gamerman Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Hei Jeg og min nabo tenkte å dele min internett slik at vi betaler 50 / 50 for linjen. Han skal kjøpe inn trådløs router og alt sammen som trengs. Har alltid vært litt skeptisk til trådløst nettverk pga vet folk kan stjele det o.l Finnes det noe måte som gjør at bare jeg og min nabo kan logge seg på nettverket ? Finnes det noe måte å ha oversikt over hvem som er på nettverket ditt ? Kan man også være admin slik at man kan sette en "amount" of kbps som naboen min kan få tilgjengelig ? Håper på gode svar Takk Lenke til kommentar
snarius Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 (endret) Heisann! Eit trådlaust nettverk kan du sikre på fleire ulike måtar. Du kan til dømes kryptere det, bruke MAC-filter (då får berre dei MAC-addressene som er skrivne inn, tilgang. MAC-adresse er eit slags unikt nummer for nettverkskort.) Du kan og skifte namn på og skjule SSID (namnet på det trådlause nettverket). EDIT: Viss routeren er bra, kan den vel det meste (og endå meir) av det eg skreiv opp. Endret 24. august 2006 av Imperivm_Romanvm Lenke til kommentar
gamerman Skrevet 24. august 2006 Forfatter Del Skrevet 24. august 2006 Takk for svar men det som er problemet her er at jeg er helt ute å kjører når det kommer til slikt. Jeg har ikke en fast ip fra ngt, må jeg ha det ? Lenke til kommentar
snarius Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Trur ikkje du treng fast IP. Du kan jo sjå litt på DENNE guiden. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 (endret) Takk for svar men det som er problemet her er at jeg er helt ute å kjører når det kommer til slikt. Jeg har ikke en fast ip fra ngt, må jeg ha det ? 6734212[/snapback] Fast ip trengs ikke. EDIT: Arrgh, sen igjen Endret 24. august 2006 av andrvas Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Den eneste mulige måten å "sikre" et trådløst nett på er via en skikkelig VPN løsning. Jeg kan på det sterkeste anbefale OpenVPN www.openvpn.net Lenke til kommentar
gamerman Skrevet 25. august 2006 Forfatter Del Skrevet 25. august 2006 Kan man sette en limit på hvor mye kpbs personen som jeg deler internett kan få også ? Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Med OpenVPN server på en maskin som også har en god firewall samt båndbredde shaper er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå