sullemikkel Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Har Nikon D50. Skal RAW filene lagres som i NEF format eller PSD, TIFF etc ? Syns dette er nokså forvirrende. Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Det bestemmer du selv. Det beste er å beholde råfilen (det er jo det digitale negativet) og lagre konverteringen i et format som passer bruken best. (trenger ikke tiff feks hvis du skal printe ut 10*15) Lenke til kommentar
la7tma Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 jeg legger raw på dvd eller server og bruker det som vanlig negativ. lager kopier etter hva jeg skal bruke det til. på pc har jeg bare små jpg filer for å se hva jeg har. lagrer du i noet annet format en raw har du ødelagt den fine muligheten til å ha best kvalitet uten å ødelege filen. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 (endret) Med snart 20000 RAW bilder (konvertert til DNG) på backup-disker og et godt bildearkiv (CUMULUS), lages "bruker"filene til det fil-format som det er behov for i hvert enkelt tilfelle. Alle bildene som skal brukes i InDesign for katalog/posters/brosjyrer/display/CD-produksjon er i CMYK-profil(avtalt med trykkeriet) PSD med 300 dpi. Helst i riktig størrelse. Fordelen med PSD er at en kan gå tilbake i fila og endre de innstillingene som er blitt gjort før (bruk av Adjustments layers) Dersom noen av mine "kunder" bruker Quark, får de en TIFF eller dersom det må sendes på mail - en JPG med liten kompresjon (det er 1.gangs jpg, så "ødeleggelsene er ikke så store). Til avisbruk sender jeg som oftest en JPG (RGB) i 200 dpi/25 cm bredde ( hvis de ikke har bedt om større). Til WEB-bruk er det stort sett bare JPG, lagret som "Optimalisert for WEB" i riktig størrelse (200-1000 pixler) og med sRGB-profil. Håper dette gir en liten tommel for filbruken. Endret 24. august 2006 av xST©NE2005 Lenke til kommentar
sullemikkel Skrevet 24. august 2006 Forfatter Del Skrevet 24. august 2006 Med snart 20000 RAW bilder (konvertert til DNG) på backup-disker og et godt bildearkiv (CUMULUS), lages "bruker"filene til det fil-format som det er behov for i hvert enkelt tilfelle. Alle bildene som skal brukes i InDesign for katalog/posters/brosjyrer/display/CD-produksjon er i CMYK-profil(avtalt med trykkeriet) PSD med 300 dpi. Helst i riktig størrelse. Fordelen med PSD er at en kan gå tilbake i fila og endre de innstillingene som er blitt gjort før (bruk av Adjustments layers) Dersom noen av mine "kunder" bruker Quark, får de en TIFF eller dersom det må sendes på mail - en JPG med liten kompresjon (det er 1.gangs jpg, så "ødeleggelsene er ikke så store). Til avisbruk sender jeg som oftest en JPG (RGB) i 200 dpi/25 cm bredde ( hvis de ikke har bedt om større). Til WEB-bruk er det stort sett bare JPG, lagret som "Optimalisert for WEB" i riktig størrelse (200-1000 pixler) og med sRGB-profil. Håper dette gir en liten tommel for filbruken. 6737173[/snapback] Takker for et godt svar! PSD er altså tingen hvis man ikke skal miste kvalitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå