haugl2000 Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Heisan. Er fersk i programmeringa og driver å mekker et lite program hvor du skal taste inn bokstaver for å velge mellom tre valg. jeg har definert en scanner med navn sc // For å lese inn bokstaven bruker jeg: str = sc.next(); Nå ønsker jeg å gjøre valg basert på hvilken bokstav som ble skrevet. if (str == "A" ) { tall = 0; System.out.println("Du har valgt alle tallene"); } if (str == "O" ) { tall = 1; System.out.println("Du har valgt at kun oddetall skal summeres"); } if (str == "P" ) { tall = 2; System.out.println("Du har valgt at kun partall skal summeres"); } Men dette funker ikke. Har prøvd det samme med tall som variabel og da funker det. Det jeg lurer på er altså hvordan jeg kan kjøre en if-setning med string som variabel? Noen tips? Espen Lenke til kommentar
HV Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 if (str.equals("A")) { tall = 0; System.out.println("Du har valgt alle tallene"); } else if (str.equals("O")) { tall = 1; System.out.println("Du har valgt at kun oddetall skal summeres"); } else if (str.equals("P")) { tall = 2; System.out.println("Du har valgt at kun partall skal summeres"); }else{ System.out.println("Ugyldig tegn"); } Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Dette var det første programmet jeg noensinne laget for å sammenligne strenger: http://rafb.net/paste/results/dd05bN89.html Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Du bør ikke sammenligne strenger med ==, da det sjekker bare om de er det samme objektet, bruk equals() som i dranges eksempel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå