Autofil Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Ungdomsinstitusjon i Skien får ikke nekte ungdommene å bruke hakekors. http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/article...08240121/1001/_ Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Det kalles ytringsfrihet. Man kan velge selv om man liker det. Skal hakekors være forbudt, skal også hammer og sigd være ulovlig. Lenke til kommentar
covah Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Enig. Selv om jeg ikke på noen måte kan si meg enig med nazismen, må folk få lov til å ha de meningene man vil. Det er først dersom (ekstreme) meningene blir gjort om til handlinger man kan slå ned på dem. Jeg vil ihverfall IKKE leve i et samfunn som forbyr alt vi ikke liker, for hvem skal bestemme hva "vi" liker og ikke liker? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Fra mitt ståsted så virker dette som en grei beslutning, rent juridisk. Men behandlingsmessig for ungdomene så tror jeg det kan være uheldig at dei får ta med seg sin dårlige innflytelse inn på institusjonen. Ungdom med nazisymboler på veggen er gjerne involvert i voldelige nynazistiske organisasjoner som Vigrid, Nasjonal Ungdom og lignende. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 (endret) Fra mitt ståsted så virker dette som en grei beslutning, rent juridisk. Men behandlingsmessig for ungdomene så tror jeg det kan være uheldig at dei får ta med seg sin dårlige innflytelse inn på institusjonen. Ungdom med nazisymboler på veggen er gjerne involvert i voldelige nynazistiske organisasjoner som Vigrid, Nasjonal Ungdom og lignende. 6735294[/snapback] Om de begår voldelige forbrytelser er jo saken en annen. Da slår man ikke ned på meningen, men handlingen. Ytringsfrihet FTW. EDIT: Leif var innom Endret 24. august 2006 av Marley Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Fra mitt ståsted så virker dette som en grei beslutning, rent juridisk. Men behandlingsmessig for ungdomene så tror jeg det kan være uheldig at dei får ta med seg sin dårlige innflytelse inn på institusjonen. Ungdom med nazisymboler på veggen er gjerne involvert i voldelige nynazistiske organisasjoner som Vigrid, Nasjonal Ungdom og lignende. 6735294[/snapback] Akkurat på samme måte som Anarkitegn (f.eks Blitz) og lignende. Dette virker for som en god avgjørelse. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 (endret) Det kalles ytringsfrihet. Man kan velge selv om man liker det. Skal hakekors være forbudt, skal også hammer og sigd være ulovlig. 6735267[/snapback] Skal hakekors være forbudt, skal også USAs flagg være forbudt. Heldigvis har vi et vagt prinsipp om ytringsfrihet. Endret 24. august 2006 av trøls Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Way to go, egentlig skulle alle nynazizter vert pålagt å gå med korset i offentlig rom så alle kunne se hvem de var, eller blander jeg kortene nå? OnTopic: Jeg mener også et det er en riktig avgjørelse, det som forbys vil ha en større tiltrekningskraft på opprørsk ungdom. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Skal hakekors være forbudt, skal også USAs flagg være forbudt. 6735844[/snapback] Haha, USA-haterne fornekter seg ikke. Men jeg er da enig i at man ikke kan forby hakekors. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 (endret) tja joda, vi har jo ytringsfrihet men det er rart at en instutisjon ikke kan nekte folk å henge opp hakekors. greit, de kan sette opp hakekors i huset sitt når de får det eller leilighet. instutisjon er offentlig. jeg kan liksom ikke bare gå ut og henge et hakekors på politistasjonen. tross alt så lever vi ikke i et anarki. så visse regler må det være. og altså. selv om vi har ytringsfrihet må unger/ungdommer gis en oppdragelse ellers så kommer de bare til å bli en pest og en plage for samfunnet. ville foreldre godkjent dette? nei, så da bør ikke instutisjoner heller gjøre det. det gir feil signaler mener jeg. Endret 24. august 2006 av KRAFortune Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 å bære ett hakekors er vell straffbart.... Lenke til kommentar
covah Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 å bære ett hakekors er vell straffbart.... 6739278[/snapback] Dersom det er riktig, hvorfor er det ikke da ulovlig å bære hammer og sigd? Eller t-shirts med Che Gevarra? Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 å bære ett hakekors er vell straffbart.... 6739278[/snapback] Dersom det er riktig, hvorfor er det ikke da ulovlig å bære hammer og sigd? Eller t-shirts med Che Gevarra? 6739310[/snapback] Kan jo være fordi bl.a Che Guevara aldri har okkupert norge, laget ny regjering, drept og torturert nordmenn og deportert mange av besteforeldrene våre til konsentrasjonsleirer? Makan til kommentar.. Sammenligne Tyskland, jødeforfølgelsen, drapet på millioner av jøder og en krig som preget flere generasjoner med Che Guevara.. For mange eldre vil dette være et slag i ansiktet. Likevel er jeg enig i at ytringsfriheten er viktig her og at avgjørelsen, selv om det kan være vondt for mange, kan være god. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Hverken hakekors, solkors eller noen som helst andre symboler er opprinnelige nazistiske. De er rett og slett "tatt over" av nazister for å bruke som symbol. Å gå med ett symbol (med mindre det er en alkohol/tobakksprodusent og du skal på TV) er ikke ulovlig. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 (endret) Dette er kort og greit helt på tryne. Generelt sett er det en korrekt avgjørelse, men når vi snakker om en slik instutisjon? Altså, det blir som at man pålegger behandlingsklinikker for alkoholikere å gi klientene rett til å ha alkohol på rommet fordi det ikke er ulovlig å drikke alkohol. Endret 25. august 2006 av Ernie Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Ernie: Jeg er prinsippielt sett enig i at alt eller ingenting, jeg synes det er tåpelig at omtrent 10% av Norges befolkning går rundt med Che Guevarra-tøy så lenge kun 2% av de vet hvem han var. I institusjoner som nevnt over burde det være totalforbud mot slikt, da det kun medfører å hive bensin på bålet. Lenke til kommentar
covah Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 å bære ett hakekors er vell straffbart.... 6739278[/snapback] Dersom det er riktig, hvorfor er det ikke da ulovlig å bære hammer og sigd? Eller t-shirts med Che Gevarra? 6739310[/snapback] Kan jo være fordi bl.a Che Guevara aldri har okkupert norge, laget ny regjering, drept og torturert nordmenn og deportert mange av besteforeldrene våre til konsentrasjonsleirer? Makan til kommentar.. Sammenligne Tyskland, jødeforfølgelsen, drapet på millioner av jøder og en krig som preget flere generasjoner med Che Guevara.. For mange eldre vil dette være et slag i ansiktet. Likevel er jeg enig i at ytringsfriheten er viktig her og at avgjørelsen, selv om det kan være vondt for mange, kan være god. 6739358[/snapback] Både hammer og sigd og Che Guevara er symboler på kommunismen, som har (selv om det heldigvis ikke har skjedd i Norge) stått bak forfølgelse og drap på flere titalls millioner, deportering av politiske motstandere til Gulag og okkupasjoner av flere land (feks. øst-europa, Tibet osv). Ser ikke noen prinsipiell forskjell på det og hakekorset. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Både hammer og sigd og Che Guevara er symboler på kommunismen, som har (selv om det heldigvis ikke har skjedd i Norge) stått bak forfølgelse og drap på flere titalls millioner, deportering av politiske motstandere til Gulag og okkupasjoner av flere land (feks. øst-europa, Tibet osv). Ser ikke noen prinsipiell forskjell på det og hakekorset. 6739432[/snapback] OK, da har vi dekket både nazistene og kommunistene. Hva med alle de andre som har stått bak folkemord, puttet urbefolkningen i reservater og/eller skutt dem ned, støttet terroraksjoner og militærkupp i andre land, hva slags "-ismer" snakker vi om da? Og hvilke symboler representerer disse "-ismene"? Skal vi forby dem også? Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 (endret) Både hammer og sigd og Che Guevara er symboler på kommunismen, som har (selv om det heldigvis ikke har skjedd i Norge) stått bak forfølgelse og drap på flere titalls millioner, deportering av politiske motstandere til Gulag og okkupasjoner av flere land (feks. øst-europa, Tibet osv). Ser ikke noen prinsipiell forskjell på det og hakekorset. 6739432[/snapback] Nå er det fremdeles ikke sammenlignbart. Che Guevarra var kommunist men står ikke ansvarlig for de udådene som har blitt utført i kommunistiske regimer. Å sammenligne Che med hakekorset er langt over grensen.. Endret 25. august 2006 av Carnifex Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Che Guevara kjempet mot militaristiske diktaturer. Er det gæli også, nå? Ulempen er vel at disse diktatorene var støttet av USA, og da kommer vi i et lite dilemma. Er vi for eller mot diktatur? Osama bin Laden var også en av USAs glade gutter da han gjorde dem en tjeneste og sloss mot Sovjeterne i Afghanistan på 80-tallet. Hva er symbolet for ObL og Al-Qaeda, forresten? Så vi kan forby det, mener jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå