Gå til innhold

Fylkesmannen i Telemark: "Ja til hakekors"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man kan ikke anklage den kristne tro, men den kristne kirke.

(osv. - jeg slettet resten for å gjøre det litt kortere.)

6739802[/snapback]

Ehm.. Her syns jeg du er ganske langt på viddene ;) Ja det har skjedd mye jævlig i kristendommens navn men:

Vi kan begynne med misjonærene. Dersom de ikke mente mennesker i den nye verden hadde verdi hvorfor forsøke å omvende dem til den kristne tro? De mente vel heller, som mange kristne gjør i dag, at de ikke kom til å komme til Guds rike fordi de ikke trodde på ham.

Så lurer jeg på hva du mener med at de velsignet nedslakting av de vantro? Er det korstogene du tenker på så er det vel liten tvil om at dette hadde med makt å gjøre og at kristendommen var et samlende symbol for de vestlige makter mot maurerne (som hadde islam som sitt).

At de "tok livet av alle" er vel også en ekstrem overdrivelse. Jeg vet nok en gang ikke hva du sikter til men er det inkvisisjonen du tenker på så var det selvsagt en grusom organisasjon. Jeg vil si at det er å strekke det ekstremt langt å kalle dette representativt for kristne i verden de siste 200 år eller så. Grunntanken i kristendommen (om enn ikke alltid like klart fremme) er vel fremdeles å være troende, god og from og ha nestekjærlighet?

Jeg syns det er historieløst å sammenligne en religion med kanskje det største hatregimet verden har sett.

6740047[/snapback]

Har vært vekke i noen dager og har ikke fått fulgt opp som jeg skulle, men her er noen svar på dine spørsmål.

1) Helt i startfasen av koloniseringen av "den nye verden" (Amerika) var det nettopp kristne misjonærer som argumenterte for at indianerne var guds barn på lik linje med europeere, og at de derfor måtte bli forkynt det kristne evangelium. Samtidig var det en del "teoretikere" og maktmennesker som argumenterte mot. Det ble kjørt en "prosess" i Valladolid i Spania for å avgjøre om indianerne hadde sjel og burde frelses, eller om de var mer som dyr å regne. Det er laget en film (for TV?) om denne prosessen. Veldig bra laget.

2) Da jeg tenkte på nedslakting av vantro, tenkte jeg både på korstogene østover og de "indre korstogene" mot for eksempel catharene i Sør-Frankrike. Tempelridderne ble jo også plutselig fritt vilt en dag.

Det var jo litt flaut da en arme av korsfarere beleiret og inntok en by i grenseområdet mellom dagens Tyrkia og Syria, bare for å oppdage at det slett ikke var muslimske soldater der. Alle som bodde der var kristne. Selv i dag er det få som tenker på at kristendommen er en religion som oppsto i midt-østen, og at det har satt sitt preg på både seremonier og dogmer.

3) Catharene var fredsommelige folk, men de nektet å anerkjenne Pavekirkens overherredømme. Dette var ikke Roma fornøyd med, og da frankerne ønsket å utvide sin innflytelse sørover i Frankrike, slo kirkens menn seg sammen med dem og innledet "korstog". Særlig ille gikk det for seg i byen Beziers, der man ikke gjorde forskjell på kjønn, alder, eller status. Alle ble drept. Det står litt om det på denne siden.

Det er overraskende hvor mange "kristne" som fremviser en klart ukristelig oppførsel. Det er som om de ikke engang aner hva Jesus sto for, prediket og viste i praksis. Det virker mer som om det gamle testamentet er det som betyr noe for dem, men da synes jeg de kunne vært reale og kalt seg noe annet enn "kristne". Selv om kristendommen - på bakgrunn av evangeliene - ikke kan sies å være ond, må det da være et stort problem at det ser ut til å være lett å gjøre onde gjerninger i kristendommens navn.

Steven Weinberg sa det slik: "Religion is an insult to human dignity. Without it, you have good people doing good things and evil people doing evil things, but for good people to do evil things, it takes religion."

Tenk å kunne rette geværpipa mot et barn, trekke av, og se den lille kroppen falle død om, i trygg forvissning om at det er noen annens skyld ......

OK, et ganske ekstremt eksempel. Bytt ut geværet med et rakettbatteri eller en artillerikanon og flytt deg noen kilometer unna byen der barnet bor. Så kan du skyte. Nå slipper du i hvert fall å se barnet dø. Men det er fortsatt noen annen som har skylda.

Lenke til kommentar

Hakekorset i seg selv er ikke ulovlig. Men:

Med bøter eller fengsel inntil 2 år straffes den som ved uttalelse eller annen meddelelse herunder ved bruk av symboler, som framsettes offentlig eller på annen måte spres blant allmennheten, truer, forhåner eller utsetter for hat, forfølgelse eller ringeakt en person eller en gruppe av personer på grunn av deres trosbekjennelse, rase, hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse.
Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar
Hakekorset i seg selv er ikke ulovlig. Men:

Med bøter eller fengsel inntil 2 år straffes den som ved uttalelse eller annen meddelelse herunder ved bruk av symboler, som framsettes offentlig eller på annen måte spres blant allmennheten, truer, forhåner eller utsetter for hat, forfølgelse eller ringeakt en person eller en gruppe av personer på grunn av deres trosbekjennelse, rase, hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse.

6776993[/snapback]

Selv om hakekorset har blitt kraftig "nazifisert" i europa, er det fortsatt et fint symbol. Jeg bærer selv Torshammeren som et åpent symbol på min tro, og akter ikke å slutte med det, selv om enkelte brune elementer også synes det er fancy. Det sammme kan forøvrig gjelde solkorset, selv om jeg personlig ikke har noen slik amulett. Om du ser et solkors, betyr ikke det automatisk at her dreier det seg om nazisme. Har personen evt balaklava og balltre derimot, er sikkert situasjonen en annen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...