Gå til innhold

P5W DH Deluxe på 46 grader C

tomtomtom

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Har selv ødelagt 2stk P5W DH Deluxe når temperaturen har ligget rundt 47-50 grader. Skal montere den vedlagte vifta når jeg får mitt tredje hovedkort ;)

6836926[/snapback]

Hvor mye volt gir du CPU? Økt volt for chipset?

Det må da være noe fundamentalt feil når 2 hk "dør"?

Dette hk'et ser da ut til å være godt kjølt i motsetning til f.eks. P5B "Vanilla".

Har ikke hørt om tilsvarende problem med Gigabtye GA-965P-S4 eller P5B dlx som har ganske lik kjøleløsning på chipset/Vrm som P5W DH (Gigabyte hk'et har dog bedre kjøling av Vrm/Mosfets)

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
intox_neb: Det slår meg at du faktisk ikke _VET_ om chipsetviften vil senke temperaturen eller ikke...

Jeg prøvde nemlig på ett par M2N32-hovedkort, og med aktiv CPU-kjøler hjalp ikke chipsetviften i det hele tatt.

6848493[/snapback]

Har lest i forumene på www.tomshardware.com og www.anandtech.com hvor det fremkommer at den vedlagte viften vil redusere temperaturen relativt mye.

Lurer bare på at det var i en tråd på en av disse forumene en hadde fått en mail fra ASUS angående spørsmål rundt temperaturen, hvor de sa 50C skulle gå helt greit, så at det kan være alternativ årsaker til at kortene mine har tatt kvelden, absolutt

BTW: har ikke drevet med overklokking

BTW2: Skal forresten teste strømforsyninge med multimeter for å sjekke at det ikke er der feilen ligger. Er det så å skjønne at jeg kobler strømforsyningen til veggen, slår på og måler med multimeteret i "munnen" på hver av kablene?

Endret av intox_neb
Lenke til kommentar
50 grader er _ikke_ nok til å ta knekken på hovedkortet. Ikke 60 heller, faktisk ikke 70 grader heller. Noe særlig over det er litt verre.

6849751[/snapback]

hmm...skal få testet strømforsyningen kjapt som svint, mulig det er den som driver å "ødelegger" hovedkortene mine

Er det så å skjønne at jeg kobler strømforsyningen til veggen, slår på og måler med multimeteret i "munnen" på hver av kablene?

Endret av intox_neb
Lenke til kommentar

I Intels spesifikasjoner av North- og southbridge chipsettene opererer de med en abeidstemperatur på 5-105 grader, så de tåler en støyt.

Men det er jo klart at har du en chip på 50-60 grader uten nok utlufting blir det varmt i kassa, og det er det muligens andre komponenter som kan ta skade av.

Min Southbridge (hvor MB temp måles) ligger på ca 55 uten problemer.

Lenke til kommentar
Hei,

Har bygget PCen min nå.

Specs som følger:

E6600 med Zalman 9500 cpu cooler

P5WDH Deluxe Hovedkort

4MB RAM

Radeon X1900XT

Jeg har installert ASUS Probe II som gir meg en advarsel på for høy temperatur på hovedkortet. Den er på 46 grader og som standard er treshold satt til 45. CPU er på 29-31 grader uten noen som helst form for load.

Er dette for høy temperatur? Og hva kan jeg evt. gjøre?

6735641[/snapback]

Var det noe vanskelig å montere Zalmanvifta på det HK? Jeg har samme HK og prosessor. Min prosessor ligger på over 60 grader, og HK på samme grader som du oppgir her, så det virker som om den Zalman yter vesentlig bedre enn stockvifta til prosessoren da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tror jeg må gjenta det enda en gang...: :)

Ikke heng dere altfor mye opp i dette med temperaturer..eller mer presist:

Ikke ta de tallene Bios/temp-utility viser som "god fisk".

De er dessverre (nesten) helt urealistiske verdier noen ganger..

Bruk en IR-måler eller en probe og sjekk f.eks. "MB"(Chipset-temp) mot det Bios viser.

Jeg har (og har hatt) hovedkort som har rapportert ganske så jevn/lik temp uansett belasting... f.eks. 36 grader og målt 57 grader med probe. Dette på selve heatsinken. Så kan man sikkert skjønne at temperatur på selve "chip'en" er "noe" høyere. God luftflyt i kabinettet er nødvendig for å holde temperatur på hk/chipset nede.

Chipset som "må jobbe hardt" på høy frekvens slik som på de fleste godt "FSB-klokkede" i965-hk.. blir nokså varme ja..

Sålenge det er stabilt er det neppe noen fare, men det er ikke umulig å svi ett hovedkort med mye VCore/chipset-volt og høy klokk. De mer kostbare hk'ene skal jo være dimensjonert for overklokking og den varme som genereres av en kraftig klokket (og "volted") dual core, og mange rimeligere hk uten kjøling (ribber/heatpipe) overlever også høy temperatur .)

Lenke til kommentar

Jeg har også asus p5w dh dlx men med e6400 med stock vifte, og hovedkortet mitt ligger på 32c og cpu 42c.

har tenkt til og oc så tenkte meg en bedre vifte til cpu, har sett på zalman 9500....men mener jeg har lest at d var viktig og ha en cpu vifte som blåste ned på hk'et.............eneste grunnen til at jeg har nølt litt med den kjøleren.

Kan det vær derfor dere har 46c+ på hk ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...