Gå til innhold

Regler om musikk i film, noen som har peiling?

Zeph

Anbefalte innlegg

Heiheu folkens! Jeg lurte på noe når det gjelder regler om musikk i film...

Jeg skal selge en film her nå, og jeg lurer på om det med godkjenning av bruk av musikk på film. Må filmen være så og så gammel, må jeg ha godkjenning av produsenter?

Mvh x

Edit: Å bruke sin eigen konto er ein fin bil. Sjå på denne posten og tråden som ZenCo sin.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet så må absolutt all bruk av musikk som ikke er egenprodusert klareres med rettighetesinnehaverene, de som har fremført (bandet) og de som har skrevet låten. Om låten er så og så gammel sitter nok noen fremdeles på rettighetene til selve innspillingen, om ikke låten i seg selv, og du er dermed like langt.

Du kan selvsagt "fake" deg igjennom, men så fort det blir oppdaget kan du ende opp med søksmål både ifra det ene og det andre holdet.

Det er noe som heter siteringsloven, som gir deg lov til å bruke så og så mye av f.eks. et musikklipp eller en låt, men da skal det være en sitering, og ikke som bruk i seg selv.

Skal det selges til fjernsyn er det også egne regler som gjør at det bare betales hver gang et produkt vises, noe som ofte er en mindre sum, men skal dette f.eks. ut på DVD vil selvsagt de som står bak ha sin del av kaka.

Ved ekstreme lavbudsjettsproduksjoner kan du om det er snakk om små musikkbiter av ukjente artister likevel få lov til å bruke klippene, men alt stort vil som regel ha sin del av kaka... ofte en stor del.

Det heter seg at Forrest Gump enda ikke har gått med overskudd pga alle musikklisensene, men det kan også bare være en vandrehistorie ;)

På en positiv side er de fleste veldig medgjørlige av "nasjonale" mindre artister og komponister, så om du ikke kjenner noen selv som er dugandes musikere er det alltid håp.

Håper jeg ikke har tatt alt motet ifra deg.

K.M.

Lenke til kommentar
I utgangspunktet så må absolutt all bruk av musikk som ikke er egenprodusert klareres med rettighetesinnehaverene, de som har fremført (bandet) og de som har skrevet låten.  Om låten er så og så gammel sitter nok noen fremdeles på rettighetene til selve innspillingen, om ikke låten i seg selv, og du er dermed like langt.

Du kan selvsagt "fake" deg igjennom, men så fort det blir oppdaget kan du ende opp med søksmål både ifra det ene og det andre holdet. 

Det er noe som heter siteringsloven, som gir deg lov til å bruke så og så mye av f.eks. et musikklipp eller en låt, men da skal det være en sitering, og ikke som bruk i seg selv. 

Skal det selges til fjernsyn er det også egne regler som gjør at det bare betales hver gang et produkt vises, noe som ofte er en mindre sum, men skal dette f.eks. ut på DVD vil selvsagt de som står bak ha sin del av kaka. 

Ved ekstreme lavbudsjettsproduksjoner kan du om det er snakk om små musikkbiter av ukjente artister likevel få lov til å bruke klippene, men alt stort vil som regel ha sin del av kaka... ofte en stor del.

Det heter seg at Forrest Gump enda ikke har gått med overskudd pga alle musikklisensene, men det kan også bare være en vandrehistorie  ;)

På en positiv side er de fleste veldig medgjørlige av "nasjonale" mindre artister og komponister, så om du ikke kjenner noen selv som er dugandes musikere er det alltid håp.

Håper jeg ikke har tatt alt motet ifra deg.

K.M.

6735926[/snapback]

Ja, altso, det blir jo ikke noen lange musikkklipp,men(!), visst jeg adder er lite pip som er midt i sangen, er den vel min? :!:

Neida, men dette med copyright innen det og det året er vel noe? Copyright 2005 f.eks, går ikke da copyrighten ut i 2005?

Lenke til kommentar

Uhm.. Om man tjener penger på noen andre sin musikk blir det vel brudd på copyright, men om det ikke jobber noen i Universal eller andre store produsenter i bygda di, tror jeg det går bra. Om du isåfall blir "oppdaget", tror jeg ikke engang de gidder å sende bot til deg. Men om filmen din blir en internasjonal hit, bør du kanskje bruke norsk musikk som er mindre kjent..

Lenke til kommentar
Men om filmen din blir en internasjonal hit, bør du kanskje bruke norsk musikk som er mindre kjent..

6737415[/snapback]

Vel, store forhåpninger her ja! :)

Men, så f.eks TV2 må ha godkjenning for hver eneste sang de spiller av i innslag? Eller har de en slags avtale slik at de kan spille av hva de vil?

Lenke til kommentar

Har ikke så mye erfaringer med filmmusikk osv, men tror TV2 har egne produsere som lager musikken de trenger. Det er egentlig ikke så ofte man finner populær musikk i norskprodusert tv, men det finnes vel.. Uansett så tror jeg ikke du trenger å se deg over skuldra hele tiden om du bruker musikk uten godkjenning.. Skulle tro plateselskapene tjente nok..

Lenke til kommentar
Har ikke så mye erfaringer med filmmusikk osv, men tror TV2 har egne produsere som lager musikken de trenger. Det er egentlig ikke så ofte man finner populær musikk i norskprodusert tv, men det finnes vel.. Uansett så tror jeg ikke du trenger å se deg over skuldra hele tiden om du bruker musikk uten godkjenning.. Skulle tro plateselskapene tjente nok..

6738069[/snapback]

La merke til at TV2 brukte størsteparten av Pink Floyd - Marooned i et inslag på nyhetene i fjor sommer.

Og Rikstoto Direkte (pappa er travfanatiker) bruker Vangelis - Chariots of Fire i tide og utide.

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte, fjernsyn har egne satser for å bruke klipp, og kan stort sett bruke det de vil, og betaler avgift til tono. De trenger ikke forhåndsgodkjenne, men etterpåregistrerer hva de har brukt.

Film er noe man ikke har like stor kontroll over på distribusjonsnivå som en fjernsynsvisning, ergo mye strengere regler. Det finnes fjernsynserier som f.eks. Walkabout som aldri vil kunne komme ut på DVD på grunn av all musikkbruken deres.

Om du vil at en distributør skal ta opp filmen din må du nok klarere alt av musikk.

Copyright på musikk varer så vidt jeg vet i 70 år, men det kan hende det har blitt utvidet i det siste. Du må gjøre ganske radikale forandringer på en låt for å kunne kalle den din egen, da snakker vi av typen kutte ut 5 sekunder av den og gjøre dem ugjenkjennelige. (og du kan da ikke bruke resten av låta).

Lenke til kommentar
Som jeg nevnte, fjernsyn har egne satser for å bruke klipp, og kan stort sett bruke det de vil, og betaler avgift til tono.  De trenger ikke forhåndsgodkjenne, men etterpåregistrerer hva de har brukt.

Film er noe man ikke har like stor kontroll over på distribusjonsnivå som en fjernsynsvisning, ergo mye strengere regler.  Det finnes fjernsynserier som f.eks. Walkabout som aldri vil kunne komme ut på DVD på grunn av all musikkbruken deres. 

Om du vil at en distributør skal ta opp filmen din må du nok klarere alt av musikk. 

Copyright på musikk varer så vidt jeg vet i 70 år, men det kan hende det har blitt utvidet i det siste.  Du må gjøre ganske radikale forandringer på en låt for å kunne kalle den din egen, da snakker vi av typen kutte ut 5 sekunder av den og gjøre dem ugjenkjennelige.  (og du kan da ikke bruke resten av låta).

6739964[/snapback]

Humm... Slik det ser ut nå så blir det en reklamefilm på 10-30 sekunder... Jeg kan vel bruke så kort tid av en sang uten å gjøre det ulovlig. Det der med siteringsloven eller noe?

Lenke til kommentar

Reklamefilmer har så vidt jeg vet samme regler som film generelt. Siteringsloven vil ikke tre i kraft da. Om den låta du bruker er viktig er stort sett det eneste trygge du kan gjøre å få rettighetene klarert. Det kan hende det vil koste en del, men jo mindre du bruker jo mindre koster det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...