daggerfall Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Nå som jeg har gått fra win98 til Xp på PC'en min så er det en del spill jeg spiller som ikke funker. nei, er ikke intresert i DOS-box eller lignende. Jeg har nemlig en Compaq fra 94. Den har 75mhz pentium CPU og minne er oppgrader fra 8 til 74mb(overkill ). probleme mitt er: Pc'en kom med win 3.11, og da det ble innstalert win 95 så sluttet lydkortet å funke skikkelig. Jeg får noe lyd i noen spill, men ikke altid. Noen ganger er det f.eks lyder som slåing med sverd osv, men ikke musikk. Jeg regner det å finne en driver til det jeg har som umulig. De gamle win3.11 diskettene er borte... Finnes det noen lydkort i dag som kan brukes på en så gammel PC med win95? Eller er det noen som har noe liggende, med driver cd/floppy? Lenke til kommentar
awesom-o Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Hva slags lydkort er det du har i maskinen? Regner med det er DOS spill du spiller, DOS drivere bør ikke være umulig å oppdrive. Du bør ikke spille spillene fra win95, men boote uten å starte windows, eller avslutte til skikkelig DOS modus. Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 (endret) Det beste for den maskinen er nok Windows 95 / 98. Har selv prøvd XP på 75 MHz, og det gikk ikke akkurat unna, selv med 256 MB minne. Nei, installer 98 igjen du. For å finne ut hvilket lydkort du har, kan du bruke DOS-programmer som f.eks. HWiNFO og AIDA16, som kan lastes ned fra linken under. Everest kan du evt. også bruke. HWiNFO Everest AIDA16 Endret 24. august 2006 av Diverse Lenke til kommentar
awesom-o Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Hvis dere leser posten hans en gang til vil dere se at han har en EKSTRA pc på 75MHz han har installert win95 på.. det er altså ikke XP på maskinen det snakkes om. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Jepp. Og den PC'n kan sikkert kjøre spillene fra DOS boot-disk. Det er ofte en del fikkel med å konfigurere lykort i bios for DOS dog... Lenke til kommentar
daggerfall Skrevet 25. august 2006 Forfatter Del Skrevet 25. august 2006 Er en ekstra pc ja Må ha xp på den "nye"(seks år gammels den å), fordi søstra mi må bruke iTunes til mp3spillern sin... Jeg kjører Windows spill. Daggerfall, Warcraft2, Dogfight, etc... men også DOS spill som LHX, Ishar3, Strike commander(om jeg får løst problemet med manglende dos memory) I LHX og Ishar3 har jeg faktisk noe lyd... PC speakeri førstnevnte... Må rydde vekk et sterioannlegg som står midlertidig på pulten min, så skal jeg få funnet ut hva slags lydkort det er. Vet at det er onboard i det miste... Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 (endret) Er en ekstra pc ja Må ha xp på den "nye"(seks år gammels den å), fordi søstra mi må bruke iTunes til mp3spillern sin... Jeg kjører Windows spill. Daggerfall, Warcraft2, Dogfight, etc... men også DOS spill som LHX, Ishar3, Strike commander(om jeg får løst problemet med manglende dos memory) I LHX og Ishar3 har jeg faktisk noe lyd... PC speakeri førstnevnte... Må rydde vekk et sterioannlegg som står midlertidig på pulten min, så skal jeg få funnet ut hva slags lydkort det er. Vet at det er onboard i det miste... 6739762[/snapback] Jeg har over det siste halvåret gradvis bygget opp en dedikert PC til Win9x/DOS bruk. Vil si jeg har god kunnskap om slike gamle komponenter. Et meget godt lydkort som fungerer supert både i Win9x og i 'real mode' DOS er AWE64 Gold. Har også meget god lydkvalitet (RCA og SP-DIF lydutganger). Fant et splitter nytt, ubrukt eksemplar på eBay. http://cgi.ebay.com/Creative-Sound-Blaster...1QQcmdZViewItem Endret 25. august 2006 av Spaz Lenke til kommentar
daggerfall Skrevet 25. august 2006 Forfatter Del Skrevet 25. august 2006 (endret) Hvordan ser dette ut? http://cgi.ebay.com/Creative-Labs-Sound-Bl...1QQcmdZViewItem Litt annet tall på modelnavnet... 20$ mindre i porto.. Venter på svar om det følger med drivere, et viktig del av greia... edit: mener å ha funnet win 95drivers hos creative, så da er det nok i boks! Endret 25. august 2006 av daggerfall Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 (endret) Hvordan ser dette ut?http://cgi.ebay.com/Creative-Labs-Sound-Bl...1QQcmdZViewItem Litt annet tall på modelnavnet... 20$ mindre i porto.. Venter på svar om det følger med drivere, et viktig del av greia... edit: mener å ha funnet win 95drivers hos creative, så da er det nok i boks! 6741174[/snapback] Forskjellen mellom dette kortet og AWE64 Gold er mindre onboard minne (512KB vs 4MB), ikke RCA og S/PDIF utganger og dermed litt dårligere SNR. Tror alikevel det kortet skal duge helt fint til spillbruk. Billig var det også "The difference is that one is an AWE 64 Value and the other is an AWE64 Gold. Check out www.creativelabs.com for specifications. The Gold has 4Mb of RAM (vs 512K on the Value), slightly better s/n ratio, gold plated RCA connectors, and S/PDIF output. " http://groups.google.com/group/comp.music....69e4f07a4f91088 Endret 25. august 2006 av Spaz Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 jeg har et awe 64 gold, isa slot, liggende her hvis du vil ha. brukte det i en gammel maskin som kjørte, ja riktig, win95, funka fint med spill. Lenke til kommentar
RoosterX Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Få tak på et SB16/awe32/awe64 så fungerer de fleste gamle dos spill - 100% sikker er bare sb16... ellers har du testa dos emulatorene som finnes - nettopp for kjøre gamle spill på maskin med xp? fungerer visserligen veldig bra for enkelte spill iallefall. Lenke til kommentar
daggerfall Skrevet 27. august 2006 Forfatter Del Skrevet 27. august 2006 hehe... husker i gamle spill måtte en altid velge lydkort og porter... et helvete, særlig når jeg ikke fikk det til å funke siden lydkortet som nevnt ikke funka helt... Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Creative har et program som lister opp hvilken kanal, IRQ og DMA lydkortet bruker. Last ned diagnose.exe nederst på linken. Det finner du også andre oppdateringer for SB16/AWE32/AWE64. Link Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå