Gå til innhold

Server til regnskap, lønn og fakturering og VPN

MrAce

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har en liten håndtverker familiebedrift som har funnet ut at vi har behov for en server.

Det trenger ikke være noen heftig server, da den i all hovedsak skal kjøre lønn, faktirering og regnskaps systemer.

Samt også fildeling og fungere som en printer server.

Det med server er ikke det store problemet, men annbefalte minimums spesifikasjoner for å kjøre f.eks Win 2003 og regnskaps programmer ønskes litt info om.

Det som er ett litt større tema, det er VPN.

Det er et felt jeg ikke har noen kunnskaper på, så søker derfor litt hjelp hos dere forum-brukere.

Jeg har snakket med leverandør av programmvare å forsikret meg om att all programmvare som skal kjøres støtter VPN.

Men det annbefales en terminal server løsning med hensyn til hastighet.

Jeg har ikke store kunnskaper når det kommer til terminal-server heller, så setter stor pris på alle innspill på dette feltet også.

Men for å hoppe litt tilbake til VPN, hvilke løsninger annbefales?

Vi er som sagt en ganske liten bedrift med kun 8 ansatte, så jeg ser helst etter en rimelig men SIKKER løsning.

For å forklare litt mer ang. behovet så har vi ett hjemme-kontor hvor serveren vil bli plassert, ett lager med kontor som har behov for oppkobling, daglig leders bærbare pc som ofte er ute å reiser (utland som innland) og en ansatt til som skal ha tilgang til fakturering.

Håper jeg har fått med det vesentlige. Takker på forhånd for alle svar som kommer.

Mvh Marius Solheim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et par ting man bør tenke over her. Hva med å gå over til et webbasert system som f.eks. www.24sevenoffice.no istedet for den løsningen dere har nå? da vil dere slippe problemer knyttet til server, backup, drift og til dels VPN-tilknytning.

Om dere bruker f.eks. Mamut i dag så er det håpløst å kjøre alt lokalt på maskinene over nett/vpn. Mamut har en dårlig databaseløsning for flere brukere som krever at hele filen med alle dataene innenfor den delen du skal se må lastes over. En terminal løsning er den eneste løsningen å gå for om man har Mamut og flere kontorer.

Når det gjelder VPN så kan det være knotete å sette opp. Siden dere har to faste kontorer vil jeg anbefale en fast IPSec oppkobling mellom disse. Jeg har god erfaring med Linksys RV042 og RV082 til dette formålet, og eventuelt WRV54G om man ønsker trådløst i tillegg. RV042 og RV082 støtter også klientbasert VPN enten via PPTP eller via en spesiallagd IPSec oppkobling med egen programvare fra Linksys. Forskjellen på 042 og 082 versjonene er at 082 har 4 flere LAN-porter, en dobbelt så rask prosessor, og mulighet for dobbelt så mange IPSec-tunneller.

Siste utgave av RV082 har også mulighet til å prioritere trafikk over annen trafikk om man har litt begrenset med båndbredde. RV042 får muligens denne funksjonaliteten i fremtiden, men det er usikkert. Ytelsesmessig vil RV042 holde for dere.

Det finnes også mer avanserte brannmurer som kan filtrere ut det aller meste man ikke ønsker av trafikk, men det spørs helt hvor god kontroll dere har på lokalnettet deres om det er behov for en slik løsning.

Når det kommer til server er dere såpass få at man ikke trenger det aller beste man kan få tak i. Så jeg ville anbefalt deg å ta kontakt med leverandøren dere har i dag, eventuelt en produsent du har gode erfaringer med om å få et tilbud.

Men aller først bør dere tenke igjennom om dere vil fortsette å bruke dagens system med server og vpn, eller gå over til en nettbasert løsning med alle fordeler og ulemper det medfører.

Lenke til kommentar

Vi har sett litt på 24sevenoffice.no, det virker ganske uaktuelt for oss.

Det vil uansett være behov for en server med VPN.

Det er Mamut Enterprise som skal instaleres å det var tenkt att det skulle kjøres via en terminal løsning. Men som sagt har jeg meget lite kunnskaper på dette.

Har gjort et søk på Google, men er kanskje litt dårlig til å søke.

Finner lite som jeg finner relevant for den oppgaven jeg har forran meg.

Jeg hadde et håp om å få bestilt det som jeg har behov for før helgen, da det systemet vi kjører nå er SPRENGT (med dette mener jeg at det totalt ikke klarer å behandle alt som må behandles).

Så det jeg håpte på nå, det var litt info om terminal server og VPN.

VPN er ikke det jeg ser på som hovedprioritet, men det ligger på en solid andreplass.

Jeg har vurdert Dell som leverandør av server.

Er Windows 2003 SBS ett alternativ?

Takker for svaret Knut.

På forhånd takk for videre svar=)

Mvh Marius Solheim

Endret av MrAce
Lenke til kommentar

Da har jeg vert i kontakt med Dell angående valg av server.

Det ligger ann til å ende på en PowerEdge Xeon 3ghz med 1gb ram, 2stk 300gb SATA i speiling med tape backup og Windows 2003 R2 Standard med Terminal Server.

Det ligger ann til å bli en dobbelt så stor investering som først planlagt, men vi håper att dette er noe som skal tjenes inn igjenn iløpet av halvannet-to år ved reduserte administrasjons utgifter.

Det jeg nå håper dere kunne hjulpet meg med, det er litt innføring i VPN.

Lenker til websider etc. (Jeg skimmer litt gjennom Google).

Er meget takknemmelig for alle svar!

mvh Marius Solheim

EDIT: forandringer i oppsett

Endret av MrAce
Lenke til kommentar

Når det kommer til VPN så ville jeg gjort det forholdsvis enkelt.

Det første du må huske er å ha forskjellige subnett på de stedene du skal ha VPN. F.eks. 10.10.32.0/24 (/24=255.255.255.0 subnett) og den andre har 10.10.33.0/24. Om man setter opp en VPN-link mellom de to routerene (gjennom internettoppkoblingene begge steder) vil maskinene som er på 10.10.32.0/24 nettet få tak i maskinene på 10.10.33.0/24 nettet og omvendt.

For en klient til gateway/server-løsning kan man bruke en ren IPSec-løsning, men dette er ofte mer knot enn ønskelig for en såpass liten bedrift. Det enkleste kan da være en PPTP eller et eget VPN-oppkoblingsprogram.

Forslaget mitt med Linksys RV042, RV082 og WRV54G støtter disse tingene og er ganske greie å sette opp. Har to RV082, fire WRV54G og en RV042 i drift som fungerer helt fint i mindre bedrifter. Pr dags dato har RV042-boksen 2 faste gateway til gateway tilkoblinger og to PPTP-oppkoblinger som brukes en gang i blant. Oppetiden er i følge webgrensesnittet på 170 døgn.

En klient til gateway oppkobling vil gi klientmaskinen som kobler opp tilgang til det lokale nettverket der den kobler seg opp mot uten at du trenger å åpne porter i routeren. brukern kan da "ringe opp" med programvaren og så starte terminalklienten før han kobler seg opp mot mamut-løsningen deres.

Om det er noe mer du lurer på er det bare å ta kontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...