Gå til innhold

Ram, hvor mye er det vits å ha


FSOL

Anbefalte innlegg

Ser at mange av dere har 512 mb ram og mere. Jeg har foreløpig 256 mb ddr ram og foreløpig win98se,har tenkt å oppgradere til XP snart. Er det noe særlig å tjene i ytelse på å sette inn 256-768 mb extra hvis jeg skal bruke XP?

Har det noe å si for stabiliteten å ha mye ram?

 

Eller har alle dre så mye ram for å briefe litt :smile:

Jeg liker å bruke en del småprogs, som direct connect og ud agent (noe alla seti), samt å ha epost og nettleser oppe mens jeg spiller et eller annet spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Det der med ram`en er litt for å brife. Men du sier at du bruker en del småprogrammer mens du spiller. Når du i tillegg har installert XP, vil jeg nok anbefale deg å sette i 256 mb til. Det ram`en brukes til, er nettopp det å få programmer til å kjøre fort, selv om du kjører mange programmer. Så hvis du har for lite ram, kan du fort merke at det vil hakke litt i spillet (hvis det er et litt krevende spill)

Lenke til kommentar

Så lenge du sitter med Win98 ser jeg ikke det store poenget i å ha mer enn 256MB. For XP merker jeg at det er litt swapping om jeg driver med mye samtidig og tyngre program med 3D, men det er likevel ikke mye. Har 256MB selv. XP er dessuten veldig flink til å frigjøre RAM. Etter lukking er det ikke mange sekundene før jeg har nesten 100MB ledig minne igjen.

Uansett, jeg vil ha 512MB ganske snart, for å være på den sikre siden, XP spiser RAM.

Mange har 512 for å briefe ja, eller fordi man tror det går mye fortere da enn med f.eks. 256. Men det skal litt til da, for å fylle opp de 256MBene, og spiller du mye av de nyeste spillene, Ghost Recon og slikt, anbefaler jeg over 256MB.

 

-P-

Lenke til kommentar

Takk for raske og gode svar. Merker ar Red Alert 2 hakker litt (med mye i bakgrunnen) så jeg får vel kjøpe en 512 brikke snart når rammen blir billigere.

Det går ann å kjøre w98se med mer en 512 (i tilfelle jeg skal ha dual boot)?

 

Hva med stabilitete, har det noe å si?

Lenke til kommentar

Du kan kjøre win98 med mer enn 512MB minne ja. Søk på forumet, så finner du mer info om akkurat dette. Det er litt mekk for å få det optimalt da, men det står beskrevet på MS sine sider, og linken var her nettopp i en annen post... husker dessverre ikke hvilken, men det er få dager siden.

 

For stabiliteten har RAM selvsagt betydning, når man snakker om mindre system, altså eldre maskiner med 32MB, 64MB og slikt. Forskjellen i stabilitet mellom 256 og 512 vil jeg tro er minimal.

Med eldre OS var jo problemet hovedsaklig dersom maskinen måtte swappe mye, at det lettere hengte seg opp, altså at den måtte til stadighet skrive og lese fra disk (virtual memory), i stedet for å hente det direkte fra minnet.

 

-P-

 

[ Denne Melding var redigert av: Pop på 2001-12-12 12:00 ]

Lenke til kommentar

Ja, dessverre er mange programmer slik. Men med lave rampriser... hva om man kunne slå av programmets bruk av virtual ram, og få det til kun å bruke vanlig ram..?

Man må jo da selvsagt se bortifra programmer som samtidig lager temp-filer, for å ikke miste ALL info dersom maskinen plutselig henger eller mister strømmen.

Men det er klart, så mer som kan hentes fra ram fremfor disk vil jo bedre ytelsen kraftig.

Nei til swap! :wink:

 

-P-

 

[ Denne Melding var redigert av: Pop på 2001-12-13 01:23 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-13 03:19, cubic skrev:

Man skulle hatt 1024MB RAM og skrudd av swap helt gitt :razz:



 

Alle Windows-versjonene bruker vekslefilen uansett hvor mye RAM du har. Hvis jeg har forstått Microsoft rett, må alle applikasjoner som kjører ha 4 GB RAM hver, for at Windows skal la være å bruke vekslefilen.

 

[ Denne Melding var redigert av: Spenol på 2001-12-13 03:58 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-13 03:58, Spenol skrev:


Alle Windows-versjonene bruker vekslefilen uansett hvor mye RAM du har. Hvis jeg har forstått Microsoft rett, må alle applikasjoner som kjører ha 4 GB RAM hver, for at Windows skal la være å bruke vekslefilen.



 

Hvis du setter fast størrelse på swap fila til min 0 og max 0 så har du jo eliminert swapping :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...