Gå til innhold

Trenger en "meget liten" pc! Gjerne AMD


Anbefalte innlegg

Har en i dag en liten Dell pc jeg bruker som filserver/RDC server/web server.

 

Siden HK ikke støtter dualcore cpu'er, har jeg lyst til å sette sammen en ny.

Problemet er at jeg ikke finner små nok kabinetter. Kabinettet jeg har i dag er bare 24 cm langt, 25 cm høyt og bredden er 8 cm.

 

Jeg kan gå opp et par cm'er her og der, men ikke så mye mer. Kabinettet jeg har i dag har ekstern strøm forsyning....så det hadde vært en kjempe fordel.

Hvis ikke må det være en meget stille PSU.

 

Siden det er en server kan HK godt ha innebygd grafikk kort.

 

Vil ha en CPU på rundt 2.8 (dual core)- 3.4 Ghz. Har allerede 2 GB DDR2 PC4200 minne på den jeg har i dag, så kan bruke dette på den nye sammen med harddisken.

 

Så jeg trenger altså følgende:

1. Kabinett (rundt L:24cm/H:25cm/B:8cm +/- 2 cm)

2. Hovedkort Intel S775 /m innebygd grafikk (om det ikke følger med kabinettet) eller AMD

3. CPU Intel D9xx serien eller D8xx serien eller AMD 3500+ eller høyere.

4. En meget stille PSU

5. DVD brenner

 

Alt dette så billig så mulig. Setter pris på alle forslag. Kan også ta i mot AMD forslag, så lenge jeg kan bruke DDR2 minnet, eller om prisen blir så lav at det fortsatt blir billigere å kjøpe en AMD pc + 2 GB minne i forhold til Intel pc'en uten minne.

AMD pc'en trenger ikke å være DualCore hvis det er en 3500+ eller høyere CPU.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett på barebones ja, men fant først nå noen fine og tynne på komplett. Dette er Asus Pundit serien. De finnes både i 939, AM2 og 775 med støtte for Core Duo.

 

Har satt opp tre oppsett nå, og så får jeg se hvem det blir.

 

AM2 - 3800+ - Ca 3400 kroner

 

Core Duo - E6300 - ca 3900 (ink ekstra HDD)

 

Intel D945 - ca 3900 (ink ekstra HDD)

 

Noen som vil komme med forslag på hvilke av disse som vil gi best ytelse?

Eller som vil være det lureste valget?

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Bare en update:

 

Kjøpte Core 2 Duo oppsettet jeg. Det utvikler mindre varme enn D945 systemet, og slik jeg ser ut i fra tester er dette en meget god CPU til denne prisen.

 

Dette er en server og ikke en desktop pc jeg skal spille på. Så E6300 bør holde i massevis. Bruker den mye til pakking og utpakking av RAR/ZIP filer og til å oppdatere fotoalbummet til hjemmesidene mine.

Ellers har den ingen tunge oppgaver.

Lenke til kommentar
3. CPU Intel D9xx serien eller D8xx serien eller AMD 3500+ eller høyere.

6736716[/snapback]

Jeg vil ikke anbefale å kombinere Intels D 8xx eller 9xx-serie sammen med et lite kabinett og ekstern (=svak) strømforsyning.

 

Mine anbefalinger er å se på løsninger med enten intels Core 2 Duo-serie eller AMDs sokkel AM2. De billigste dobbeltkjernene til disse er henholdsvis Core 2 Duo E6300 (1,83GHz fra 1528kr) og Athlon64 X2 3800+ (2,0GHz fra 1214kr).

 

Hvis du skal noe lavere i pris enn det så vil jeg anbefale AMDs enkeltkjerne-serie. Sempron eller Athlon64 til AM2. Disse kan man fint oppgradere senere til enten dobbeltkjerne eller quadkjerne, inkludert K8L.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke anbefale å kombinere Intels D 8xx eller 9xx-serie sammen med et lite kabinett og ekstern (=svak) strømforsyning.

 

Mine anbefalinger er å se på løsninger med enten intels Core 2 Duo-serie eller AMDs sokkel AM2. De billigste dobbeltkjernene til disse er henholdsvis Core 2 Duo E6300 (1,83GHz fra 1528kr) og Athlon64 X2 3800+ (2,0GHz fra 1214kr).

 

Hvis du skal noe lavere i pris enn det så vil jeg anbefale AMDs enkeltkjerne-serie. Sempron eller Athlon64 til AM2. Disse kan man fint oppgradere senere til enten dobbeltkjerne eller quadkjerne, inkludert K8L.

6740714[/snapback]

 

Du skrev kanskje dette mens jeg skrev mitt innlegg. Har bestilt Core Duo E6300 systemet nå.

Jeg tenkte også på varme, og da falt D9xx CPUen fort bort. Tror jeg blir fornøyd med E6300 CPUen til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Du skrev kanskje dette mens jeg skrev mitt innlegg.

6740790[/snapback]

Det stemmer. :) Sånn går det når man åpner mange vinduer og ikke får tid til å svare på de med en gang :(

 

Men lykke til med E6300-systemet. Jeg tror du vil bli veldig fornøyd med det.

 

Redigert: Har du undersøkt om hovedkortet støtter Core 2 Duo? Hos Asus står det at hovedkortet støtter Conroe, men hos brikkesettprodusenten Via finner jeg ikke noen plasser der det står at brikkesettet støtter Conroe.

Lenke til kommentar

Fant denne infoen på en hw.no side:

 

Men også hovedkort med VIA-brikkesett og Core 2-støtte finnes. Felles for også disse kortene er en rimelig prislapp. I denne leiren finner vi bl.a. mATX-kortet P5VD2-MX fra Asus, som er basert på VIA P4M890.

 

Link til siden

 

Men det finner jeg uansett ut i morgen. Henter pc'en ved åtte tiden, så jeg får testen den med en gang.

 

Edit:

 

Fant også en test, så da vet jeg det vil virke:

 

http://www.legionhardware.com/document.php?id=577

 

Lover jo bra, selvsagt ikke det beste HK til Core 2 Duo, men så er jeg ikke avhengig av å ha det beste til denne serveren.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

update:

 

Fikk pc'en i dag og etter å satt inn CPU, minne og disk startet den opp uten problemer.

 

Eneste var at BIOS sier at CPU'en kjører på 466 Mhz, men så fort jeg fikk installert Windows 2003 og sjekket i CPU-Z, er alt riktig.

 

På Asus sine sider, fant jeg ut at det skal finnes en BETA versjon av BIOS (0401), men finner ikke noe sted der jeg kan laste den ned.

 

Når jeg kjører Super_PI 1M, tar det 47 sekunder, og det er vel litt for lang tid.

 

På min Extreme Edition 840 pc tar det 39 sekunder.

På den gamle serveren min som er en P4 520 2.8 Ghz tar det 46 sekunder.

 

Og CPU-Z viser ikke minne innstillingene, så det er ikke all info den får fra HK.

 

Noen som vet hvor jeg kan laste ned BETA versjoner av ASUS BIOS?

Det er en barebone Pundit P3-PE5 jeg har.

post-46264-1156775520_thumb.jpg

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Jupp, det var litt uventet i forhold til hva SuperPi bruker å gi ut. Men er dette strengt tatt en relevant test for din daglige bruk av prosessoren? :hmm: Studerer du på matematisk institutt med spesialisering innen Pi?

 

Hvordan yter den i relevante tester? Hvis alt ser bra ut der så er det jo ikke noe å bekymre seg for med mindre du faktisk studerer Pi på matematisk institutt ;)

 

Skjermbildet ser forresten ut som det skal gjøre.

Lenke til kommentar

Det er akkurat det som er problemet. Testet med å oppdatere fotoalbummet mitt (jeg bruker Jalbum) og det tok ca 30 minutter på den gamle serveren. Nå tar det ca 24 minutter. Hadde faktisk forventet en bedre tid enn det.

Og det er etter jeg har aktivisert flerkjerne valget i programmet.

 

Føler derfor at ikke alt er som det skal. Men selve pc'en starter kjapt, og jobber greit, så ingen krise. Men brukte ikke 3000 kroner for å ikke få en raskere pc enn det jeg hadde.

 

Edit:

 

Rett etter omstart får jeg 35 sekunder på Super_PI. Men etter noen minutter begynner pc'en å bruke ca 25% av CPU'en.

Finner ikke noe program eller prosess som bruker CPU...så vet ikke hvorfor pc'en bruker 25% av cpu'en hele tiden.

 

post-46264-1156777083_thumb.jpgpost-46264-1156777162_thumb.jpg

post-46264-1156777169_thumb.jpgpost-46264-1156777193_thumb.jpg

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

I windows task manager, under fanen processes, kan du gå på view-menyen og velge Select columns. Der kan du huke av for CPU-time. Da får du se den totale tiden hver prosess har kjørt på maskina siden sist omstart. F.eks etter 35 sekunder med 100% bruk så vil det stå at den prosessen har brukt totalt 35 sekunder. Kjører man den en gang til så vil det stå 70 sekunder osv. Dette er nyttig siden det ofte er vanskelig å følge med på hvordan % CPU-bruk hopper opp og ned hele tiden. Jeg vet ikke om dette trikset vil avsløre synderen men jeg synes det er verd forsøket.

Lenke til kommentar

Pc'en har roet seg nå, og nå ligger CPU load på 0-1%, så da er alt normalt. Vet ikke hva den drev med i stad, men ser ut til å funke bedre nå.

 

35 sekunder på Super Pi er vel til å leve med, siden minnet kjører på dårlig hastighet. (Bakdelen med dette hovedkortet).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg holder på å bygge en neste identisk pc, eneste forskjellen er at den bare ha 1gb brikke ram og en annen harddisk. Problemet er at jeg ikke får noe bilde, først tenkte jeg at dette var fordi det står på asus sine sider at du må ha bios 0401 eller nyere (beta) for å støtte core 2 duo, men så leste jeg at du startet din helt fint og jeg regner med at du ikke fikk den levert med beta bios....?

Lenke til kommentar

Stemmer, jeg fikk ikke/har ikke fått tak i beta biosen. Kjører fortsatt 0301

Den startet helt fint opp, men nå gikk jeg rett inn i BIOS på første oppstart (holdt DEL) knappen inne.

 

Prøv å se om det hjelper. Men det høres veldig rart ut.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Jeg fikk fatt i en eldre socket 775 cpu så jeg satt i å oppdaterte, så jeg har nå 0402

Den ligger forresten her: http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/Barebone/.../P3PE5_0402.zip

 

Men, hvis systemet ditt fungerer som det er nå ville jeg ventet, og ikke lagt inn beta bios. Selv om jeg får gjort mer enn før så får jeg bare startet en gang, hvis jeg restarter ser oppstartsbildet, det med asus og intel logo, helt korrupt og den bare står å henger. Eneste måten å ordne det på er å ta ut og inn batteriet slik at bios resettes. Samme hvis du går inn vil DEL i bios og endrer på noe. Etter restart fryser den ved logoene.

Jeg skal skrive oppdateringer etter hvert som jeg prøver meg fram videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...