AndersT2 Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Erstatt fagbøkene med Wikipedia og man sparer en god del penger... 6735211[/snapback] Man burte vel kanskje bruke noe som er litt mere fakta basert enn Wikipedia? Får en elev feil på en prøve så får han endret dette til en sannhet ved hjelp av noen kompiser, ville sikkert blitt moro. Henrik Ibsen var neger, hvis mange nok sier det, så er det nok sant! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Det burde være momsfritak på bærbare PC-er som skal brukes i undervisningen på samme måte som det er det for bøker. Er virkelig skolebøker mva-frie? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Momsfri skole-pc er det minste dem kunne gjort. Det er litt banalt å betale flere tusen for en pc som du stortsett bare blir å bruke til tekstbehandling, regneark osv. Samtidig som du må ha lærebøker til fagene. Så en momsfri pc er det minste dem kunne gjort. Jeg mener også at dette burde ha tilbakevirkende kraft hvis det blir vedtatt, slik at elevene som måtte bruke store mengder av sparepengene sine på en bærbar pc, får tilbake momsen. Jeg håper forsåvidt at elevene får nødvendig programvare i fra skolen, slik at elever som f.eks. begynner på mekaniskefag slipper å punge ut med flere høvdinger for DAK-programvare. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Jeg synes PC-kravet er helt bak mål. Kan ikke skjønne hva hver bidige elev skal ha en bærbar til. Økonomisk sett er det jo et mareritt for foreldre (som selvfølgelig betaler 99% av alt skolemateriell i den alderen). Ikke bare det, men det krever faktisk at man er litt ansvarlig om man sitter med en bærbar i klasserommet. Det blir jo flerfoldig ganger enklere å finne på noe helt annet enn skolearbeid i timene (for jeg regner med at de skal brukes konstant, noe annet ville jo vært bare enda mer bak mål). Nei, idiot-forslag synes nå jeg. Selvfølgelig jævlig flott for kommunene og politikerne, som nå får i både pose og sekk (ungene får masse PC-utstyr, og de som må betale er de stakkars foreldrene som sliter nok med mye annet skolemateriell (som i utgangspunktet burde vært helt gratis selvfølgelig)). Denne pokkers høyrebølgen kommer til å ta knekken på alt som ligner på en velferdsstat, mark my words. Nå blir det vel ratt borgelig regjering neste termin igjen, siden alle FrP-idiotene syter så det jomer hver bidige dag. Æsj, jeg blir oppgitt. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 (endret) Jeg synes PC-kravet er helt bak mål. Kan ikke skjønne hva hver bidige elev skal ha en bærbar til. Økonomisk sett er det jo et mareritt for foreldre (som selvfølgelig betaler 99% av alt skolemateriell i den alderen). Ikke bare det, men det krever faktisk at man er litt ansvarlig om man sitter med en bærbar i klasserommet. Det blir jo flerfoldig ganger enklere å finne på noe helt annet enn skolearbeid i timene (for jeg regner med at de skal brukes konstant, noe annet ville jo vært bare enda mer bak mål). Nei, idiot-forslag synes nå jeg. Selvfølgelig jævlig flott for kommunene og politikerne, som nå får i både pose og sekk (ungene får masse PC-utstyr, og de som må betale er de stakkars foreldrene som sliter nok med mye annet skolemateriell (som i utgangspunktet burde vært helt gratis selvfølgelig)). Denne pokkers høyrebølgen kommer til å ta knekken på alt som ligner på en velferdsstat, mark my words. Nå blir det vel ratt borgelig regjering neste termin igjen, siden alle FrP-idiotene syter så det jomer hver bidige dag. Æsj, jeg blir oppgitt. 6737532[/snapback] Tror de fleste vet at det i praksis er vanskelig å gjennomføre timer dersom alle elevene skal sitte med bærbare PCer og konsentrasjon lik 0. PCene må da vel være ment for hjemmeoppgaver, prosjekter og evnt spesifikke IT timer. Det er også sunt for elevene å skrive notater for hånd, så jeg mener hvertfall at man må sette grenser for hvor og når PCene skal bruker. Selv en og to PCer i ett auditorium kan være nok til å forstyrre fokus, særlig dersom de som bruker dem sitter langt foran, skjermen stjeler lett fokus for dem som sitter bak. Tastaturtapping er heller ikke noe særlig under en forelesning. Jeg er som sagt enig med deg når vi snakker vgs, da er krav om egen bærbar litt drøyt, men min tanke går først og fremst til universitets/høyskolestudenter. Å få tilbud om mva fritak på datautstyr 1-2 ganger under studiet(alt etter lengde på studiet) ville betydd mye økonomisk for mange. For på universitet/høyskole er det vanskelig å klare seg uten egen PC. Ett generelt mva fritak for studenter er sef uaktuelt, da dette ville blitt butikk for mange På folkeskolen og vgs bør man strengt tatt basere seg på lån av bærbare til elever, enten alle eller etter behov. Endret 25. august 2006 av kindings Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå