efikkan Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Hei! Jeg kommer med et veldig enkelt spørsmål her. Under installasjon av et program fikk jeg spørsmål om hvor jeg vil legge det. Jeg vil gjerne at flere brukere på pcen skal kunne bruke det, men mappen som var oppsatt som standard var hjemmemappen til brukeren. Så hvilken mappe i filsystemet bør jeg lette programmet i? Jeg takker for alle svar. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Kva program er det du prøver å innstalere? Bryk helst apt-get, eller lag dine egne pakker istadenfor å innstalere frå kildekode/.bin Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. august 2006 Forfatter Del Skrevet 24. august 2006 Det er installasjon fra SH-fil. Det er altså ikke en vanlig pakke. Jeg trenger bare vite hvor jeg bør legge det. Altså ei mappe tilsvarende "programfiler" i Windows. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Det er jo litt opp til deg selv, men /opt/ er en del brukt til sånt. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. august 2006 Forfatter Del Skrevet 24. august 2006 Takk. Jeg fikk til å legge inn programmet etter en del makk med rettighetene til mappen. Programmet jeg la inn heter Kylix (Delphi for Linux), men jeg får ikke startet det. Jeg fant ingen snarveier til det heller. Det er flere "kjørbare" filer men ingen av de starter. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 (endret) Du skulle ha installert det med kommandoen sudo sh pakkenavn.sh, da installerer du som root. Du kan prøve å starte filene fra terminalen. Naviger deg til mappen og skriv: ./filenavn EDIT: Poenget var selvsagt å få fram en feilmelding i terminalen. Endret 24. august 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Ei kjørbar fil bør vel ligge i $PATH? /usr/bin /usr/sbin etc. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. august 2006 Forfatter Del Skrevet 24. august 2006 Du skulle ha installert det med kommandoen sudo sh pakkenavn.sh, da installerer du som root. Du kan prøve å starte filene fra terminalen. Naviger deg til mappen og skriv: ./filenavn EDIT: Poenget var selvsagt å få fram en feilmelding i terminalen. 6737059[/snapback] Ja det stemmer, jeg glemte å skrive "sudo" fremfor. Nå fikk jeg følgende feilmelding ved oppstart: "kylix3/bin/libwine.borland.so: symbol errno, version GLIBC_2.0 not defi ned in file libc.so.6 with link time reference" Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Det er her argumentet til Mr. Elendig kommer inn. Du mangler noen dependencier for å kjøre programmet. Du kan lete etter de i Synaptic, evt. google det. Det er sikkert flere som har hatt det samme problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå