A when install the Core 2 Duo processors." Så jeg tror en BIOS update ville gjort susen siden det er så nytt og mye barnesykdommer :)

Nå har jeg alltid flashet BIOS via Windows så er litt usikker på hvordan det gjøres med kun diskette. Og er det trygt siden det henger seg?

Er det bare kopiere alle filene over på disketten også boote fra den.

Så skrive A:\>awdflash AB9_13.BIN /py /sn /cd /cp /cc /cks /R ?

Oppsettet består av:

ABIT AB9 PRO

Intel Core 2 Duo E6300

1024 Corsair TWIN2X 6400 CL4 DDR2

Hauppauge WinTV-PVR-500MCE

Silverstone SST-LC17 HTPC

Thermaltake Silent Purepower 460W

NEC DVD-brenner ND-3570 IDE Black

Gainward 6600GT

WD 250 GB SATA

Eller kanskje det er noe annet som er galt?

Hadde satt utrolig pris på rask hjelp på den dystre kvelden.

Make my day :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei orka ikke å lese hele inlegget ditt, men hadde samme symtomer da bios rev'en min ikke støtta prosessoren, ville prøvd å oppdatere til siste bios rev. om jeg var deg!

edit :blush: nå leste jeg mer

ja det funka i alle fall fint for meg å bare flashe!

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

A:\>awdflash AB9_13.BIN /py /sn /cd /cp /cc /cks /R

Skal vel ikke skrive inn /py /sn /cd /cp /cc /cks /R?

Burde det ikke "holde" med en av dem? Hvilken? Best hadde vært hvis noen forklarte hva de gjorde.

Er ganske desp her nå :cry:

Lenke til kommentar

Ahh slik ja....

Tror du må bruke floppy eller sata cdrom, for den ide porten blir ikke oppfattet som en vanlig ide kanal, derfor får du masse kødd når du prøver å innstallere og slikt tipper jeg.

Men hvis du trykker F6 i oppstarten på windowsinstallasjonen og legger inn ide og sata driverene som fulgte med hovedkortet. Funker det??

Lenke til kommentar

For å få plass til awdflash og biosfil på bootdisketten din må du slette endel unødvendige filer fra disketten. Eg har gjort dette sjølv når eg hadde tilsvarende problem, og da funket det fint for meg.

Men eg sitter på jobb no, og husker ikkje hvilke filer som kan slettes og hvilke som er nødvendige for å boote maskinen. Dersom du lager en liste og poster i tråden her så kan sikkert noen hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar

Må slappe av en times tid nå før jeg legger meg. Floppyen står i conroe dataen nede og jeg orker ikke sette den over i min. Tar det i morgen. Hadde vært evig glad hvis noen andre viste hva som kunne slettes.

EDIT: Kan DETTE virke forresten? ALT+F2?

EDIT2: quote fra abit forumet: "I can assure you that we know of the memory problem and are working out the kinks in the next bios release. From what I know, our newest bios 1.3 should fix the Corsair issue but OCZ memories are being addressed."

Kan det være minne feil?

Endret av J0ppe
Lenke til kommentar

Jeg har selv akkurat fått en maskin med core2duo e6600 og abit ab9pro opp og stå.. Det gikk ikke helt smertefritt.. Først fikk jeg ikke bootet lengre enn til bios, og det kun av og til, og med kun en minnemodul. Fant til slutt ut at mitt minne skulle kjøre på 2,0volt, mens standard i bios var 1,8v. Forandret spenningen og det løste det problemet. Sjekk opp hvilken spenning minnemodulene dine skal kjøre på!

Dernest fikk jeg problemer når jeg skulle installere xp. Jeg bootet fra cd og filer ble lastet inn, men når alt var lastet fikk jeg blå-skjerm med denne koden (tror jeg) 0x0000007B (eller noe sånt.) Jeg lette masse på nettet og maste frem og tilbake, helt til jeg tilslutt leste på en av de siste! sidene i manualen til hk der det står at man må installere tredjeparti drivere dersom man skal bruke sata 1-6 eller IDE ved installasjon av OS. Herregud, hvem bruker ikke det liksom.. Latterlig av abit. I hvertfall løste problemene mine seg ved at jeg trykket f6 når boot-cd'n spør om du vil inst. tredjeparti drivere for scsi eller raid. Jeg puttet i den ene disketten som fulgte med hk (JMircon eller noe sånt) og da funket alt.. Se side 4-11 i manualen.

Jeg vet ikke om du krasjer på samme sted som jeg gjorde, men dersom du gjør det har du antakelig løsningen her :)

a_m_e_s

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...