Gå til innhold

Programvare for modelering

Gjest Slettet-rXRozPkg

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-rXRozPkg

Hei hå!

Jeg lurer på om noen av dere har forslag til programvare som kan brukes til modelering av databaser (grafisk fremstilling med eksport av sql-script). Hovedsaklig trenger jeg kun SQL/MySQL støtte. Jeg tenker da på programmer ala Modelator (som er norsk!) og DBDesigner (freeware).

Jeg bruker for tiden DBDesigner, men synes ikke dette er noe bra.

Om programmene koster litt gjør ikke noe, men jeg er ikke ute etter programmer som koster 200$+ og har vedlikeholdsavtaler o.l.

Det har heller ikke noe å si hva slags platform/OS programmet må kjøre på, så lenge det går ann på en PC (Win/*nix/BSD).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei hå!

Jeg lurer på om noen av dere har forslag til programvare som kan brukes til modelering av databaser (grafisk fremstilling med eksport av sql-script). Hovedsaklig trenger jeg kun SQL/MySQL støtte. Jeg tenker da på programmer ala Modelator (som er norsk!) og DBDesigner (freeware).

Jeg bruker for tiden DBDesigner, men synes ikke dette er noe bra.

Om programmene koster litt gjør ikke noe, men jeg er ikke ute etter programmer som koster 200$+ og har vedlikeholdsavtaler o.l.

Det har heller ikke noe å si hva slags platform/OS programmet må kjøre på, så lenge det går ann på en PC (Win/*nix/BSD).

6736412[/snapback]

Jdeveloper har faktisk modelleringsverktøy og med eksport av SQL script. Fungerte ihvertfall veldig greit mot Oracle. Man må oppgi datatyper så skal nok fungere mot MySQL også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

Takker for tipset... skal se om jeg kommer meg igjennom registreringsjungelen hos Oracle for å laste ned nå ;)

Edit:

Oioi, dette var et par hakk bedre enn DBDesigner ja. Takk igjen! :thumbup:

Endret av Slettet-rXRozPkg
Lenke til kommentar
Takker for tipset... skal se om jeg kommer meg igjennom registreringsjungelen hos Oracle for å laste ned nå ;)

Edit:

Oioi, dette var et par hakk bedre enn DBDesigner ja. Takk igjen! :thumbup:

6771128[/snapback]

Ingen årsak.

Jeg har ikke prøvd det mot MySql eller andre db enn oracle. Si ifra hvordan det fungerer, altså da tenker jeg på eksport funksjonen.

Du finner sikkert også ut at du kan opprette DB connections og, dermed se på data og datastrukturen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

Da lurer jeg på hva slags versjon du har?

For på MetodeData sine nettsider koster en Single User lisens 7500kr.

Er det studentutgaven? Den er litt vingeklippt, "begrenset versjon (max. 20 entitetstyper)", og det holder desverre ikke i min sammenheng...

Lenke til kommentar
For på MetodeData sine nettsider koster en Single User lisens 7500kr.

6802333[/snapback]

En pris jeg forøvrig finner horribel for det produktet, all den tid jeg langt fra var imponert over mulighetene. Jeg husker ikke i detalj hva det var jeg reagerte på, men støtten for Microsoft SQL Server mener jeg bestemt var heller skrøpelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

Da har jeg fått testet litt, og det er jo noen småproblemer for bruk mot MySQL.

De to største er:

Måten primærnøkler blir lagt til (via SQL-skriptet som blir generert) er ikke kompatibel med MySQL, så dette må slettes og legges til manuelt i etterkant.

Jeg har ikke funnet en måte å sette en kolonne til å være "UNSIGNED INTEGER UNIQUE NOT NULL auto_increment".

Begge disse problemene fikser jeg raskt i phpMyAdmin i etterkant, så det er ikke noen stor sak. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med JDeveloper's databasedel!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...