Gå til innhold

Bytte fra Eizo 17

Spaz

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en Eizo Flexscan L565 17" LCD siden Mai. Den har fungert helt topp og er sylskarp.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...23&GrpID=4&s=pl

Nå har imidlertid prisene på 19" flatskjermer stupt noe voldsomt den siste tiden, og man kan få en 19" SyncMaster 191T SILVER til "bare" 8683kr. Som dere ser er det minimal prisforskjell på disse skjermene i nypris. Jeg vurderer nå å legge ut min Eizo 17" på QXL for salg. Kanskje jeg finner noen som vil betale over 8000kr for den? De reviewene jeg har lest på nettet har stort sett vært positive, med noen kommentarer om litt ghosting.

Har noen av dere 191T skjermen? Har noen prøvd både L565 og 191T? Jeg har veldig lyst på 19" flatskjerm, så jeg prøver å skaffe meg mest mulig informasjon før jeg går videre :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-10-25 15:17 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sikler også litt på en av Samsungs 17-, 18-, eller 19-tommere, men må nok vente litt før jeg får råd.

Det som ergrer meg med 18- og 19-tommerne, er at de ikke har høyere oppløsning enn 1280*1024. De burde kjørt 1600*1200. Når du allerede har en topp 17", ser jeg egentlig ikke vitsen med å kjøpe en 19", når du ikke får høyere oppløsning.

Dessuten tror jeg det blir vanskelig å få 8000,- for en brukt skjerm som koster 8500,- ny, samme hvor god den er. Jeg vil anta at du kan få 7500,- for den.

Lenke til kommentar

Har selv for øyeblikket en Samsung 181T (ute til salgs nå, får ny pc).

Helt suveren skjerm, null ghosting ved film i fullskjerm , dvder osv (spiller ikke på den).

Bruker DVI, helt ekstremt sylskarpe bilder.

Oppløsning på 1280x1024 er mer enn nok på en 18" ihverfall.

Tror ikke 1600x1200 er noe å anbefale. blir jo så smått.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-25 13:43, skrev iceraven:

Har selv for øyeblikket en Samsung 181T (ute til salgs nå, får ny pc).

Helt suveren skjerm, null ghosting ved film i fullskjerm , dvder osv (spiller ikke på den).

Bruker DVI, helt ekstremt sylskarpe bilder.

Høres bra ut, får mer og mer lyst på en 181T eller 191T. :smile:

Quote:

Oppløsning på 1280x1024 er mer enn nok på en 18" ihverfall.

Tja. Når 1600*1200 blir litt i overkant på de fleste 19" CRT-skjermer, er det hovedsakelig pga. uskarphet. Med så sylskarpt bilde som LCD-skjermer har, tror jeg ikke det ville vært noe problem. Det finnes jo tross alt laptoper som har 1600*1200 på 15" (til og med noen på 14"), selv om jeg er enig i at det blir for smått.

Men jeg er interessert i å vite om du opplever at bildet blir kornete på noen måte. Det er ikke slik at pikslene blir så store at f.eks. tekst blir veldig ujevn?

Er også interessert i alle andre relevante opplysninger om skjermen, siden den har fenget min interesse etter testresultatet i siste PC World. :smile:

Lenke til kommentar

Lurer selv på å gjøre det samme, men ønsker ikke å få en skjerm med død pixel på.

vil gjerne gå fra 1 L365 og en 19" crt til en stor og fin 19" Lcd.

Litt greiere å ta med seg samt bedre plass på mitt overfyllte skrivebord.

Får ta kontakt med itbutikken og spørre om de kan undersøke skjermen for døde pixler før de sender den. Lite inreressert i en skjerm til ca 8500 som har død pixel midt på.

ps. liten ramme har også eizo så det har i hvert fall jeg sett før :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-25 15:08, skrev Stonescream:

Får ta kontakt med itbutikken og spørre om de kan undersøke skjermen for døde pixler før de sender den. Lite inreressert i en skjerm til ca 8500 som har død pixel midt på.

Kan du poste resultatet av den forespørselen her? Hvis itbutikken godtar å sjekke etter døde piksler, har vi enda et argument for å handle der. :smile:

Lenke til kommentar

Jo, den testen ser bra ut den.

Eneste som forvirrer meg litt er at noen reviews sier at den ikke egner seg til spill p.g.a ghosting og andre nevner ikke dette i det hele tatt.

F.eks her:

http://www.techwarelabs.com/reviews/displa...d/index_4.shtml

Mens her skrytes responstiden opp i skyene:

http://www.modfactor.com/reviews/monitors/...1TLCDpage2.html

http://64.141.69.143/review.php?ID=123&page=3

Det er jo en selvfølge at dagens LCD skjermer har tregere responstid enn CRT skjermer, men jeg kan ikke si at jeg er spesielt plaget med ghosting på min Eizo L565.

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-10-25 15:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-25 15:32, skrev Spaz:

Det er jo en selvfølge at dagens LCD skjermer har tregere responstid enn CRT skjermer, men jeg kan ikke si at jeg er spesielt plaget med ghosting på min Eizo L565.

Da vil du vel sikkert ikke merke noe på Samsung-en heller. Den har jo 25 ms responstid mot 30 ms på L565.

Jeg er ikke noen stor gamer selv, og har heller aldri spilt på en god/dyr LCD-skjerm, så jeg vet ikke hvor plagsom ghosting man får. Men PC World skriver ihvertfall om 181T at den egner seg for selv de mest kresne spillentusiastene.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-25 13:43, skrev iceraven:

Det er et forhold på 4:3 istedet for 5:4, noe som gjør at skjermen skalerer bedre og vil0 være mer naturlig for enkelte.

800x600 f.eks, vil være 1600x1200, bare med fire (1600x1200) pixel per (800x600) pixel.

Lenke til kommentar

Tvilsomt om jeg gidder det. :smile:

Jeg synes egentlig at 181T ser ut til å være et vel så greit alternativ som 191T. Men så er jo prisen nesten lik, så da er det jo fristende å velge 19-tommer, selv om man ikke har bruk for det.

Tenker jeg heller får se hvordan prisene er når jeg en gang får skrapt sammen nok penger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...