iChristian Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Satt å hørte på foreldra mine prate om strømprisane no, og måtar vi kunne spare strøm på. Regninga kjem sannsynlegvis opp i 35-45000,- per år no, grusomt. Gi nordmenn billegare straum. 6755175[/snapback] Hvis dere får så mye i strømregning bruker dere mellom 35000 og 45000 kwh. Det er faktisk ufattelig mye strøm. Jeg ville heller spart strøm med tanke på at dere da bruker godt over norsk gjennomsnitt (20000) Lenke til kommentar
TomWhittaker Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Ja, det er riktig at vi brukar ufattelig mykje straum. Far min er keramikar, og det er keramikkovnane som står for godt og vel halvparten av straumforbruket. Men også for mange norske standarfamiliar med eit gjennomsnittleg straumforbruk må rekningane byrje å bli faretruande høge no. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Bor på hybel og betaler mellom 200-300kr måneden, altså småtteri. Eg skrur bare av lysene om natten når eg sover eller står det på. Spare strøm gidder eg ikke. Blir bare for dumt. Eg bruker mye strøm og dere betaler dyrere nettleie Lenke til kommentar
Pjokk Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Betaler rundt 16 000,- på årsbasis. Den eneste elektriske oppvarmingen er varmekabler på badet, ellers vedfyring. Vanvittig dyrt, men forbruket er kanskje merkelig høyt siden jeg er alene! (Har ringt elektriker for kontroll av måleenheten) Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Bor i leilighet med strøm inkludert i leia. Skal nok holde meg gooood og vaaarm i hele vinter med varmekabler i alle gulvene. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Betaler vel ca 6000 i kvartalet om vinteren og 2-3000 i kvartalet om sommeren. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Betaler rundt 16 000,- på årsbasis. Den eneste elektriske oppvarmingen er varmekabler på badet, ellers vedfyring. Vanvittig dyrt, men forbruket er kanskje merkelig høyt siden jeg er alene! (Har ringt elektriker for kontroll av måleenheten) 6762273[/snapback] Du kan regne circa 200kwh per kvadratmeter i året, det er selvfølgelig gjennomsnittlige tall Lenke til kommentar
Pjokk Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Du kan regne circa 200kwh per kvadratmeter i året, det er selvfølgelig gjennomsnittlige tall 6763179[/snapback] Er det pr brutto kvadratmeter? Eller boareal? Det ene gir nøyaktig det dobbelte... Årsforbruk på 42 000 er rimelig mye, spesielt når jeg er alene, og grunnflaten er 100 kvadratmeter. Kjelleren i full størrelse er helt uten oppvarming, det eneste er litt lys en sjelden gang... (Også bruker jeg en til halvannen favn med vedfyring...) Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Du kan regne circa 200kwh per kvadratmeter i året, det er selvfølgelig gjennomsnittlige tall 6763179[/snapback] Er det pr brutto kvadratmeter? Eller boareal? Det ene gir nøyaktig det dobbelte... Årsforbruk på 42 000 er rimelig mye, spesielt når jeg er alene, og grunnflaten er 100 kvadratmeter. Kjelleren i full størrelse er helt uten oppvarming, det eneste er litt lys en sjelden gang... (Også bruker jeg en til halvannen favn med vedfyring...) 6781056[/snapback] Du må nok bruke fornuften, det er et gjennomssnittstall dette her. Og hvis kjelleren er helt uten oppvarming så kan man jo selv tenke seg at den spiller inn, men i en veldig liten grad Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Hittil har ikke den strømmen jeg bruker vært det store problemet, men at nettleie inkl div avgifter nesten alltid er høyere en strømutgiftene. Nettleia er faktisk 3-4 ganger høyere nå hos meg enn den var i 96-97. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Har et årsforbruk på ca. 6000KWH hvor forbruket er konstant året rundt. Varmer nemlig ikke opp leilighetra på strøm. Så forige år kosta litt over 6000.- 83m2. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Hittil har ikke den strømmen jeg bruker vært det store problemet, men at nettleie inkl div avgifter nesten alltid er høyere en strømutgiftene. Nettleia er faktisk 3-4 ganger høyere nå hos meg enn den var i 96-97. 6789042[/snapback] Flere avgifter som tidligere var en del av strømmen er nå en del av nettleien, men merkelig at du sier at nettleien alltid er høyere enn strømutgiftene... I Oslo og store deler av akershus (som har billigst nettleie, med unntak av de 3 nordligste fylkene grunnet avgifter) så er det nå 31,86øre per kwh for nettleien + 1000kroner i fastbeløp. Strømmen er vel på rundt 50-70 øre per kwh. + eventuelle fastbeløper. Trenger jeg å si mer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå